Helt blå på softguns

Spørsmål fra nybegynnere postes her, husk å les FAQ'en!
JoachimJ
Regular User
Regular User

Re: Helt blå på softguns

Postby JoachimJ » 24 Sep 2013, 10:56

SVDen du linker til er King Arms, som er ett fint merke. Men kjøper du av butikk i Norge betaler du gjerne masse for mye. Sjekk prisen på wgcshop/redwolfairsoft og gang med 1.25 for å se hva momsen blir - mulig du kan spare noen kroner som du heller kan legge i ekstra magasin eller sikte. Det eneste du "tjener" på å kjøpe innenlands nytt, er norsk lovs garanti. Dog kjøper jeg heller fra Østen og fikser selv/hører med noen erfarne airsoftere om hjelp om helvete skulle være ute.
Som nevnt er ikke asvåpen one shot one kill - selvom man kan forbedre sjansene, og/eller ha flaks. 70m effektiv rekkevidde står det på siden der, men da tror jeg nesten hopupen er på max, helt vindstille og ikke ett spesifikt mål de skulle treffe. Dvs du lobber kula avgårde - vanskelig å treffe noe. Ute i felt har du også faktorer som spesielt vind som vil forstyrre rekkevidde og presisjon.
Hvir holder du til? Jeg anbefaler deg fortsatt å låne en sniper før du går til innkjøp selv.
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Instagram: @hestehovkompaniet

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 24 Sep 2013, 11:45

Etter å ha mottat råd, lest litt mer og sjekket litt rundt med klubben her i Bergen, så blir det nok et prøvespill først. Ikke med mål om å bli medlem i klubben, men bare for å prøve ut.
De kunne være behjelpelig med våpen. Videre ble jeg rådet til å evt velge et våpen med maks 350fps til å begynne med.

Takker og bukker for råd, forståelige og uforståelige.
Så ser vi hvor interessen fører meg hen :)

JoachimJ
Regular User
Regular User

Postby JoachimJ » 24 Sep 2013, 20:42

Vettugt :)

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 02 Oct 2013, 12:34

Jess Jess

Jeg snoka litt inne på finn.no for å se litt på softguns og kom over en pistol.
http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ry=softgun

Jeg tenker at i denne "softgunbransjen" så får du hva du betaler for, så forventningene til denne M24 var ikke store.
Tenkte det var arti bare for å prøve litt ut :)

Det første jeg prøvde var å skru på "lyddemperen"... Da jeg skulle skru den av igjen like etter, fulgte hele frontstykke med (den lille tippen du skrur den på)... Så jeg fikk omsider skrudd den ut av lyddemperen igjen (for den satt HELT fast) ved hjelp av en tang :D
Tippen ble limt på igjen med superlim og er nå kanskje bedre enn som ny (var ikke mye tegn på lim fra før der)

Jeg har prøvd den litt på blink (jøpte en målskive m/kulefanger) og må si meg "litt" skuffet.... Ikke at forventningene var store, men her var det dårlig forbindelse mellom hvor jeg sikta og hvor kula traff.
blinken er vel 15x15 eller 20x20cm.... Jeg starta fra 5 meter... det ble vel 6 treff på 10 skudd..
Så på 3 meter.. da ble det 11/12 treff.

Det kan være at tippen er "litt" skeiv i forhold til det den var etter jeg limte den på igjen.. men strengt tatt tror jeg ikke det for det gikk spor hvor den skulle innpå..

Og når jeg las at pistolen ahr en rekkevidde på opptil 25m...... jaja

Men gøy var det :D

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 02 Oct 2013, 13:17

Vel, nå har det seg slik at du overbetalte grovt for det dårligste airsoft-våpenet noen sinne, fra et av de desidert mest lugubre stedene å kjøpe slikt.

Om du skal til med flere eksperimenter i framtiden, hold deg til bruktdelen her på forumet.

Palanco
Sometimes here
Sometimes here

Postby Palanco » 02 Oct 2013, 16:18

Springer generelt sett er vel ikke akkurat OP på noe som helst :P

Hadde en mp5 springer en gang i tiden for 10 år siden som døde på berget i år og den skjøt hele 10 meter rett frem.
Men så hadde den vel dobbelt av løp som du har i pistolen der :)

Vet også at om ikke lyddemperen er hul eller ikke i ditt tilfelle men vet att det kan gjøre funky shit med kulebane pga noe trykk :p
A&K PKM Polar*
LCT AKMS Polar*
HK 417 Polar*
Do not regret growing older.
Its a privilege denied to many.

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 02 Oct 2013, 17:07

Joda, visste nok at noe til 300kr ikke var noe test. Synes det ar greit å prøve jeg :)
Kan tenke meg det som blir solgt på brukt her går for litt mer enn hva jeg brukte på denne møkkatingen i plast;)

Lyddemperen er vel streng tatt bare en forlengelse av løpet. Kan ikke huske om det hadde noe å si for presisjonen :)

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 02 Oct 2013, 17:21

Ikke si det - jeg går massivt i tap hver gang jeg selger noe her :P

Trigger Happy
Regular User
Regular User

Postby Trigger Happy » 02 Oct 2013, 17:59

Kvartal wrote:...Kan tenke meg det som blir solgt på brukt her går for litt mer enn hva jeg brukte på denne møkkatingen i plast;)

Eg har bare gitt mellom 500-700kr per stk for 3 ulike Tokyo Marui våpen her på forumet, Spas 12, 4.3 og MK23. Disse våpene er så himla mye bedre enn det finn.no jalla greine at det er kriminelt. Prisnivået på brukte våpen her helt fantastisk (for de som kjøper) i forhold til masse andre bruktsalg, prisen settes som offtest mellom 50- og 75% av nypris ifra Asia.
Alle gode ting er 4.

