Spørsmål angående moms

Spørsmål fra nybegynnere postes her, husk å les FAQ'en!
warex
Sometimes here
Sometimes here

Spørsmål angående moms

Postby warex » 23 Jul 2014, 14:15

Hei, aldri bestilt fra utlandet før, så er usikker på hvordan det fungerer med moms. Har hørt at den er på 24/25%.

Nå ser jeg at det er en del folk her som sier at det er muligt og be dem som sender pakken om å redusere prisen på pakken. Jeg sendte så en mail til http://echigoya-guns.com/ og spurte om akkurat dette,
Og de svarte med at det er standard for dem, at de alltid setter prisen under 100 USD, sån at folk slepper og betale moms, evt mye mindre.

Jeg lurte bare på om dette er "normalt" eller hva? Regner med at det er uloveligt og er sikkert en hyggelig bot i vente på dem som blir tatt. Sån generelt sett så hadde nok jeg holdt meg unna ting som dette, men når man bestiller pakker på over 1k usd, så er det mye moms det er snakk om her. Så om dette hadde vert noe som er "normalt" og trygt for å si det sånn, så kan jeg kanskje vurdere det.

TL;DR: Er det normalt og få prisen på pakken redusert for å slippe unna moms?

- Warex

Pkekyo
Moderator
Moderator

Re: Spørsmål angående moms

Postby Pkekyo » 23 Jul 2014, 14:23

Det er helt korrekt at det er ulovlig, og spesielt mange asiatiske firmaer gjør dette.
Det skal en del til for at du skal straffes for dette (det må være rimelig åpenbart at du selv har bedt firmaet om å gjøre det). Som regel blir du rett og slett bare nødt til å sende dem fakturaen/kvitteringen som viser hvor mye du faktisk betalte, og så betale momsen og fortollingsgebyret uansett.

Tollvesenet vet ikke hva ALT folk kjøper utenlands koster, men de er såpass rutinerte at de skjønner at en AEG fort koster opptil flere tusenlapper.

Slik regner du ut momsen på det du kjøper fra utlandet:

Prisen på varen/varene + prisen på frakten * 1.25 = Totalpris inkludert moms.
I tillegg kommer det som regel et fortollingsgebyr på mellom 80 og 300 kroner i tillegg fra firmaet som foretar fortollingen (som regel fraktfirmaet, f.eks. Posten, UPS, DHL, FedEx og lignende).

warex
Sometimes here
Sometimes here

Postby warex » 23 Jul 2014, 14:28

Takker for et raskt svar :) Spørsmålet er da, er det noe og anbefale? Jeg sitter mellom og bestille fra denne siden som jeg da vet de reduserer pakke prisen mellom og bestille fra WGC som jeg får klubbrabatt, men sparer alikavell ca 1.5k om jeg slepper momsen :P

- Warex

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 23 Jul 2014, 14:39

Utav rent prinsipp handler jeg kun "next gen"-saker fra Echigoya. De har de desidert beste prisene, har mest/oftest varer på lager og er raske med å sende pakken.

warex
Sometimes here
Sometimes here

Postby warex » 23 Jul 2014, 14:42

Ja, var nok det som fikk meg til og vurdere dem I utgangs punket :P En tm hk 416 koster 580 USD på ehobby og kun 490 på Echigoya :) Men med klubbrabatt så fikk jeg rifla ned til 495, og den rabatten gjeller for magasinenen også. Så jeg tenker om jeg må betale moms uansett, så spareer jeg nok litt på Ehobby. Men om jeg slipper moms så blir det en god tusenlapp om ikke mer spart :)

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 24 Jul 2014, 11:07

Men moms må du regne med på alt du kjøper, og slipper du noe av den, så får du si takk og være fornøyd med det. IKKE prøv å lure deg unna moms, det vil slå tilbake på deg og oss andre som handler fra utlandet
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

warex
Sometimes here
Sometimes here

Postby warex » 25 Jul 2014, 12:43

Forstår den. Ville bare spør, er første gang jeg bestiller fra utlandet :) *Crossing fingers*

Return to “Nybegynnere”