[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 561: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 617: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1065: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 1065: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
Helt blå på softguns - airsoftguns.info

Helt blå på softguns

Spørsmål fra nybegynnere postes her, husk å les FAQ'en!
Kvartal
Sometimes here
Sometimes here
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Helt blå på softguns

Postby Kvartal » 22 Sep 2013, 17:03

Kom over en butikk som solgte softguns her i Bergen og gikk inn på nettet da jeg kom hjem for å sjekke det ut litt nærmere.

Jeg har veldig lyst å prøve dette med softguns ut. For meg er det ikke så viktig hva det koster, men at man får det man betaler for.
Har de siste dagene lest mye på forumet her, nettet generelt og sett noen videoer på youtube av både presentasjon av våpen og spill. Det ser utrolig gøy ut.

Har aldri likt (fsp spill for det meste) å være en rambotype som sturer frem og pepprer alt man kommer over, dø og så spawne igjen.... Det er ikke meg. Jeg liker bedre å ligge på lur, observere og evt ta ut mål som kommer subbende (omtrent som en sniper).

Det jeg har lest av nybegynner+sniper er inne, er at det ikke er en anbefalt begynnelse...men jeg tror virkelig det er noe for meg, for tålmodighet er noe jeg har meeeeeget mye av.

Så når jeg vet "omtrent" hvilken rolle jeg vil ha, så kommer jo det store spm om våpenvalg.
Og HER går det rundt for meg. Det er mange fristente våpen på nettbutikker rundtomkring, men jøye meg, hva skal man velge.
Som sniper må man jo ha et våpen som gir et presist og noenlunde langt skudd (60-80m?).
Når jeg da leser om forskjellige snipervåpen, så har jeg ett inntrykk at de ALLTID blir sammenlignet med samme våpen IRL.... og det gir jo et meeeeget missvisende bilde av hvordan det vil funke som softgun.

Jeg driter egentlig i om det ligner på et superduper snipervåpen (altså, at det ser ekte ut er stilig det).... om det ser bra ut, men skyter elendig så er jo hele vitsen borte..

Det skrives endel om oppgraderinger også, dette vil jeg som nybegynner egentlig holde meg litt borte fra. Dette med hvilket utstyr som går til hvilket våpen etc..... det er en jungel der ute slik jeg ser det på mitt NOOBniva innen softguns.

Så jeg kom over denne her
http://www.nettsport.no/aw-338-sniper-- ... c-198.aspx
350fps som sniper eller 493 med eksta kraftig fjær..... Vet godt at det ikke kan forventes at kulen går i en rett linje i hundrevis av meter, men hvor mye blir tapet på kulebanen med en fjær som gir 493fps kontra 350? Så kommer jo dette med kulene, om det er .28 eller .46 som funker best med ulike mål på ditt og datt..
Hva vet vel jeg om det?!?!

Skal en sniper være bolt-action med fjær eller gass?
En semi som M14 (om jeg ikke tar feil??)

Som sagt, det er en jungel der ute både med våpen og utstyr(oppdrageringer/deler) og selv om jeg har lest endel nå så sitter jeg likevel med spørsmålstegn på hva som går sammen av produsenter, utstyr, scoopes, kuler, oppgraderinger..
Om noen gav meg en pakke på våpen og hvilke oppgraderinger man burde gjøre, så kunne jeg nok gjort det, men føler akkurat nå at et plain våpen fra butikk, uten mye hokus-pokus er en ok start for meg..

Sånn... da kan jeg trekke pusten og venter på tilbakemeldinger, både positive og negative
(men ikke sleng dritt fordi jeg ikke vet hva jeg snakker om, det er derfor jeg poster her før jeg gjør noe overhode mtp softguns)

Mvh

3.Kvartal

EDIT: og nå las jeg litt fra en tråd like over her med overskriften "Hei jeg er ny, hva skal jeg kjøpe?"
men håper på litt veiledning likevel :)

JoachimJ
Regular User
Regular User
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Helt blå på softguns

Postby JoachimJ » 22 Sep 2013, 18:08

Vel. Å lage en god sniper er ikke barebare. Det er mye tid og penger, som jeg ikke vil annefale å starte med før du har prøvd airsoft og kjent om det er noe for deg. Uansett hvem du møter så har nesten alle en 350 aeg i skapet sitt - start med en slik du og. Du kan fint få 40m ok rekkevidde - om enn ikke mer - ved å bare bytte hopupgummi, det klarer alle. 60-80m krever nok mer presisjonsløp, fikling i girboks, evt r-hop og hele balletten. Kjøp en M4/416, det er masse tilbehør på markedet for de plattformene, og du får kjent om du virkelig vil investere tusenvis av kroner for en sniperrifle.

