Batterilader til Tokyo Marui 8.4V 1300mAh Ni-MH SOPMOD

Spørsmål fra nybegynnere postes her, husk å les FAQ'en!
Kosh
Sometimes here
Sometimes here

Batterilader til Tokyo Marui 8.4V 1300mAh Ni-MH SOPMOD

Postby Kosh » 22 Aug 2014, 16:56

Godtfolk,

Skulle ønske at dette ikke var den første posten min, men akkurat dette er et tema jeg føler jeg ikke har entusiasmen til å sette meg inn i. Håper noen føler for å dele noen råd her.

Jeg har handlet litt nybegynnerutstyr og siden batterilader ikke fulgte med, og merkeladerne ikke kommer med EU-plugg lurer jeg på følgende:

Er det en lader jeg kan få kjøpt her i Oslo som du anbefaler? Vær gjerne spesifik da jeg som sagt ikke har snøring. Gjerne noe på Biltema eller Clas eller noe jeg kan løpe og kjøpe i Osloområdet.

Batteriet er et Tokyo Marui 8.4V 1300mAh Ni-MH SOPMOD.
Image

Overgangen ser slik ut:
Image
Last edited by Kosh on 22 Aug 2014, 20:16, edited 1 time in total.
Kosh

tiny80
Sometimes here
Sometimes here

Re: Batterilader til Tokyo Marui 8.4V 1300mAh Ni-MH SOPMOD

Postby tiny80 » 22 Aug 2014, 20:06

Ta med deg begge deler inn i en RC sjappe som Hobbyland/Smallsize, og fortell de hva du behøver.
Bilde nr to viser bare overgangen, så det du behøver er en lader med tamiya plugg (overgangen har tamiya plugg, den hvite).

Du kan bruke de fleste batteriladere som er ment på RC batterier. Jeg vil anbefale en som også takler LIPO og der du kan gjøre litt justeringer. Kjøper du det, slikker å oppgradere lader, når du oppgraderer batteri :)

Kosh
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kosh » 22 Aug 2014, 20:22

Takk for svar!

Har bestilt original-laderen fra RedWolf i kveld, og kjøper en mellomtransformator som gjør 230v til 110v. Men børsa har jo ankommet alt og bare står der og støver ned...

Skal definitivt fyre av en epost til Hobbyland. Setter pris på tipset, tiny80!
Kosh

tiny80
Sometimes here
Sometimes here

Postby tiny80 » 22 Aug 2014, 20:52

Bare hyggelig :)

Kosh
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kosh » 23 Aug 2014, 16:15

Kjører en liten oppdatering i tilfelle noen lurer på det samme.

Jeg gjorde som tiny80 anbefalte og tok en tur til Hobbyland. De anbefalte en Vista Power V680AC samt en ledning med alligator clips som ikke fulgte med. Litt redneck engineering må til. Mulig det ikke er den beste løsningen, men det var det de hadde tilgjengelig og fungerte utmerket. Slegga er happy.

Laderen tar påde Ni-MH og LiPo, man stiller inn ønsket ampere og så er den relativt fire-and-forget. Spiller en liten trall når den er ferdigladet.

Image

Fikk til alt overmål opplæring i hvordan jeg skulle bruke den uten å drite meg ut, noe jeg og innboforsikringen min setter veldig pris på. Bra folk :D
Kosh

tiny80
Sometimes here
Sometimes here

Postby tiny80 » 23 Aug 2014, 17:02

Jeg kjenner et par av Hobbyland gutta, riktig nok ikke via RC eller AS miljøet, men et annet miljø. Og spør du, så får du både svar og opplæring, men det er noe jeg føler går igjen i norske hobbysjapper :)

Godt å se at du er i gang, clipsa funker nok, bare pass på å ikke kryss de eller slå de sammen.

Godt å se at det løste seg og tipset mitt leverte :)

putrid
Sometimes here
Sometimes here

Postby putrid » 23 Aug 2014, 19:12

Merk deg at LiPo lades med balanse-pluggen. Så du ikke risikerer å ødelegge (eller tenne på batteriet)

Av erfaring så er det orignalbatteriet fra TM (sopmod) helt ubrukelig. Ikke bli overrasket hvis det har elendig varighet på bruk (spesielt i kaldt klima)
Er du en god not "redneck engineer" så klarer du å bytte ut battericellene inni "boksen" hvis du ikke blir like missfornøyd som jeg ble
GOA

tiny80
Sometimes here
Sometimes here

Postby tiny80 » 23 Aug 2014, 20:03

Vell, et LIPO batteri _bør_ balanse lades, i hvert fall med jevne mellomrom, og da brukes den hvite lille pluggen.

Men de må ikke vær gang, dog ser jeg vel ikke noe grunn til å ikke gjøre det :)

putrid
Sometimes here
Sometimes here

Postby putrid » 23 Aug 2014, 21:09

tiny80 wrote:Vell, et LIPO batteri _bør_ balanse lades, i hvert fall med jevne mellomrom, og da brukes den hvite lille pluggen.

Men de må ikke vær gang, dog ser jeg vel ikke noe grunn til å ikke gjøre det :)

Gjør som du vil.. Bare ikke gjør det hjemme hos meg. Uten balanselading vil du ikke ha kontroll på at spenningen i cellene ikke går over 4,2v. - Noe som kan ha ekstreme utfall.
GOA

tiny80
Sometimes here
Sometimes here

Postby tiny80 » 23 Aug 2014, 21:32

Will do, as always :)

Kosh
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kosh » 23 Aug 2014, 22:31

Håper det blir en liten stund til jeg bytter til LiPo. Har et ekstra originalbatteri med meg.

Hvor elendig snakker vi om putrid? Cirka hvor mange skudd tror du jeg kan forvente under dårlige forhold?
Kosh

putrid
Sometimes here
Sometimes here

Postby putrid » 24 Aug 2014, 00:17

Jeg brukte det aldri selv (Bruker selv Lipo). Men har stått side om side, helt starten på spill, hvor vedkommende fikk problemer ved første skuddveksling. Dette var et problem han var vant med.
Har også en annen bekjent som var uheldig. Fikk gjennom ett sett med magasiner før batteriskift.
Internett nevner også noen tilfeller på tilfeldige fora. alt fra 2000 skudd (Marui påsto vel 3000?) til bare ett magasin.
Kanskje jeg har vært uheldig å møtt på unntakene. Håper du er heldigere! Løsningen for flere har vært å byttet ut cellene med NI-CD -Eller gått over på en helt annen batteriløsning som LI-PO (det vil ofte føre til en større operasjon eller adapter for å passe den batteripluggen Marui har gått for)

Baton Gunsmith SOPMOD to LiPo Adaptor

Her er innsiden av batteriboksen
Image
GOA

Return to “Nybegynnere”