Bære pistol eller ikke?

Diskutér ekte våpen.
Desert_Viking
Moderator
Moderator

Bære pistol eller ikke?

Postby Desert_Viking » 04 Jul 2011, 23:38

Bob wrote:Pistol er uansett ubrukelig for konvensjonelle styrker sånn generelt, men det er en annen diskusjon (er en grunn til at USMC har sluttet med dobbeltbevæpning utenom spesielle avdelinger)

Fryktelig uenig med deg. Jeg ser utallige områder der jeg foretrekker P80'n, eks VKP\CP, Alt søkspersonell bør kunn bære panser og beltehylster med p80 pga de har ingen behov for verken rekkevidde,ninja- presisjon eller slagkraft. Alt dette har de makker til . En nett liten sak vil her kunn være en fordel, mht skader på kjøretøy og bevegelsesfrihet. For de aller fleste biler som kommer innom en vkp er ikke MBr , ( ikke at jeg sikter til deg ppå noen som helst grunnlag her bob. Bare følte trangen til å ytre mine meninger, )

Men om du mener V&S, MP, VF personell som "spesielle avdelinger" så er jeg enig.
Snakk igjennom handling

Bob
Regular User
Regular User

Re: tråden om lommer og kit og stæsj

Postby Bob » 05 Jul 2011, 00:35

Desert_Viking wrote:
Bob wrote:Pistol er uansett ubrukelig for konvensjonelle styrker sånn generelt, men det er en annen diskusjon (er en grunn til at USMC har sluttet med dobbeltbevæpning utenom spesielle avdelinger)

Fryktelig uenig med deg. Jeg ser utallige områder der jeg foretrekker P80'n, eks VKP\CP, Alt søkspersonell bør kunn bære panser og beltehylster med p80 pga de har ingen behov for verken rekkevidde,ninja- presisjon eller slagkraft. Alt dette har de makker til . En nett liten sak vil her kunn være en fordel, mht skader på kjøretøy og bevegelsesfrihet. For de aller fleste biler som kommer innom en vkp er ikke MBr , ( ikke at jeg sikter til deg ppå noen som helst grunnlag her bob. Bare følte trangen til å ytre mine meninger, )

Men om du mener V&S, MP, VF personell som "spesielle avdelinger" så er jeg enig.

Som sagt så er pistol ubrukelig på generelt grunnlag for den jevne infanterist. Kun ekstra vekt som gir liten effekt. Pistol isolert sett er et nyttig verktøy, men på min kost-nytte skala kommer den altså ut dårlig. Med mindre man er i en avdeling som bruker tid og ressurser på å bli gode, samt opprettholde ferdighetsnivået.

Jeg ser ikke gevinsten i å ha den med når den måles opp mot treningsmengden som kreves for å bli god nok til å bruke den, samt tid som kreves for å vedlikeholde ferdigheter. I min avdeling, og flere andre, har man sluttet å dele den ut til personellet som er inne til tjeneste.

Det er den farligste vurderingen Forsvaret har gjort, å dele ut pistol til folk, spesielt folk som ikke kan bruke de skikkelig (stabsoffiserer i utlandsmisjoner, leger, prester, jurister osv).

Hvorfor skal han som søker kjt. trenge å bruke sitt våpen? I en skikkelig VCP har man gjerne tyngre våpen gruppert, man har dedikert område for personellet som oppholdt seg i kjøretøyet, og folk til å sikre disse. Det samme med personellsøk. Dette gjelder også snap VCP, snap PCP.

Og jeg er fullt klar over at ikke alle biler er MB'er. Jeg har søkt nok biler ila mitt år i Kosovo, både under snap VCP og statiske VCP'er, til å være fryktelig klar over det.

Poenget mitt er at det ikke finnes noen aktivitet/hendelse hvor pistol er helt nødvendig for at det kan gjennomføres, bare at pistol hadde vært kjekt å ha i visse situasjoner.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 05 Jul 2011, 01:02

Hvorfor skal han som søker kjt. trenge å bruke sitt våpen? I en skikkelig VCP har man gjerne tyngre våpen gruppert, man har dedikert område for personellet som oppholdt seg i kjøretøyet, og folk til å sikre disse. Det samme med personellsøk. Dette gjelder også snap VCP, snap PCP.

