Hei, jeg er ny. Hvilket våpen skal jeg kjøpe?

Spørsmål fra nybegynnere postes her, husk å les FAQ'en!
Panzergraf
Moderator
Moderator

Hei, jeg er ny. Hvilket våpen skal jeg kjøpe?

Postby Panzergraf » 28 Aug 2009, 18:38

MOD EDIT: HVORDAN SØKE PÅ FORUMET = http://www.airsoftguns.info/viewtopic.php?f=30&t=20729

Hei hei, mitt navn er Nils Newbsoft.
Airsoft ser gøy ut, men jeg blir rent forvirret av alle disse produsentene og uttrykkene.
Jeg fant et fint våpen fra Bing-Bong på QXL til fem tusen kroner, det stod at det skøyt langt å harttt. Er dette et godt kjøp? Jeg ha spillt mye som sniper i CS, så jeg klarer nok dette.

Ja, og slik går regla.

Først av alt, hvem du nå er, velkommen til airsoft. En fin hobby med masse fine (om enn litt sære) menensker.

Så du trenger ditt første våpen? Ja da skal onkel Panzergraf være behjelpelig med å sende deg på rett vei!
Det er veldig mye å velge mellom innen airsoftvåpen. En AEG (Automatisk Elektrisk Gevær) er det jeg på det sterkeste anbefaler til å begynne med. En erfaren airsofter, uansett om han bruker en bolt-action sniper, hagle, gasspistol eller et sært gammelt våpen fra før du ble født, vil alltid ha en god AEG et sted. AEG'en er kongen av airsoftbanen, selv som gass-fan innser jeg det.
Hvilket våpen er det beste av dem alle?
Ingen av dem. Spør 10 airsoftere, og du får 10 forskjellige svar.
For å finne hvilket våpen som passer best for deg, Nils Newbsofter, har vi følgende trinn:

Og da har vi trinn 1 allerede bestemt. Du skal ha en AEG. Faktisk bestemte jeg det for deg, er jeg ikke snill?

Trinn 2 i bestemmelsesfasen går på å finne ut hva slags AEG du vil ha.
Her er du på egenhånd. Nesten.
Igjen, mye å velge mellom. Du har velkjente våpen som M4, AK47, AG3 og MP5. Favorittvåpenet ditt fra CS, CoD eller forsvaret finnes som AEG. NEsten uten unntak.
Hvis du er ute etter å sette sammen et slags kit bør du kanskje tenke over om våpenet ditt passer til dette.
Hvis ikke; go nuts.

Trinn 3 er å bestemme deg for en produsent.
La oss si at Nils Newbsoft har bestemt seg for en M4. Det totale budsjettet hans er på 3000 kroner, og dette skal dekke ting som lader, batterier, noen magasiner og godkjent øyebeskyttelse.
Selve våpenet bør da altså ikke overskride 2000kr, altså roughly 300 USD (hvis vi sier budsjettet er på 3000+ moms og frakt). Da har man en del valgmuligheter. KA, G&P og en del kinakloner kan fåes til den prisen.
Nils bor i Oslo, og vil begynne å spille med SOAK, en klubb som er med i NASF. Våpenet hans bør derfor ikke være kraftigere enn 350fps. Nils leser seg frem til at G&P overskrider dette, og siden etternavnet hans er Newbsofter er det veldig lite han kan gjøre med dette selv. Så han går for en KA.
Hadde han derimot vært en nær kjenning av Erlend Erfarensofter sille han hatt flere muligheter; ikke at KA nødvendighvis er et dumt valg.

Uansett, her var Nils veldig smart; satt seg inn i grensene til klubben der han vil begyne å spille, og han leste seg opp og fant et våpen som passet ham. Mye av infoen fant han her på forumet, ved å søke, eller via google og nettbutikker og reviews og sånn. Alt han ville vite lå på internett, for alle har en gang hett Newbsofter til etternavn og lurt på de samme tingene.
En god ting å gjøre er å finne ut hvilke magasiner som passer.

