Hvordan finne deler for oppgradering

Spørsmål fra nybegynnere postes her, husk å les FAQ'en!
Leafman
Sometimes here
Sometimes here

Hvordan finne deler for oppgradering

Postby Leafman » 07 Oct 2015, 19:20

Hei alle sammen! Akkurat kjøpt et brukt våpen, M15A4, men når jeg prøver å søke etter upgrades finner jeg ingenting. Fått inntrykk av at alle m4 deler/magasiner passer om hverandre med m15a4. Stemmer dette?

Kevlar
Sometimes here
Sometimes here

Re: Hvordan finne deler for oppgradering

Postby Kevlar » 07 Oct 2015, 22:55

Ja, deler til M4 er det du vil ha.

M15A4 og M4 er samme rifla, bare forskjellige produsenter i den virkelige verden og M16 er en lengre versjon av M4 og opphavet til M4 rifla. I airsoft er det likegyldig om den heter M15A4, M4 eller M16, magasiner og deler funker på tvers av de navnene, bare vær oppmerksom på at forskjellige produsenter kan ha ulike deler som kan være litt vanskeligere å passe i akkurat din rifle, men burde ikke være et stort problem egentlig.
M4 er den letteste rifla å finne deler til, hands-down.

Du kan se på sider som redwoflairsoft og ehobbyasia etter deler, de skal være bra spesielt med tanke på shipping til Norge. Jeg liker nettsiden til Evike, men hater leveringstiden deres, omvendt med ehobbyasia, har ikke prøvd redwolfairsoft selv.

Leafman
Sometimes here
Sometimes here

Postby Leafman » 07 Oct 2015, 23:27

Kevlar wrote:Ja, deler til M4 er det du vil ha.

M15A4 og M4 er samme rifla, bare forskjellige produsenter i den virkelige verden og M16 er en lengre versjon av M4 og opphavet til M4 rifla. I airsoft er det likegyldig om den heter M15A4, M4 eller M16, magasiner og deler funker på tvers av de navnene, bare vær oppmerksom på at forskjellige produsenter kan ha ulike deler som kan være litt vanskeligere å passe i akkurat din rifle, men burde ikke være et stort problem egentlig.
M4 er den letteste rifla å finne deler til, hands-down.

Du kan se på sider som redwoflairsoft og ehobbyasia etter deler, de skal være bra spesielt med tanke på shipping til Norge. Jeg liker nettsiden til Evike, men hater leveringstiden deres, omvendt med ehobbyasia, har ikke prøvd redwolfairsoft selv.

Tusen takk for et bra og utfyllende svar. Fikk svar på akkurat det jeg trengte.

Tilleggs spørsmål: For presisjon, vil jeg da oppgradere løpet først? Og hvordan kan jeg finne ut hvordan merke jeg har? Alt jeg vet om denne M15A4 er at den er kjøpt på gameon en gang i tiden :lol: Fikk den for 500 kr av en kompis :) Skal visst nok skyte 95m/s.

jwold
Sometimes here
Sometimes here

Postby jwold » 08 Oct 2015, 10:22

Jeg oppgraderte min G&P M4 med lilla prometheus hop up bucking og satt inn Pro Win Hop-Up kammer. Merket en stor endring i forhold til hvordan den var "stock".

Jeg har bare bestilt deler fra ehobbyasia og er stor fornøyd!
Har bestilt våpen fra RedWolf, og var ikke noe å klage på der heller. Eneste er vel at de fjerner markeringer på sikter og våpen (?).

Jeg har ikke så mye greie på løp osv, men det jeg har hørt og lest er at du ikke vil ha for tight løp (6.01mm) fordi det kan tette seg.
Det jeg har hørt og lest er at 6.03-6.05mm skal være ålreit. Noen mener 6.08-6.10.
Som sagt, jeg har ikke så mye greier på det :)

TM HK416
TM M870
G&P C8 SFW
WE G17

Kevlar
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kevlar » 08 Oct 2015, 15:53

Skal du ha løp vil jeg sverge at prometheus tight bore 6.03mm er konge, er polert bedre på utsiden enn andre er på innsiden, jeg bruker det i min M4 er er superfornøyd.