Tror man fort hadde følt seg naken om det hadde skjedd noe og man hadde stått der uten bevæpning overhode :)
Og på en infanterist i dette "total krig" scenarioet i skogen der mobiliseringshæren skal sloss til siste patron mot sovjets 114 mekaniserte infanteriregimenter så er jeg enig i at infanteristen heller kan ta med et eller to ekstra magasiner til AG3en sin men i dag er virklogheten en annen, de som utfører skarpe oppdrag i dag står force protection på Sola lufthavn eller på havna i Oslo, søker sivile biler som ikke setter pris på om man drar pipen lett over bilsiden, noen farter vel på kryss og tverrs i bajseland som Afghanistan, der dobbelbevæpning gir en grei trygghet der støv og sand medfører klikk litt oftere enn ønsket.

Så delvis enig, ingen vits i å gi dette våpenet til folk som ikke trenger det, til alle andre, ja, men som med alle andre våpen så skal det følge med instruksjoner, trening og drill(som jeg pr dags dato har opplevd som delvis mangelfull)

Gorerotten
Regular User
Regular User

Postby Gorerotten » 05 Jul 2011, 01:16

Om jeg skulle ut i krig eller whatnot så hadde jeg følt meg litt tryggere om jeg hadde en sidearm. Mye kan skje med hoved våpenet og i slike situasjoner er man glad at man har en sidearm. Man kan selfølgelig motargumentere at våpen klikk eller jam ikke skjer så ofte men det skjer og jeg ofrer heller å svette litt ekstra med noen kilo ekstra en å stå der våpenløs.
Peace Through Superior Firepower

MRA

Bob
Regular User
Regular User

Postby Bob » 05 Jul 2011, 01:38

Og på en infanterist i dette "total krig" scenarioet i skogen der mobiliseringshæren skal sloss til siste patron mot sovjets 114 mekaniserte infanteriregimenter så er jeg enig i at infanteristen heller kan ta med et eller to ekstra magasiner til AG3en sin men i dag er virklogheten en annen, de som utfører skarpe oppdrag i dag står force protection på Sola lufthavn eller på havna i Oslo, søker sivile biler som ikke setter pris på om man drar pipen lett over bilsiden, noen farter vel på kryss og tverrs i bajseland som Afghanistan, der dobbelbevæpning gir en grei trygghet der støv og sand medfører klikk litt oftere enn ønsket.

Det "total krig" scenariet er det vi trener på. Vi skiller mellom A-War (Afghanistan) og The War (altså konvensjonell krig med en likeverdig motstander). Hvis dere sitter med oppfattelsen av noe annet så må dere tro igjen.

Hvilke militær enheter er det som søker biler daglig på Sola eller havna i Oslo? Tror ikke det hadde vært fryktelig populært gitt.

Og ila mine 6 mnd i Afgh (OMLT), så brukte jeg stort sett pistolen kun i camp. Ute på oppdrag så lå den i bilen, eller inni domen min når jeg sov. Det er det de øvrige i teamet mitt også gjorde, og har blitt fortalt lignende løsninger fra mange andre kollegaer som har vært ute de siste åra. Hvis man opplever klikk på primærvåpenet sitt anbefaler jeg å bli bedre på vedlikehold og smøring.....det funker bedre enn en P-80 i det åpne lende og med de engasjements avstandene man har i Afgh.

Tror man fort hadde følt seg naken om det hadde skjedd noe og man hadde stått der uten bevæpning overhode

Det er derfor man har andre rundt seg til å ta seg av den trusselen. Og hvis fienden angriper VCP'en din fra litt avstand, hva skal du utrette med en P-80?

Om jeg skulle ut i krig eller whatnot så hadde jeg følt meg litt tryggere om jeg hadde en sidearm. Mye kan skje med hoved våpenet og i slike situasjoner er man glad at man har en sidearm. Man kan selfølgelig motargumentere at våpen klikk eller jam ikke skjer så ofte men det skjer og jeg ofrer heller å svette litt ekstra med noen kilo ekstra en å stå der våpenløs.