Trinn 4 går ut på å bestemme seg for en butikk.
Nils ser at den lokale airsoftbutikken, generiskairsoftbutikk.no, har en KA M4 inne, men dette er ikke helt den samme varianten han vil ha, og den koster over 4000 kroner. Det fine med den er at siden han kjøper i norge har han mulighet til å få pengene tilbake om våpenet skulle gå istykker eller noe.
På airsoftshopfromhongkong.com har de akkurat den han vil ha til 259 USD, såvidt over 1500 kroner!
Et røverkjøp, tenker Nils.
Han bestiller våpenet, to batterier og fem midcapmagasiner som han leste funket bra i KA-våpen.
Så går han på biltema og kjøper seg en lader til en knapp 200-lapp.

Nils lurer så på hvor mye han må betale i toll og sånn på airsoft?
Han leser på forumet her at det ikke finnes noen tollavgift på airsoft, men han må selvsagt betale moms; merverdiavgift (MVA) på varene. I norge er dette 25% av varens verdi.
Pakken hans ble sendt med TNT, dette er litt kjedelig siden de skal ha moms-pengene hans før de lar pakken bli sendt ut fra tollsentralen. Hadde han valgt UPS kunne han fått dette som regning noen uker senere, og hatt pakken i hende tidligere (selvom det ikke ALLTID er slik). Man lærer så lenge man lever, tenker Nils, og får til slutt pakken.

Så drar han på et spill og har det gøy, The End.

Så, i korte trekk, hva har vi lært?
1 - Verdens beste airsoftgun finnes ikke. Finn den som passer best for deg!
2 - Gjør research før du poster. Dette forumet, og internettet generellt, er fullt av info. Noe info motsier kanskje noe du har lest et annet sted, så ta ting med en klype salt. Ingen våpen er perfekte, du finner alltid en fyr et sted på nettet som ikke var fornøyd med et våpen du ser på. La ikke dette skremme deg om du finner 50 andre som var fornøyde!
3 - Hva enn du lurer på; noen har lurt på det samme. Søk på forumet. Søk på google. Søk i sjela di; du finner et svar.

Lure linker:
http://www.xe.com/ valutakurs online. Konverter dollar, euro og pund til norske kroner, og omvendt.
http://redwolfairsoft.com/redwolf/airsoft/Home en god airsoftbutikk fra Hong Kong, i motsetning til mange andre har de mye info om produktene.
http://www.wgcshop.com/ en annen god Hong Kong butikk.
http://uncompany.com/ en tredje butikk med masse forskjellige varer i hyllene. Veldig trege på å sende ut pakker, men jeg liker dem selv.
http://arniesairsoft.co.uk/news2/ britisk nettside, kanskje verdens største om Airsoft. masse reviews, og et forum fullt av forskjellige meninger. Som med alle andre meninger på forum, ta ting med en klype salt, men jo flere meninger du får inn, jo bedre inntrykk får du av hva du lurer på.
http://www.airsoftmechanics.com/home/ noe mer avansert info, men likevel mye kjekt man kan lære der, selvom man er ny.

Andre ting:

Kinakloner, hva er det?
Begrepet kinaklone er veldig vagt. Mye man kan kalle kinakloner, blir ikke kalt det, og mye man kaller kinakloner, er ikke direkte kloner i det heletatt.
Under denne paraplyen finner man en del bra, en del middelmådig og en del crap. Men det meste er billig.
Igjen søk rundt for å finne hva som er hva.