Noen som vest om annen hop up bucking har noen effekt når man bruker R-hop? Man må vel ta flat-hop moden selvsagt, men utenom det, har ny bucking da noe å si med R-hop? Bruker pr. nå R-hop med en G&P hopup (bucking og selve hopup kammeret).

Trigger Happy
Regular User
Regular User

Postby Trigger Happy » 08 Oct 2015, 17:02

jwold wrote:...Har bestilt våpen fra RedWolf, og var ikke noe å klage på der heller. Eneste er vel at de fjerner markeringer på sikter og våpen (?).

Bestile en revolver tidligere i år og da hadde Redwolf teipa over alle trademarks, og det var av typen som var lett å fjerne og ikke etterlot rester.

Leafman wrote:...Og hvordan kan jeg finne ut hvordan merke jeg har? Alt jeg vet om denne M15A4 er at den er kjøpt på gameon en gang i tiden :lol: Fikk den for 500 kr av en kompis :) Skal visst nok skyte 95m/s.

Kan dette være våpenet kansje?

Kevlar wrote:Skal du ha løp vil jeg sverge at prometheus tight bore 6.03mm er konge, er polert bedre på utsiden enn andre er på innsiden, jeg bruker det i min M4 er er superfornøyd.

Noen som vest om annen hop up bucking har noen effekt når man bruker R-hop? Man må vel ta flat-hop moden selvsagt, men utenom det, har ny bucking da noe å si med R-hop? Bruker pr. nå R-hop med en G&P hopup (bucking og selve hopup kammeret).

Eg har selv noen prometheus 6.03 løp og er fornøyd med de, men vit at de også er polert bedre på utsiden enn på innsiden, enkelt salgstriks med andre ord.

Eg skrudde på en G&P rifle for en stund siden, da oppdaget eg at den orginale buckingen ikke var helt det store, det var endel lekasje og eg fikk vel en 20-30 fps mer med å bytte til en lilla prometheus. Har lest om andre folk som har hatt samme erfaring med G&P sine orginale buckinger. Selve hop-up kammeret virker som gode greie, og de er rimlige i forhold til Madbull 3in1 som ikke er like lett å få til:P
Alle gode ting er 4.

Leafman
Sometimes here
Sometimes here

Postby Leafman » 08 Oct 2015, 19:18

Det ser ut til å stemme rimelig bra :D
Da lurer jeg på om det er noe vits å upgrade den i det hele tatt? eller vente til jeg kjøper en proline? Kommer nok til å skje etter vært :p

Kevlar
Sometimes here
Sometimes here

Postby Kevlar » 09 Oct 2015, 00:00

Trigger Happy wrote:Eg skrudde på en G&P rifle for en stund siden, da oppdaget eg at den orginale buckingen ikke var helt det store, det var endel lekasje og eg fikk vel en 20-30 fps mer med å bytte til en lilla prometheus. Har lest om andre folk som har hatt samme erfaring med G&P sine orginale buckinger. Selve hop-up kammeret virker som gode greie, og de er rimlige i forhold til Madbull 3in1 som ikke er like lett å få til:P
[/quote]

Denne typen? http://www.evike.com/products/31081/
Tenkte å ta en handlerunde etterhvert fra USA og bestille litt ting og tang, men liker å ta det samlet, er kjekke med tanke på frakt og slikt.

Jeg er fornøyd med G&P sine hop-up kammere da de virker solide, men er som regel ikke kun kammeret som har noe å si. Er vel verdt å merke at jeg ikke har vært borti for mange hop-up kammere.