Prøv å gå noen patruljer med kit og skuddsikker vest i 50 varmegrader, så skal nok også du se at all vekt spart bidrar til økt stridsutholdenhet.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 05 Jul 2011, 02:20

Bob wrote:

Det "total krig" scenariet er det vi trener på. Vi skiller mellom A-War (Afghanistan) og The War (altså konvensjonell krig med en likeverdig motstander). Hvis dere sitter med oppfattelsen av noe annet så må dere tro igjen.

sier ikke at det er feil å trene på The War, men ikke glem hvilken krig vi faktisk deltar i

Hvilke militær enheter er det som søker biler daglig på Sola eller havna i Oslo? Tror ikke det hadde vært fryktelig populært gitt.

daglig? nope, men på de skarpe oppdragene i Norge for HV er det realiteten. Forsvaret er ikke bare 2bn vet du ;]

Og ila mine 6 mnd i Afgh (OMLT), så brukte jeg stort sett pistolen kun i camp. Ute på oppdrag så lå den i bilen, eller inni domen min når jeg sov. Det er det de øvrige i teamet mitt også gjorde, og har blitt fortalt lignende løsninger fra mange andre kollegaer som har vært ute de siste åra. Hvis man opplever klikk på primærvåpenet sitt anbefaler jeg å bli bedre på vedlikehold og smøring.....det funker bedre enn en P-80 i det åpne lende og med de engasjements avstandene man har i Afgh.

er andre enn OMLTen i afghanistan og de fleste andre har glocken/pistolen med seg ut på tur. og den har visst nyttig i flere områder enn å has under puta når man sover. om du absolutt vil at jeg skal liste opp scenarier der den er grei å ha i backup så får du heller sette deg inn i hva resten av forsvaret gjør i afghanistan.
Om du har andre løsninger enn å pusse våpenet hver time man er på tur eller pakke det fint inn i plast når det ikek brukes for å unngå klikk pga bajsestøv/kruttslam+bajs så please enlighten me :) og ifølge div filmklipp tatt av OMLTgutt i kontakt så tipper jeg ikke de hadde svaret heller gitt

Tror man fort hadde følt seg naken om det hadde skjedd noe og man hadde stått der uten bevæpning overhode

Det er derfor man har andre rundt seg til å ta seg av den trusselen. Og hvis fienden angriper VCP'en din fra litt avstand, hva skal du utrette med en P-80?

ja VKPer blir visst bare angrepet fra avstand de, eller vent, de pleier faktisk ikke å bli angrepet i det hele tatt så ifølge logikken din trenger ingen av oss våpen :]

Prøv å gå noen patruljer med kit og skuddsikker vest i 50 varmegrader, så skal nok også du se at all vekt spart bidrar til økt stridsutholdenhet.

Og igjen, det kommer ann på hvordan man operer og hvor. Pistolen brukes av de fleste som gjøre gøyale ting utenfor hescoen still, men nå er det jo stort sett spesielle som får bevege seg utenfor da :/

Bob
Regular User
Regular User

Postby Bob » 05 Jul 2011, 02:52

sier ikke at det er feil å trene på The War, men ikke glem hvilken krig vi faktisk deltar i

So? Jeg har vært på troppsjef fagkurs fottroppfører i 6 uker nå i vår/sommer, og der fokuserer vi på the basics....ift et full skala scenario. Det er det som gjør oss best rustet på generell basis. Så supplerer man med OST, på de elementene som er nødvendig. Tror jeg er rimelig greit oppdatert på hva man gjør idag, og hva som skjer utenfor HESCO'en.....

daglig? nope, men på de skarpe oppdragene i Norge for HV er det realiteten. Forsvaret er ikke bare 2bn vet du ;]

Rettferdiggjør denne minimale frekvensen av slike oppdrag all den tiden det tar for personellet å holde seg kompetente med våpenet? I mine øyne gjør det ikke det. Da bør de heller prioritere primærvåpenet sitt. Spesielt HV.

