Jaktvåpen

Diskutér ekte våpen.
SpaceRunner
Regular User
Regular User

Jaktvåpen

Postby SpaceRunner » 08 Mar 2011, 22:05

Hallais

Da var tiden inne for å skaffe seg våpen, så man kan starte med å øve seg til høsten.

Noen andre her inne som går på jakt?

Har fått tilbud av XXL på et par greie pakker, i og med at jeg tok kurset hos dem.
Noen som har peiling på disse tinga:
http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... np-9006127
http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... ke-9006072 (uten kikkertsikte)

Er det en OK rifle å starte med?
- aka HP

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Re: Jaktvåpen

Postby Rabagast » 08 Mar 2011, 22:14

Jakter mye ja..

Til den prisen tror jeg nesten at jeg vil anbefale deg å gå innom og spørre pent om de kan ordne et starttilbud på enten en Tikka T3(7890,-) eller en Remington M700 SPS(6000,-).
Spesielt den M700'n er ei fin rifle, og erfaringsmessig en bedre rifle enn den Vanguarden men til samme pris.

Ellers, har du jaktet før, eller går du rett på storvilt?
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

Speedy
Regular User
Regular User

Postby Speedy » 08 Mar 2011, 22:18

Kjøpte første jaktrifla i høst, en Rem. 700, som jeg er veldig fornøyd med, så vil absolutt anbefale en sånn. Veit at mange selger brukte våpen til veldig gode priser, så om du skulle ramle over en billig brukt remington 700, så sjekk det ut!
Sjekk forøvrig www.kammeret.no - mye bra info
/Speedy/

The Hogs Airsoft Team

SpaceRunner
Regular User
Regular User

Postby SpaceRunner » 08 Mar 2011, 22:20

Går nok ikke rett på storvilt nei. Regner med å kjøpe en hagle og starte med fugl og sånn først, men vil ikke låse meg helt til småvilt/rådyr hvis sjansen for å bli med på storviltjakt skulle by seg.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... le-1042285
Mener det var denne jeg fikk prøve på kurset og ble anbefalt.
- aka HP

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 08 Mar 2011, 22:23

Ah okei. Vil dog anbefale deg å jakte en sesong på småvilt før du går videre ;) Kjøp deg rifle når du har jaktet med et etablert jaktlag et år eller to. Du vil uansett starte "på bunn" som driver uansett, og vil komme til å gå med hagle :)
Storviltjakt er ganske dyrt i seg selv, og krever litt mer. Spar heller penger sånn at du kan kjøpe deg en skikkelig pakke med en bedre kikkert ;)

SpaceRunner
Regular User
Regular User

Postby SpaceRunner » 08 Mar 2011, 22:30

Du mener det blir å kaste bort penger på den Weatherby'n og det siktet?

Blir uansett småvilt til å starte med ja, men hadde også vært litt morro å få tatt noen turer på skytebanen til en avveksling fra leirduebanen.
- aka HP

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 08 Mar 2011, 22:46

Jeg mener at til den prisen får du fort et bedre våpen. Når du da likevel sparer kan du fort skaffe deg bedre kikkert :)

Jeg skjønner det, men har du kompiser som jakter storvilt? Anbefaler deg å prøve litt våpen først, se hvordan det ligger an. Noen liker 30-06, andre Win .308. Jeg er fan av siste.

Det som dog er lite lurt er å kjøpe rifle "bare for å kjøpe" :) Dersom du kjøper rifle bare for å skyte på bane, begynn med .22 LR eller .22-250 Rem i stedet. Da sparer du masse penger, og får litt feelingen på det.

SpaceRunner
Regular User
Regular User

Postby SpaceRunner » 08 Mar 2011, 22:49

Kanskje det er like greit å vente litt ja. Fattern har en urgammel .22 som jeg kan få satt i stand og prøvd, dessuten kan man vel låne rifle på enkelte skytebaner?
- aka HP

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 08 Mar 2011, 23:00

Noen har, men ofte er det greit å slå seg sammen med en som har rifle fra før. Det er også en fordel å kjenne noen som har, da storvilt ofte pågår i jaktlag på grunn av økonomi og slikt. Det er dyrt å drive storviltjakt :)

sersjant endal
Regular User
Regular User

Postby sersjant endal » 08 Mar 2011, 23:02

Rifle skal det ikke være no problem å låne, på de fleste skytebaner vil jeg tro.. Sett at skytebanen tillater rifle. Er ikke alle som gjør det, men det er bare å høre det med din lokale jeger og fisk det ;) Hagle derimot er litt verre, fordi det blir gjort ganske fysiske inngrep på kolben for at den skal passe. Når det kommer til hagle så enten passer den eller så passer den ikke, og da må man bygge på eller skjære ned på kolben.. Og det å skyte med en hagle som ikke monterer bra er bare dritt. Rifle er mer universal sånn sett ;)
Aldri Alene-Alltid Trygg

SpaceRunner
Regular User
Regular User

Postby SpaceRunner » 08 Mar 2011, 23:19

Har kun leirduebane i den JFFen jeg er medlem i, men det er en del andre riflebaner i området.

Ang hagle og tilpasning, er det ikke ganske vanlig å få tilpasset en hagle når man kjøper den?

@Rabagast: Er det kun storvilt du holder på med, eller jakter du også på småvilt? Hva skyter du med?
- aka HP

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 08 Mar 2011, 23:34

Jeg jakter det meste som kan jaktes, men er primært småvilt ja :)
Har en gammel Victor Sarasqueta med britisk pistolskjefte og håndskjært dekor S/S og en enkeltløp Canna Cromata, begge 12/70.
Har en M700 SPS 30-06 med en Zeiss kikkert, en Brno .222 med en billig kikkert, usikker på merke og en Winchester .223 som jeg har pleid å lånt litt av broren min.
Skyter også med en gammel mauser og en Krag Jørgen, men lite til jakt.

SpaceRunner
Regular User
Regular User

Postby SpaceRunner » 08 Mar 2011, 23:45

S/S faktisk, hvordan er det å skyte med kontro O/U? Har du bilde av stocken på Victor Sarasqueta? Digger gamle hagler.

Har du prøvd å jakte rådyr med hagle? Funker det?
- aka HP

sersjant endal
Regular User
Regular User

Postby sersjant endal » 09 Mar 2011, 00:02

Det vanlige er å få tilpasset ja ;) prøvde å skyte med min onkels halge og da traff jeg ikke en dritt... Så det er som de sier. Det er øyet som sikter, men kolben som dreper ;) Så skaff deg egen hagle så fort det lar seg gjøre. ;) Personlig så er jeg mere fan av O/U men det er en smaksak. Sett folk treffe like bra med S/S som O/U.. Har du tenkt på pris?
Aldri Alene-Alltid Trygg

SpaceRunner
Regular User
Regular User

Postby SpaceRunner » 09 Mar 2011, 00:09

Om jeg da dropper å kjøpe rifle kan jeg sikkert gå litt opp i pris på hagle. Men jeg hadde egentlig tenkt på denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... le-1042285

Det var den vi brukte på skytebanen og syns den virket fin. Frister litt med halvauto også, men vet ikke om det bare blir tull?
- aka HP

Return to “Real Steel”