Leafman, sportline er en rekke budsjettrifler laget for folk som kanskje starter med airsoft, kanskje ikke og har de kjøpt den og ikke starter så er ikke startet stort, er et nybyggervåpen. Jeg, personlig ville ikke oppgradert den med tanke på sportlines svake kropp, om du vil kjøpe en proline eller et annet våpen må være opp til deg. Et tips er å kjøpe skikkelig første gangen, hvis ikke kjøper du to ganger ;)
Du kan også bygge etter ønskede specs, men antar at du vil kjøpe ferdig, umarex sine GBB rifler eller proline AEG-ene skan være bra våpen begge to, er egentlig kun hva du ønsker deg selv, noen bruker plastvåpen som sportline selv og liker det, jeg takler det ikke og "må" ha skikkelig metall. Er ikke uvanlig å bruke forskjellige våpen før du finner ut hva du liker best.

jwold
Sometimes here
Sometimes here

Postby jwold » 09 Oct 2015, 00:17

Trigger Happy wrote:
jwold wrote:...Har bestilt våpen fra RedWolf, og var ikke noe å klage på der heller. Eneste er vel at de fjerner markeringer på sikter og våpen (?).

Trigger Happy wrote:Bestile en revolver tidligere i år og da hadde Redwolf teipa over alle trademarks, og det var av typen som var lett å fjerne og ikke etterlot rester.

De hadde tagget over siktemontasjen min med tusj. Mener å ha hørt om flere som har fått H&K logoer osv. tagget over også.

EhobbyAsia pleier også å være et par dollar billigere ;)

TM HK416
TM M870
G&P C8 SFW
WE G17

Leafman
Sometimes here
Sometimes here

Postby Leafman » 09 Oct 2015, 08:27

Kevlar wrote:
Trigger Happy wrote:
Leafman, sportline er en rekke budsjettrifler laget for folk som kanskje starter med airsoft, kanskje ikke og har de kjøpt den og ikke starter så er ikke startet stort, er et nybyggervåpen. Jeg, personlig ville ikke oppgradert den med tanke på sportlines svake kropp, om du vil kjøpe en proline eller et annet våpen må være opp til deg. Et tips er å kjøpe skikkelig første gangen, hvis ikke kjøper du to ganger ;)
Du kan også bygge etter ønskede specs, men antar at du vil kjøpe ferdig, umarex sine GBB rifler eller proline AEG-ene skan være bra våpen begge to, er egentlig kun hva du ønsker deg selv, noen bruker plastvåpen som sportline selv og liker det, jeg takler det ikke og "må" ha skikkelig metall. Er ikke uvanlig å bruke forskjellige våpen før du finner ut hva du liker best.

Takk for gode råd :) Har spilt rundt 5-7 kamper på ca 5-6 timer hver gang nå. Liker sporten utrolig godt, blir nok proline hvis jeg husker å ta opp airsoft etter vinteren :)

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 09 Oct 2015, 21:43

Sportline og Proline var originalt betegnelser Classyc Army brukte for å differensiere mellom de billige og de dyrere våpnene de produserte.
Distritbutøren ASG (som bla. Gameon importerer fra) bruker nå betegnelsen om masse forskjellige våpen. Som oftest er "kinaklonene" sportlines, og dyrere våpen er proline.
Mange kinakloner er veldig bra ut av boksen, eller har godt oppgraderingspotensiale (de kan gjøres veldig bra med enkle oppgraderinger, f.eks. ny hopup gummi) og mange "prolines" er i beste fall middelmådige.
Og mange våpen er hverken merket som proline eller sportline.

Tldr; ikke legg så mye vekt i hva Gameon kaller våpnene de selger. Prøv heller å finne ut hvilken produsent det faktisk er snakk om (ikke alltid lett etter en runde i rebranding-karusellen) og gjør research derifra.
Eller bare kjøp fra en anstending sjappe i Hong Kong.
Teutonicool

Return to “Nybegynnere”