Hvordan få bedre trigger response! (Guide/Info)

Diskutér våpen, vedlikehold, oppgraderinger etc.
Toukan
Regular User
Regular User

Hvordan få bedre trigger response! (Guide/Info)

Postby Toukan » 13 Nov 2014, 20:37

Hei alle sammen!
Tenkte at jeg skulle lage en liten post/guide her om hvordan man kan få bedre trigger response siden jeg har fått en del spørsmål osv om det og har sett folk spørre litt rundt på forum osv, i tillegg til at jeg hadde alt skrevet meste parten av dette innlegget som svar på et spørsmål rundt dette på facebook..

Det som er de 3 hoved komponentene til høy trigger response er:
-Batteri
-Motor
-Gears

Batteri:
Jo høyere volt, jo bedre trigger response får du! Men pass på, pga du kan ikke bare slenge i ett 11,1V lipo batteri mens du bruker feks en M100 fjær uten modifikasjoner siden du vil få PME/Pre-mature engagement som vil si at tannhjulene snurrer rundt så fort at de tar tak i stempelet igjen før det kommer helt frem og tar knekken på tennene til stempelet utrolig fort.

Motor:
Mange tror at "Hey! En speed motor er jo utrooooolig bra pga den er jo kjempe rask i forhold til en kjedelig high torque motor!" Men det er veldig feil. Motoren du vil ha for å få høy trigger response er en HIGH TORQUE motor.
Speed motorer bruker nemlig litt tid på å komme opp i fart, altså den har "wind-up" tid, mens high torque motorer bare sier BANG! så har du topp hastighet med engang. Den motoren som jeg så å si alltid anbefaler er en ZCI High torque motor som har 22TPA og neo magneter (Og koster bare 30 dollar!), men så å si alle high torque motorer som har Neo magneter er fine saker.

Gears:
De tannhjulene som jeg pleier å bruke i builds som jeg vil ha høy trigger response i er som regel SHS 12:1 eller 13:1 gears, siden de er billige å kan tåle julig! Jeg har brukt SHS 13:1 gears på alt av fjærer fra M90 å helt opp til M170 uten problem
Som regel så er regla sånn at jo lavere gear ratio, jo raskere trigger response! Så du kan jo også feks bruke Siegetek sine 10:1 gears, men de koster jo 125$ for ett gearset, så det er noe som er uaktuelt for de fleste..

Andre ting:
Andre ting du kan gjøre for bra trigger response er feks:
- Mosfet
- Short stroking
- Perfekt shimming
- Sikkert andre ting jeg har glemt!

Mosfet:
En mosfet er noe som du bør ha på ledningsnettet i gearboxen din. Det finnes MANGE forsjellige mosfets der ute på markede, både programerbare og "basic" mosfets. Det som er hoved funksjonen til en Mosfet er at i motsettning til et normalt lednings nett som kommer på så å si alle AEGs, så går ikke strømmen mellom lednings kontaktene, men mellom mosfeten istede.
Du har feks 2 signal ledninger som går fra mosfet til kontaktene, 2 ledninger til motor og 2 til batteri. Når signal ledningene får kontakt (ved at du trykker inn avtrekkeren) så får mosfeten et signal som kobler da batteri og motor sammen til du slipper avtrekkeren igjen.

Så Mosfet er kjempe greier! Gir deg bedre trigger response og sparer avtrekker kontaktene så de ikke brenner opp eller får et lite aske lag over kontaktene, noe som gjør at du får mer motstand i kretsen! (Som kan fort skje, spesielt ved bruk av Lipo batterier, men det skjer ikke så fort på lav volt som feks 7,4V)

Short-Stroking:
Short stroking er noe som er utrolig nyttig å kunne og er noe du må gjøre for enkelte builds. Short stroking er at istede for å ha standard antall tenner på stempel og gears (15 tenner) så kutter du av et antall tenner!
Shortstroking er noe du må gjøre om du feks vil bruke et 11,1V batteri osv. grunnen til at du vil bruke en sterkere fjær enn det du hadde tenkt, så shortstroke for å få den FPSen du vil ha er at da dytter fjæra stempelet fremover igjen fortere etter ett skudd å du forhindrer: Overspin og PME. I tillegg så kan du få litt høyere ROF, men det er minimalt.
Tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=XSg8bxUElQI
"Quality means doing it right when no one is looking." - Henry Ford

Predacus
Sometimes here
Sometimes here

Re: Hvordan få bedre trigger response! (Guide/Info)

Postby Predacus » 13 Nov 2014, 22:30

Fantastisk artikkel!