er andre enn OMLTen i afghanistan og de fleste andre har glocken/pistolen med seg ut på tur. og den har visst nyttig i flere områder enn å has under puta når man sover. om du absolutt vil at jeg skal liste opp scenarier der den er grei å ha i backup så får du heller sette deg inn i hva resten av forsvaret gjør i afghanistan.
Om du har andre løsninger enn å pusse våpenet hver time man er på tur eller pakke det fint inn i plast når det ikek brukes for å unngå klikk pga bajsestøv/kruttslam+bajs så please enlighten me og ifølge div filmklipp tatt av OMLTgutt i kontakt så tipper jeg ikke de hadde svaret heller gitt

Tja, er en del top covere og sjefer på ymse nivå som har den montert på brystet. De jeg har snakket med har den i bilen.....og hvor mange TIC'er har P-80 vært brukt i, siden du antyder at den er så viktig? Jeg vet det, vet du?

Videre så kjenner jeg folk ifra alle OMLT'ene, jobber med flere og de har INGEN klager på HK416....ift hva andre avdelinger klarer å lir av seg. Det er et faktum at klikk stort sett er brukerfeil, og da spesifikt dårlig vedlikehold og manglende smøring. Det er en påstand jeg er villig til å forsvare ovenfor hvem som helst. Jeg har brukt mitt våpen i 3 år nå, og hatt ett klikk (ammunisjonsfeil). Det er særs pålitelig, så lenge brukeren gjør de rette tingene.

ja VKPer blir visst bare angrepet fra avstand de, eller vent, de pleier faktisk ikke å bli angrepet i det hele tatt så ifølge logikken din trenger ingen av oss våpen :]

Klart at de blir angrepet, hvor har jeg sagt noe annet? Hvis man derimot tillater flere tungt bevæpnede fiender inn i CP'en så gjør man noe feil ;-) Og gjør man ting riktig, så har man andre der som kan ta tak i situasjonen (MG, HK416 etc). Man kan sikkert ha en pistol på seg.....bryr meg egentlig fint lite.

Og igjen, det kommer ann på hvordan man operer og hvor. Pistolen brukes av de fleste som gjøre gøyale ting utenfor hescoen still, men nå er det jo stort sett spesielle som får bevege seg utenfor da :/

Jeg var utenfor HESCO'en 80% av kontigenten tipper jeg, og trengte aldri pistolen.

Men, det er selvfølgelig folk som har med seg pistol. Jeg mener at det er bortkastet. Og flere på våpenskolen støtter meg, og det er derfor dobbeltbevæpning er på bort....ikke fordi jeg har sagt det, men fordi de mener det samme.

Skulle uansett bare kommentere valg av hylster.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 05 Jul 2011, 03:49

So? Jeg har vært på troppsjef fagkurs fottroppfører i 6 uker nå i vår/sommer, og der fokuserer vi på the basics....ift et full skala scenario. Det er det som gjør oss best rustet på generell basis. Så supplerer man med OST, på de elementene som er nødvendig.

Føler du sporer av her, ingen sier at basic er feil, pistolskyting er jo (skal hvertfall være det)basic for de som har det utlevert :}

Rettferdiggjør denne minimale frekvensen av slike oppdrag all den tiden det tar for personellet å holde seg kompetente med våpenet? I mine øyne gjør det ikke det. Da bør de heller prioritere primærvåpenet sitt. Spesielt HV.

men HV mener det motsatte.

Om du har andre løsninger enn å pusse våpenet hver time man er på tur eller pakke det fint inn i plast når det ikek brukes for å unngå klikk pga bajsestøv/kruttslam+bajs så please enlighten me og ifølge div filmklipp tatt av OMLTgutt i kontakt så tipper jeg ikke de hadde svaret heller gitt

Tja, er en del top covere og sjefer på ymse nivå som har den montert på brystet. De jeg har snakket med har den i bilen.....og hvor mange TIC'er har P-80 vært brukt i, siden du antyder at den er så viktig? Jeg vet det, vet du?