Klingz
Power User
Power User

Postby Klingz » 03 Oct 2013, 10:59

ASG er som fretex.
Som hovedregel er alt brukt.
Det er et godt prisnivå i forhold til hva du får.
Det er som regel bare en av hver ting til salgs, så du finner ikke akkurat det du skal ha, med mindre du sjekker ofte.

ToFFzor
Regular User
Regular User

Postby ToFFzor » 03 Oct 2013, 19:10

Kan nevne (om ikke det er nevnt før) at å bli med en klubb på et spill å tafse litt på andres våpen og prøve litt forskjellige roller kan være en MEGA fordel før du begir deg ut i denne grusomt festlige(dyre) hobbyen.
Klubbleder: Vestlofoten Airsoft Klubb

Block 2 Sweggin!

thebastard
Sometimes here
Sometimes here

Postby thebastard » 07 Oct 2013, 19:13

ApeWorld wrote:Lag deg en ønsker kjøpt post på kjøpsforumet her. Si at du ønsker en Tokyo Marui VSR 10 som er ferdig oppgradert. De er relativt dyre, men er nok noe av det beste du får tak i :)

har lenge hatt lyst på en TM vsr 10, men før jeg legger ut en ønkes kjøpt post, hva er relativt dyrt? =)
vil ikke lage tråd og evt trekke meg pga pris ;D
Kill one, and you are a murderer.
Kill millions, and you are a conqueror.
Kill them all, and you are God.

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 07 Oct 2013, 19:35

brukt for 4-5000.
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

Kvartal
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kvartal » 08 Oct 2013, 12:21

Å bruke 4-5000 på et våpen for første gang, uten å ha prøvd sporten engang er litt vel mye

Men så skal det også sies, at man som noob, OVERHODE ikke har peiling på hva man egentlig skal kjøpe. En ting er å høre på hva erfarne soft'ere sier og følge det, men man vet fremdeles like lite om våpenet man kjøper.

Som bare det å finne ut hvilke kuler som går best til hva. Etter å ha lest litt her og der så er jeg fortsatt like blå, men har forstått såpass at vekten slår ut på fps.. tyngre = mindre fps?!

Og jeg tenker egentlig, med det å handle våpen fra forhandler, at ting som batterier og ladere skulel vært inkludert, men det er visstnok ingen selvfølge?!

jeg tenker nok ett par 1000kr er en start i begynnelsen, men så må det også være noe som jeg vet noe om. Noe man enkelt (som noob) kan fikle litt med og ikke minst finne deler til.
Det står jo på gresk alt som har med oppgraderinger å gjøre

:D

JoachimJ
Regular User
Regular User

Postby JoachimJ » 08 Oct 2013, 15:07

Tyngre kuler er lavere fps, litt kortere rekkevidde men litt mer presist.
Du får jo såvisst kjøpt våpenpakker med lader, batteri og kuler, men de er som regel verdt driten i doskåla en tidlig søndags morgen.
Jeg står fortsatt fast på at du kjøper noe i M4/MP5-gata, da dette er våpen med V2-girboks og generellt utbredt som gir dem ett utrolig stort utvalg av nye deler, innvendig og utvendig. KA og G&P M4 skal ha ett godt rykte over seg jevnt over. Så får du noen til å lodde rifla di om til deansplugger, bruker 7.4v lipo i buffertuben eller en batteriboks (PEQ-2 eller PEQ-15 replika), KSC 0.2 kuler fra f.eks airsoftboden.no, og en smartlader som imax B680 ac. Kjøpte min på en random RC-sjappe til 500,- , men lader alle typer batterier og er mye safere enn kinaladere. Slik ville jeg hatt mine prioriteringer:

1- briller, våpen, magasin (Bolle Silium, KA M4, KA/TM M4-mags, 4-5 stk)
2- batteri, lader, kuler (g&p 7.4v lipo, imax b680, ksc 0.2)
3- vest, klær (bruktdelen av forumet - unngå finn.no, som regel blodig overpriset)
4- alt annet som sikter, grep, radio osv.

Ganske løst forslag med eksempler i parantes. Andre vil kanskje ha sagt noen andre prioriteringer, så det er subjektivt. Det du ikke har til første spill kan du som regel få låne av andre, eller kjøpe billigere/i mindre kvanta, f.eks kuler. Jeg lånte alt kit på mitt første spill, utenom våpenet.

Edit: er jo noen som selger en litt oppgradert g&p m4 her på forumet til en grei pris jo! viewtopic.php?f=7&t=30481

Return to “Nybegynnere”