Edit: ikke kjøp våpen i norske butikker - bruk wgcshop.com, redwolfairsoft.com og lignende. ;)
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Instagram: @hestehovkompaniet

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 22 Sep 2013, 19:02

Hei, og velkommen! Du virker som en kul type :)

Øvre grense på bolt action sniper i NASF-spill er 550fps, så 490-ish er innenfor. Her vil du helst ha sånn ca. .40 kuler. Fjær er best på bolt action, med mindre man rigger til med ekstern lufttank og gassregulator.
Gass i magasinet gjør det lettere å ta ladegrep (med en 500-fps fjær er dette ganske tungt), men utgangshastigheten vil variere mer fra skudd til skudd, og dette vil påvirke presisjonen.

Nettsport skriver ikke produsent på våpenet du linket til, men jeg gjetter på at det er en Well.
Tar jeg ikke helt feil er dette en kopi av Marui sin L96 (obs: forbehold om at jeg tar feil her og at de har kopiert noe annet), som er et godt utgangspunkt for oppgraderinger, MEN jeg tror ikke at å bare putte en kraftigere fjær i den vil holde i lengden. Stempelet er av plast og avtrekkerhaken (som holder stempel i bakre stilling til du trekker av) er av et ganske mykt metall og vil fort slites ned.
Avtrekker og stempel er noen av de dyreste delene å bytte ut.

Hopup og presisjonsløp er også noe man bør investere i for å få mest ut av
Teutonicool

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 22 Sep 2013, 19:36

Takk takk for tilbakemeldinger

Ja jeg tenkte at noen ville anbefale et annet våpen for nybegynnere, og kanskje det er rette veien og gå. For når.
Men om jeg nå var jævlig sta og ABSOUTT ville ha en sniper, hva hadde vært anbefale i starten?
(ikke http://softgunweb.mamutweb.com/Shop/Pro ... Gass/12900 PS: denne skal faen meg sikte, skyte OG gi headshot every fking time for den prisen der)

Ja Panzergraf, las den "noob" posten din og tenkte vel egentlig at jeg kunne lest det meste der :D

Har likevel lyst til å høre litt rundt hva dere rutinerte rever kan anbefale av våpen. Og det er jo nettopp slik som du sier Panzer, som jeg ikke har peiling på. Det våpenet jeg linket til virker for meg helt konge, men når du da sier at en kraftigere fjær (som de reklamerer med at de kan sette inn) vil gi mekanikken inni våpenet kraftig juling og lav levetid, så er jeg egentlig glad for at jeg henvender meg her med spm.

Det koster jo tross alt penger dette, og jeg kunne gjerne investert mye i et våpen (ikke 5k+ på første kjøp) om jeg visste litt mer. Og den kunnskapen får man jo ute i felten blant likesinnede også.

Det handler jo også om hva som går sammen. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvilke oppgraderinger som går til de enkelte våpenmerkene, og som noen sier her inne så er det ikke alt som går til alt.

Som jeg sa tidligere, kom gjerne med noen linker til våpen som dere kan anbefale til en newbie, både sniper og andre våpen.

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 22 Sep 2013, 19:48

Mitt stalltips:

Kjøp deg en Tokyo Marui "Next Generation" M4 eller HK416 med elektrisk blowback.
Knall god ytelse ut av boksen, voldsomt festlig rekyl og meget presise uten oppgradering, selv med lav FPS.

Det skal sies at magasinene er ganske dyre, men til bare $460 USD (+ frakt og moms) får du en standard M4A1 med ett magasin, så kan du kjøpe ekstra magasiner etterhvert som du får råd.
De aller fleste pleier å legge seg på seks magasiner på kropp, og ett i rifla.

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 22 Sep 2013, 20:07

Jeg er enig med Pkekyo.
En new-generation TM skyter langt og godt, og er et våpen som lar deg skyte lenger enn de fleste kina-sniperriflene, i tillegg til at du kan bruke dem som et vanlig angrepsvåpen.