Videre så kjenner jeg folk ifra alle OMLT'ene, jobber med flere og de har INGEN klager på HK416....ift hva andre avdelinger klarer å lir av seg. Det er et faktum at klikk stort sett er brukerfeil, og da spesifikt dårlig vedlikehold og manglende smøring. Det er en påstand jeg er villig til å forsvare ovenfor hvem som helst. Jeg har brukt mitt våpen i 3 år nå, og hatt ett klikk (ammunisjonsfeil). Det er særs pålitelig, så lenge brukeren gjør de rette tingene.

vel jeg vet om spesifikke hendelser der pistolen har reddet liv og ingen her har klagd på HK 416, men som alle andre våpen så går det fort trått etter litt støv, kruttrester og sand

Klart at de blir angrepet, hvor har jeg sagt noe annet? Hvis man derimot tillater flere tungt bevæpnede fiender inn i CP'en så gjør man noe feil ;-) Og gjør man ting riktig, så har man andre der som kan ta tak i situasjonen (MG, HK416 etc). Man kan sikkert ha en pistol på seg.....bryr meg egentlig fint lite.

du sier søker ikke trenger våpen men jeg kan vedde ræva mi på at du hadde brydd deg veldig om du hadde vært den ene fyren uten våpen når lufta er full av bæsj og vifter. Og når ble det relevant om fienden er i en eller flertall, lett eller tungt bevæpnet i forhold til om man trenger våpen eller ikke ? trussel = våpen ingen trussel overhodet = vel... tar våpen uansett for å være på den sikre siden.

Jeg var utenfor HESCO'en 80% av kontigenten tipper jeg, og trengte aldri pistolen.

Men, det er selvfølgelig folk som har med seg pistol. Jeg mener at det er bortkastet. Og flere på våpenskolen støtter meg, og det er derfor dobbeltbevæpning er på bort....ikke fordi jeg har sagt det, men fordi de mener det samme.

Skulle uansett bare kommentere valg av hylster.

jeg var innenfor hescoen 90% av tiden og da teller vel ikke min mening vel ?:) men er dobbelbevæpning på vei ut over hele fjøla eller bare på vei ut av ola standarsoldats invetar? for til intops så ser jeg ikke for meg at pistolen er på vei noen andre plasser enn med ut på tur.

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 05 Jul 2011, 04:28

Sånn for å avspore militær-penisviftingen her;

Jeg bruker aldri airsoft-sidearm i skog lenger, og lot hele pistolen + beltet ligge hjemme da jeg dro på Berget.
Totalt nytteløst, og jeg stapper heller i et par ekstra G36 mags eller noen fler kuler + gass til MG'n.

USP'en min hører kun til DA-kitet mitt, da det vil se feil ut uten pistol.
Om så hovedvåpenet mitt går ned på en eller annen måte, enten grunnet defekt eller tom for gass/strøm, så turer jeg heller ned til safezone for å bytte enn å sløse tid med noe så ineffektivt som en GBB-pistol.

Jeg husker kun to episoder de siste årene der den ble avfyrt mot motstandere i spill.
Den ene gangen var SIBO på Toten, den andre var "for teh luls" en liten runde før jeg gikk tilbake til riflen.
Teutonicool

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 05 Jul 2011, 10:46

Bob wrote:pistol ubrukelig på generelt grunnlag for den jevne infanterist

Fliptape wrote:i skogen der bla bla bla bla enig i at infanteristen heller kan ta med et eller to ekstra magasiner til AG3en sin

godt du er enig Elling :)

Så får du heller la vær å tenke på hvorfor det blir feil uten pistol til et DA kit.
Og spør du meg er en gubb med GBB i skogen tusen ganger mer verdt enn en tjostolf i safezone.

