Hva er det som foregår i hode til de som driver Finn.no?

Diskutér ekte våpen.
joe
Power User
Power User

Hva er det som foregår i hode til de som driver Finn.no?

Postby joe » 09 Oct 2011, 20:16

Hei, Joakim
Vi beklager, men vi kan ikke godkjenne annonsen din med finnkode: XXXXXXX fordi den bryter med annonsereglene våre.

For å forsikre oss om at det kun selges lovlige og registrerte våpen via FINN.no, må vi få oversendt en kopi av våpenkortet før annonsen kan aktiveres. Kopien kan sendes til sikkerhet@finn.no ved å svare på denne e-posten, eller eventuelt legges ved som et bilde i selve annonsen (bildet vil i så fall bli slettet av oss før annonsen aktiveres). Adresse og fødselsdato på våpenkortet kan gjerne sladdes.

Vi oppfordrer deg også til å ha informasjon i annonsen om kravet til godkjent ervervstillatelse i henhold til våpenforskriftens § 29, dersom du ikke allerede har med dette. Informasjonen kan eksempelvis lyde: "Salg forutsetter godkjent våpensøknad og fremvisning av gyldig legitimasjon".

Mistenker at dette fjaset har med Utøya saken og gjøre på tross av at fyren jo fikk kjøpt våpen lovlig :roll:
“I en tid med altomfattende bedrag er det en opprørshandling å fortelle sannheten”
George Orwell

Fliptape
Power User
Power User

Re: Hva er det som foregår i hode til de som driver Finn.no?

Postby Fliptape » 09 Oct 2011, 20:30

blir som å kreve en garanti for at kjøperen av et TV betaler TV-lisensen det jo :)

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 09 Oct 2011, 20:58

Vel heller det de ikke vil ha våpen uten godkjenning der. Den siden der tvile jeg vil ha politiproblemer.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 09 Oct 2011, 21:02

er jo selgers ansvar det, ikke nettsiden.

LazyCop
Power User
Power User

Postby LazyCop » 09 Oct 2011, 23:00

Synes det bare er bra at finn krever dette når det kommer til våpen.
Dette gjør det utrolig mye vanskligere å selge ulovlige våpen via finn.

Er ellers ikke noe problem å selge et ulovlig våpen og la kjøperen tro han har kjøpt et lovlig.
Er jo bare å fylle i papirene og sende med kjøperen blå-kopien.
Dette ble gjort av enkelte som drev en airsoft butikk på røkland/rognan som også var ansatt hos Jaktdepotet Fauske (sitter nå bak lås og slå).

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 09 Oct 2011, 23:21

LazyCop wrote:Synes det bare er bra at finn krever dette når det kommer til våpen.
Dette gjør det utrolig mye vanskligere å selge ulovlige våpen via finn.

Er ellers ikke noe problem å selge et ulovlig våpen og la kjøperen tro han har kjøpt et lovlig.
Er jo bare å fylle i papirene og sende med kjøperen blå-kopien.
Dette ble gjort av enkelte som drev en airsoft butikk på røkland/rognan som også var ansatt hos Jaktdepotet Fauske (sitter nå bak lås og slå).

Enig.
Life is about learning; when you stop learning, you die.
- Tom Clancy

joe
Power User
Power User

Postby joe » 09 Oct 2011, 23:43

Synes bare det blir for dumt siden jeg har forsøkt og selge våpenet før med samme annonsen som jeg nå legger ut igjen nå får tilbakevirkende kraft som gjør at jeg må scanne våpenkort og skrive det ganske åpenbare at våpenet krever gyldig kjøpetillatelse...
“I en tid med altomfattende bedrag er det en opprørshandling å fortelle sannheten”
George Orwell

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 10 Oct 2011, 04:14

joe wrote:Synes bare det blir for dumt siden jeg har forsøkt og selge våpenet før med samme annonsen som jeg nå legger ut igjen nå får tilbakevirkende kraft som gjør at jeg må scanne våpenkort og skrive det ganske åpenbare at våpenet krever gyldig kjøpetillatelse...