Cybergun, laget i frankrike?
Nei. Cybergun er akkurat det samme som kinaklonene nevnt ovenfor, men fraktet fra kina til frankrike, der de blir puttet i nye esker og får stemplet på noen nye merker, som for eksempel Mauser, Kalashnikov, Thompson etc. Gjerne er disse merkene veldig stygt og lite realistisk laget. I bunn å grunn betaler du bare mye ekstra til sleipe, franske mellommenn. Unngå cybergun at all cost. Samme gjelder Umarex og ASG. Sistnevnte importerer masse våpen som du godt kan kjøpe, men de som kun er merket med ASG, og somd e utgir for å ha laget selv, er de samme kinaklonene du får billigere fra Hong Kong. Igjen, søk litt rundt og gjør research før du kjøper.
Cybergun har i tillegg kommet seg opp og frem i verden ved hjelp av trussler om søksmål og andre bølletaktikker, og det i seg selv er grunn nok til å unngå dem.

Echo 1 og UTG, laget i USA?
Samme regla som med Cybergun, men ikke fullt like skruppelløse. For amerikanere er dette good shit, siden det kan være vanskelig å importere våpen til USA fra Hong Kong selv. Men å kjøpe våpen fra USA og til Norge er penger ut av vinduet. Blodpris på frakt, og ellers ofte dyrere enn Hong Kong.

Oppgraderinger, nødvendig?
Ja og nei. Det er mange billige, enkle modifikasjoner du kan gjøre for å få våpenet til å skyte bedre. Bytte av hopup, batteriplugger og liknende er det enkleste, billigste og mest effektfulle.
Men absolutt nødvendig er det ikke. Du kan fint spille med et helt stock våpen.
Med oppgraderinger har jeg en fin regel til deg:
Er du nødt til å spørre hvordan det gjøres, vil du antakelig drite deg ut og føkke opp våpenet ditt.
Når det gjelder hva som er best av oppgraderingsdeler, så kan du jo bruke samme 4-trinns liste som ovenfor.
Du har gode deler, billige deler, og alt i mellom. Søk, research, les, og om nødvendig; spør.

Håper andre her på forumet kan være behjelpelige med egne tips og tanker om dette.
Teutonicool

hutikilla
Power User
Power User

Re: Hei, jeg er ny. Hva skal jeg kjøpe?

Postby hutikilla » 28 Aug 2009, 19:02

China cloner på topp.

JG - Jing Gong , her er stortsett alle cloner bra. Minuset er at alle chroner over 350fps
Cyma - etter modell 028
A&K
D-boys
Tercel - Colt 1911
Kalash - lager AK i Stål og tre men grei innmat.

Felles for clonene er at hopup pakning stortsett er crap, denne bør byttes.
Hvilken pakning? Guarder sin blanke og Big Out dass rull
http://www.wgcshop.com/pcart/shopper.php?itm=BO-ACC-HBR_srch_bucking
http://www.wgcshop.com/pcart/shopper.php?itm=GD-PT-GE0701_srch_bucking

Garaguso
Moderator
Moderator

Postby Garaguso » 31 Aug 2009, 20:51

Skal dette topicet overleve så må folk ikke skrive tull, og usaklige kommentarer holdes borte. Vil dere skryte til poster, så gjør det i PM.

kenny_92_rb
Sometimes here
Sometimes here

Postby kenny_92_rb » 07 Apr 2010, 22:56

okei, jeg har noen spørsmål. jeg er ikke nybegynner til airsofts, men har bare aldri handlet airsofts fra utlandet. Nå syntes jeg det er på tide, fordi økonomien blir bare viktigere og viktigere.
Jeg lurer på om det er trygt, sider som uncompany, redwolf og wgcshop og hvordan toll og sånt funker for de. Er det absolutt ikke noe toll for softguns uansett?
Jeg prøver å finne meg en WE scar-L GBB til en rimelig pris, ikke norske nettbutikker som overstiger langt over 2000kr !!
Kan jeg få noe hjelp?

takker på forhånd!

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 07 Apr 2010, 23:20

trygt å handle fra disse. det er ikke toll på airsoftvåpen, men det er moms og fortollingsgebyr. moms er 25% og fortollingsgebyr er forskjellig ut i fra hvem som gjør jobben. posten tar vel ca 200 kr.
AIRSMITH
S.R.O.G

Return to “Nybegynnere”