Et lite spørsmål. Tror kanskje du har svart meg på denne tidligere.
Med denne builden her i girboksen:
7,4V Lipo, 13:1 gir og SHS high torque motor, og i tillegg så fjerner jeg tann nr 2 på stempelet (AOE). tror du jeg klarer å unge PME? (premature engagement) :)

Hva ville du gått for av 13:1 SHS eller 13:1 SHS Generation III ? :)

Toukan
Regular User
Regular User

Postby Toukan » 13 Nov 2014, 22:54

Heisann, Takk takk :)
Det som jeg må vite får å kunne si om du får PME eller ikke er hvor sterk fjæra er, men siden du bruker en 7,4V så kommer du ikke til å få det. Om du setter inn et 11,1V batteri derimot med en M100 fjær så vil du få PME.

SHS gira kommer med nye genrasjoner vær gang, så de nyeste du får i butikkene nå er anntagligvis Gen 4 osv, som jeg i allfall har hatt gode erfaringer med!
Jeg husker bare at Gen 2 hadde litt problemer med bevil tannhjulet, men kan ikke huske at gen 3 hadde noe særlig å klage på, så bare kjør på så lenge det er Gen 3 eller 4 :p

Predacus
Sometimes here
Sometimes here

Postby Predacus » 13 Nov 2014, 23:20

Jeg har M100 fjær :)
Takk for hjeplen!

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 14 Nov 2014, 08:56

Fin artikkel! :)
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

Toukan
Regular User
Regular User

Postby Toukan » 14 Nov 2014, 09:16

Jo takk :)
Får håpe den hjelper noen.

Gorerotten
Regular User
Regular User

Postby Gorerotten » 15 Nov 2014, 20:44

Bra guide :)

Går vel litt under MOSFET men triggerswitch\Microswitch som feks ARES bruker fungerer jo rimelig greit.
Passer yppelig for de som ikke har trente fingre slik som meg.
Peace Through Superior Firepower

MRA

Toukan
Regular User
Regular User

Postby Toukan » 16 Nov 2014, 01:18

Hmmm Tjaaa, Er litt annet system enn en Mosfet så en kan jo si at det er noe eget :)
Bruker du en av ARES sine rifler med micro switch foresten? Fungerer den greit for deg? Har hørt at det er noen som får en del problemer med de mens andre sier de er kjempe flotte saker..

Gorerotten
Regular User
Regular User

Postby Gorerotten » 16 Nov 2014, 01:42

Jeg solgte min ARES G36cv her for en stund siden.
Jeg likte det veldig godt da det er veldig liten motstand i avtrekkeren og man skyter på et halvt avtrekk. Sluttet fullstendig med full auto på grunn av dette.

Null nada promlemos på den jeg hadde. Dog det finnes sikkert bedre utgaver en den ARES bruker.
Peace Through Superior Firepower

MRA

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 16 Nov 2014, 04:53

Microswitchen er kanskje den eneste delen på ARES våpen jeg ikke har hatt noe problem med. Alt annet, derimot...
Teutonicool

Toukan
Regular User
Regular User

Postby Toukan » 16 Nov 2014, 17:06

Hmm... Vet jeg har hørt det er mye problemer med microswitchene..
Jeg pleier egentlig så å si aldri å tenke på internals på rifler siden jeg har en uvane om at jeg bytter ut så å si alt med engang for å shimme de bedre osv xD Men så en ARES Ameoba forje spill å stock shimming hørtas faktisk bra ut til å være stock..

Predacus
Sometimes here
Sometimes here

Postby Predacus » 17 Nov 2014, 20:10

Hva ville du gått for av stempel hoder? Metall eller plastikk ? :)

Toukan
Regular User
Regular User

Postby Toukan » 17 Nov 2014, 22:47

Metall all the way :p

Predacus
Sometimes here
Sometimes here

Postby Predacus » 17 Nov 2014, 23:42

Sweet! Er det jeg har bestilt :) Fra Shs :)

Toukan
Regular User
Regular User

Postby Toukan » 18 Nov 2014, 10:46

Shs er fine greier. Vet at du må file bittelitt på de om du skal ha de i Retro arms eller Lonex gearboxer men ellers går det bra.

Return to “Våpen”