Jeg sliter litt med å se problemet ditt her altså.. At du må scanne inn våpenkort til Finn.no sin sikkerhetsavdeling, og kreve gyldig kjøpetillatelse burde være en selvfølge for alle som vil gjøre en trygg og sikker handel med våpen på nett. Det er ikke akkurat sånn at verden går under. Det tar noen få sekunder å få det gjort.
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

joe
Power User
Power User

Postby joe » 10 Oct 2011, 15:45

Tingen er bare at jeg synes det er ganske drøyt å kreve og få sett andres våpenkort så lenge du ikke er kjøper eller har politimyndighet, selger du våpenet ditt via en våpenforhandler, børsemaker eller f.eks Qxl.no så ber de aldri om det. Synes det er unødvendig og måtte styre med og finne en scanner eller måtte kjøpe en bare fordi finn.no tror jeg sitter på et ulovlig jaktvåpen, uansett om det hadde vært ulovlig så forgår jo handel mellom kjøper og selger, finn.no har jo juridisk ingen ansvar hvis kjøper skulle kjøpe et stjålet våpen..
George Orwell

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 10 Oct 2011, 16:18

Jeg skjønner VIRKELIG ikke hvordan dette er et problem!?!?

Alt som gjør det vanskeligere å få solgt ulovlige våpen, og umulig via Finn, er jo en bra greie!?!
At de ikke har noe juridisk ansvar for salget betyr ikke at det ikke er bra de tar ansvar.
Jeg støtter alt som gjør våpensalg vanskeligere.

Og at de ikke har noen fullmakt til å se lisensen din - nei, men de krever det ikke av deg heller. ..med mindre du vil benytte deg av tjenesten deres da, og det er jo valgfritt.
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 10 Oct 2011, 16:21

Har du alltid problemer med å forholde deg til reglene ved bruk av diverse salgsfora?
AIRSMITH
S.R.O.G

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 10 Oct 2011, 16:56

Jeg synes som regel aldri at mer kontroll på ting er positivt (crazy wannabe Tea-Party nutcase som jeg er), men dette:
olaman wrote:med mindre du vil benytte deg av tjenesten deres da, og det er jo valgfritt.

qft
Teutonicool

joe
Power User
Power User

Postby joe » 10 Oct 2011, 19:09

olaman wrote:Jeg skjønner VIRKELIG ikke hvordan dette er et problem!?!?

Alt som gjør det vanskeligere å få solgt ulovlige våpen, og umulig via Finn, er jo en bra greie!?!
At de ikke har noe juridisk ansvar for salget betyr ikke at det ikke er bra de tar ansvar.
Jeg støtter alt som gjør våpensalg vanskeligere.

Og at de ikke har noen fullmakt til å se lisensen din - nei, men de krever det ikke av deg heller. ..med mindre du vil benytte deg av tjenesten deres da, og det er jo valgfritt.

Hadde de sagt i fra før jeg la ut annonsen så hadde det vært greit men når de kommer med denne mailen etter at jeg har betalt og kjøpt en tjeneste for så og kreve at jeg skal sende kopi av våpenkortet mitt, det står på privat info som jeg mener fremmede ikke har noe med så lenge de ikke er oppsynsmenn eller har en eller annen gyldig grunn til og be om og få sett det. Har du solgt mange våpen før? Eneste jeg har gjort før er og sende ID på at jeg er den jeg er før jeg får kjøpt våpenet, og våpensøknad selfølgelig

genetberg wrote:Har du alltid problemer med å forholde deg til reglene ved bruk av diverse salgsfora?

Hæh? Les det jeg har skrevet over, tenk, trykk og tal...

Panzergraf wrote:eg synes som regel aldri at mer kontroll på ting er positivt (crazy wannabe Tea-Party nutcase som jeg er), men dette:
olaman wrote:
med mindre du vil benytte deg av tjenesten deres da, og det er jo valgfritt.

qft

Jeg har som skrevet over betalt før de kommer med dette, hvorfor ikke legge inn en notis før jeg legger ut annonsen? Jeg har jo selfølgelig våpenkort på våpenet men, kvier meg som sagt og legge det ut til offentlig beskuelse eller til folk jeg ikke kjenner

Hvis folk ikke har noe konstruktivt og komme med så hold det for dere selv da
George Orwell

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 10 Oct 2011, 20:18

Hva slags konstruktiv tilbakemelding forventet du deg egentlig?!

Det er vel ikke som om dette blir lagt ut til offentlig lesning, det blir sjekket av finn.no sin ansatt, og deretter godkjent eller avslått om det er feil.

Om finn.no ikke sjekker er det jo i TEORIEN ikke umulig for to kjeltringer å finne hverandre via Finn.no og bytte guns mot cash og rane mammaen din på gata.
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 10 Oct 2011, 20:33

ikke sjekker er det jo i TEORIEN ikke umulig for to kjeltringer å finne hverandre via Finn.no

for dette skjer ikke på FInn fra før ? :)

Joe: hva er vanlig på feks sluttstykke.com ?

Return to “Real Steel”