Bob
Regular User
Regular User

Postby Bob » 05 Jul 2011, 12:44

@fliptape:

Elling....? Really? Den satt gitt..... ;-)

Når det kommer til "DA", så gjelder det avdelinger som bruker tid på pistol og hvor soldatene er inne lenge nok til å bli gode....eller hva? Og det er kun to avdelinger i Norge som driver med det. Så hvis du leser innleggene mine så har jeg ingen innvendinger mot at den type avdelinger bruker pistol. Selv om de og har kuttet fokuset betraktelig ift hva de gjorde før.

vel jeg vet om spesifikke hendelser der pistolen har reddet liv og ingen her har klagd på HK 416, men som alle andre våpen så går det fort trått etter litt støv, kruttrester og sand

Alle våpen funker fint med smøring, til tross for krutt, sand og støv (ett eks er EAG som skjøt 17000 skudd med en Colt rifle uten å pusse, kun smøring, før den gikk i stykker).....er våpenet tørt derimot så blir det fort litt verre. Been there, done that for å si det sånn.....to tørrpussa Minimi'er som gikk down i begynnelsen av en TIC, litt CRC 5.56 og vips så funka de....rart det der. HK416 ble tatt opp, da det er snakk om å ha en pistol i tilfelle primærvåpenet går down. Ved riktig vedlikehold og smøring så bør ikke primærvåpenet slutte å funke.

Og pistolskyting bør være en basisferdighet for de som bruker tid på det ja, men det er ikke en riktig bruk av tid for de fleste avdelinger. Ergo bør den ikke utleveres.

men er dobbelbevæpning på vei ut over hele fjøla eller bare på vei ut av ola standarsoldats invetar? for til intops så ser jeg ikke for meg at pistolen er på vei noen andre plasser enn med ut på tur.

Hvor langt man har kommet ift å slutte å levere den ut vet jeg ikke.....sikkert noen avdelinger som får den ut fortsatt tenker jeg (SanBn, CSS etc....). Folk som virkelig ikke bør ha pistol. Når det gjelder dobbeltbevæpning ute så vet jeg ikke om det er på vei bort eller ikke. Det ble et operativt krav når vi holdt på nede på Balkan, med påfølgende mengelfull opplæring og vådeskudd der og. For min del er det like greit å fjerne den, mer tid til annen og viktigere trening.

Det er en grunn til at pistol er det våpenet norske styrker har mest vådeskudd med.....

Orker ikke fortsette denne diskusjonen. Skulle bare påpeke et par ting vedr hylster, med bakgrunn i den feilaktige påstanden til Pkekyo.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 05 Jul 2011, 12:56

@Bob

Panzergraf heter Elling, men jeg kan kalle deg for "Tom" om det gjør det bedre ;)

jadda dette med sidearm har vært diskutert opp og ned i mente uten at noen har blitt enige men til as hvor batterier, jam, gears mm kan streike til enhver tid så er en GBB gull, og som 3bein sier, blir alltid noen gode historier av når GBBen kommer fram :)

Bob
Regular User
Regular User

Postby Bob » 05 Jul 2011, 13:10

Copy, dårlig SA fra min side.....trodde du kommenterte meg, siden jeg var sitert...

Bob
Regular User
Regular User

Postby Bob » 05 Jul 2011, 15:15

Ok....det var sikkert teit av meg å begynne en diskusjon. Jeg driver ikke med AS, men får inn noen rekrutter hvert eneste år som har drevet med AS i større eller mindre grad.

De har ofte litt for stort fokus på kit fordi det er fett, DeltaSEALRanger etc, og ikke på nytteverdien og bruksområdet. Da blir det fristende å komme med noe kommentarer basert på den virkelige verden, sånn at de her inne som ikke har tjenestegjort enda kanskje får et litt mer realistisk forhold til ting.

Men, skal slutte med det og holde meg til kjøp og salg. Dette er tross alt et forum for airsoftere, jeg kan snakke fag på milforum.

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Re: Bære pistol eller ikke?

Postby Rabagast » 07 Jul 2011, 12:42

Jeg har flyttet denne diskusjonen da den ikke har noe å gjøre i tråden om stasj og tilbehør å gjøre. Urelevante tråder har blitt slettet.

Sånn til info, enheter som gjerne har VKP, hussøk og slikt i fredstid i Norge, som politiet, har gått mer og mer over til pistol der de tidligere måtte bruke MP5 pga. begrenset bruksområde på revolver.
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

Return to “Real Steel”