Jeg har en TM416 oppgradert til 340 FPS, med Orgaløp og R-hop, og med .4-kuler skyter den like godt som de fleste sniperriflene jeg har prøvd! :)

Alternativt er en TM M14 en fin plattform å lage semi-sniper på, og gir deg kanskje litt mer "sniperfølelse."
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;

Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg;

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 22 Sep 2013, 22:11

så da kan det være en start å kjøpe

http://redwolfairsoft.com/redwolf/airso ... arbine.htm

men så er jeg jo så blå at til denne så jeg ha med lader?
Og jeg kan ikke lese ut ifra informasjonen hvilke kuler som bør brukes?!

Blir mange spm men slik er det jo :D

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 22 Sep 2013, 22:24

STAR/ARES er jall.

Du kan få en kjapp handleliste av det JEG ville kjøpt:

-
-
-
-
- (for å lodde om fra tamiya-kontakter på rifla og batteriene)

Totalt kr. 4000 + frakt og moms. Trolig lander du på ca. Kr. 5500,- etter alt er kjøpt og betalt.
Da får du en veldig god rifle som kommer til å vare LENGE til en overkommelig pris, med god ytelse.
I tillegg får du seks ekstra magasiner og tre batterier.
Anbefaler å bruke .25g eller .28g BBs, gjerne KSC Perfect.

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 22 Sep 2013, 22:30

Nå er du allerede langt utenfor min komforsone når det gjelder et førstegangskjøp.
Da tenker jeg på batterier som det trengs lodding for å være kompatibel med våpen.

Jeg må ha noe helt basic, enkelt..

enkle ting for en gammel mann!

Men takk for listen, skal ta vare på den til jeg evt blir en mer helblods softgunner :D

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 22 Sep 2013, 22:35

Batteriene MÅ ikke loddes, men jeg mener det bør gjøres da Deans-kontakter gir bedre ytelse.
Rifla vil funke gulle godt uansett.

Om ikke annet finnes det massevis av airsoftsmeder rundt omkring som fint kan gjøre loddejobben for deg.
Første gang jeg loddet satt jeg alene i kjelleren med mitt første våpen. Det gikk helt fint, uten tidligere erfaring, selv om det ikke nødvendigvis var veldig pent å se på.

Og om du synes prisen ble litt høy, kan du for eksempel kjøpe bare tre ekstra magasiner, eller to batterier til å begynne med.

ApeWorld
Regular User
Regular User

Postby ApeWorld » 22 Sep 2013, 22:39

Selv om jeg er enig med de andre her om at sniper ikke er noe bra start våpen, så får du bestemme selv :)
Sjekk ut kjøp og salg delen på forumet her. Kanskje du finner en sniper som er ferdig oppgradert, så slipper du fikle med det:)
H-47
Hestehov Kompaniet

"M1911A1 på co2 e konge. Uansett merke."

JoachimJ
Regular User
Regular User

Postby JoachimJ » 23 Sep 2013, 00:13

Kjøp en rifle, magasiner, batteri og vest brukt her på forumet. Gjetter på 3000,- i utgift for ett greit sett. Spill og bli kjent med airsoft og våpenprestasjoner/roller (du kan jo høre om du får låne en sniperrifle hos noen først?). En dyr sniper vil ikke nødvendigvis gi god avstand, presisjon og headshots på hvert skudd. Vi skyter runde kuler av plast, må du huske... Oppgradering koster.

Så når du blir litt varm i trøya synes jeg du kan starte å tenke på om sniperrollen er interessant. Jeg prøver ikke å si du skal drite i sniperrollen, jeg vil bare du skal se hva alt handler om før du kjøper ting du senere finner ut ikke var gøy ;)
Reiste til Sverige og spilte som sniper/recon på ett to-dagersspill. Skjøt ikke ett "skarpt" skudd ila ett kontinuerlig døgn. Just sayin'...
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Instagram: @hestehovkompaniet

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 23 Sep 2013, 11:24

Herlig
Skal sjekke ut salgstråden på forumet

Takk for konstruktive tilbakemeldinger :)

EDIT:
Det kan hende jeg går imot alle fornuftige råd mm, men kunne denne vært noe?
http://softgunweb.mamutweb.com/Shop/Pro ... %A6r/11516

Den er vel ikke en ren sniper siden den er semi og har en fps på under 450 (såvidt) ifølge informasjonen.
Sikte kommer i tillegg men det er ikke viktig nå for min del.
Er dette en rifle som går kun på fjærkraft? eller må det gass/Co2 til?
Når jeg har lest litt om hva man skal se etter og vite, så gir egentlig butikken ikke den informasjonen en noob trenger for å være trygg på kjøpet.

Noen mener "dette" er dritt mens andre mener "dette" er dritt... alle softguns funker vel ok gjør de ikke det?!

hehe må VIRKELIG beklage alle spørsmålene, men det er mye å sette seg inn i her.. ihvertfall om man har vært innom forumet her, lest og prøvd å forstå noe av det dere skriver.

ApeWorld
Regular User
Regular User

Postby ApeWorld » 23 Sep 2013, 21:49

Skal du ha en semi rifle, kjøp noe som er batteridrevet, så slipper du ladegrep hver gang. Må du ta ladegrep hver gang så kan du like godt ha en fullverdig sniper;)

Lag deg en ønsker kjøpt post på kjøpsforumet her. Si at du ønsker en Tokyo Marui VSR 10 som er ferdig oppgradert. De er relativt dyre, men er nok noe av det beste du får tak i :)
H-47
Hestehov Kompaniet

"M1911A1 på co2 e konge. Uansett merke."

Trigger Happy
Regular User
Regular User

Postby Trigger Happy » 23 Sep 2013, 22:54

Eg er veldig enig i det som er blitt sagt tidligere angående Tokyo Marui våpene, har selv vanlig AEG, semi sniper og bolt rifle(+ flere urelevante ting) ifra de. Generelt sett er Tokyo Marui veldig godt for en nybegynner pga de fungere rett ut av boksen og de har en upåglagelig presisjon, du kan ha de i mange år og om noe skulle ryke så finnes det et hav av deler til de fleste.

550 FPS bolt rifle: Tokyo Marui VSR-10, kan brukes stock (nede i 300 FPS) men du vil da ha kortere rekkevidde og BB vil bruke litt lenger tid fram til målet, men til gjengjeld vil du ha flott presisjon (uten å måtte fikle selv), ingen 30 meter minimumsavstand, en fjør som er lett å trekke opp og et rimelig alternativ som du seinere kan oppgradere med alt mulig av deler. Ved 300 FPS kan du lett få et veldig stillegående våpen, enten ved å kjøpre G-Spec versjonen eller Pro Sniper versjon og hive på en lyddemper.

450 FPS Semi sniper: Tokyo Marui M14 SOCOM, den er litt kortere enn den vanlige versjonen, har bedre kvalitet på plastikkkolben men ellers er det vel de samme delene. Nok en gang kan du kjøpe en uoppgradert M14 om du ikke får en god deal på en ferdig oppgradert en, du vil da sleppe minimumsavstanden på 20 meter og du kan bruke fullauto om det skullet trenges. Hiver du på en lyddemper er dette våpenet også veldig stillegående.

350 FPS: har ingen Tokyo Marui på denne hastigheten

300 FPS: Vanlig FPS på Tokyo Marui våpen, gir deg vertfall 40+ meter uten at du trenger å gjøre noe, får du noen til å mekke litt går de fint 50+ meter. Rekkevidden eg snakker om er slik du må sikte en meter over der du treffer med hop-up stilt inn som vanlig. Her har du enormt stort utvalg, men om du ønsker den nye Next Generatation/risteriste så går utvalget ned, prisen opp og kvaliteten opp.

Hvorfor stillegående sniper / semisniper: fordi airsoft våpen ikke er noe "one shot one kill" og det er da en fin fordel at folk ikke hører hvor du skyter ifra. Men de hvite kulene kan lett røpe posisjonen din;)

En liten viktig ting helt til slutt, du skriver at du ønsker å "prøve dette med softguns" og for å gjøre dette er det IKKE et krav at du har egen våpen/utstyr. De fleste klubber vil nok hjelpe deg med utlåns våpen, kuler og utstyr for en billig peng;) .
Alle gode ting er 4.

Return to “Nybegynnere”