Spørsmål og svar

Diskutér airsoft-WW2.
Vestlending
Regular User
Regular User

Spørsmål og svar

Postby Vestlending » 23 Sep 2010, 15:43

Det kan være greit å opprette en egen tråd for spørsmål og svar knyttet til WW2 kitt. Det er nå mange her på forumet med mye kunnskaper rundt WW2 kitt og tilsvarende. Både Axis og Allied. Så da kan jeg jo begynne med å kommentere en tankevekker av C.Hoff på tråden http://www.airsoftguns.info/viewtopic.php?f=33&t=17544&start=30:
C. Hoff wrote:Jeg synest også at det ser fint ut med litt medaljer, men synest det blir litt rart og dumt når alle kommer med de høyeste utmerkelser og panzerknacker i gull osv...

Selv om det vi driver med er lek og moro med stakkarslige elektriske tullevåpen som skyter plastikk, så er det lov å advare mot overdreven bruk av utmerkelser på de flotte retro uniformene våre. En WW2 Axis reenacter gruppe i USA uttrykte det slik på nettsiden sin:

"Whilst no-one can qualify for the following Decorations and trade qualification awards, it is felt that to fulfil our twin aims of Historical/Education and Theatrical/Entertainment the wearing of Medals/Badges with the utmost respect and honour for those that actually earned and wore them is warranted".

For å få et lite innblikk i mengden av forferdelse og sorg disse karene måtte gå i gjennom for å fortjene en utmerkelse eller forfremmelse, kan det være lurt å lese horror-biografiene The Forgotten Soldier av Guy Sajer og Sniper On The Eastern Front av Albrecht Wacker. Biografiene gir et bra innblikk i WW2 på Østfronten - hvor 80% av Tysklands styrker til enhver tid var bundet opp (uavhengig av hva Hollywood prøver å innbille oss) - og begge bøkene er også en studie i menneskelig sorg og elendighet. Bare et fåtall soldater ble dekorert. Image Image
Da blir det egentlig litt feil å smykke seg med masse høye utmerkelser så det formelig skinner om kapp med solen, selv om det strengt tatt ser enda rarere ut med helt tomme uniformer.

Vestlending
Regular User
Regular User

Re: Spørsmål og svar

Postby Vestlending » 23 Sep 2010, 16:03

Et lite tillegg: WW2 er faktisk det jævligste som har hendt Europa siden 30-års krigen, og det sier ALT. Da blir det litt smakløst om vi som driver WW2 airsoft og reenacting skal yppe oss mer enn vi har godt av, med medaljer og offiserstitler så det ljomer i skogen.
ImageImage

Klingz
Power User
Power User

Postby Klingz » 23 Sep 2010, 19:56

Enig med deg, men hva med når vi stabler et lag på bena, med "faste folk" da blir det naturlig å ha en sersjant blant de menige. for ww2 softing er mer cosplay enn vanlig airsoft.

og en tanke jeg har tenkt er at det er mye jernkors og "general geværmann"-tendenser. Jeg forventer at en person dekorert som kaptein faktisk skal lede om han først kjører befalskit. ikke bare har det for det han er "eldre"

Slev har jeg "menig" distinksjon på blusen, som er tomme skulderklaffer med den gule kanten, IOM at det det fullfører kittet som er et kostyme.

C. Hoff
Sometimes here
Sometimes here

Postby C. Hoff » 23 Sep 2010, 20:41

Godt og høre at noen er enige med meg i dette temaet.

Når en har et lag er det greit at en har befalsrang. Men det trenger da ikke være en oberst eller høyere... En løytnant kan en vel finne ved kampens hete :wink:

Selv har jeg en menig uniform uten utmerkelser. Kanskje jeg spanderer på meg et såretmerke den dagen jeg skader meg under spill eller reenactment :D

Huxy
Regular User
Regular User

Postby Huxy » 23 Sep 2010, 22:08

Når det gjelder boken til Guy Sajer nevnt i første tråd, anbefales denne på det absolutt sterkeste. En herlig bok som jeg fornøyd leste gjennom. En annen bok er den som nylig ble utgitt på norsk: Berlins Siste Soldat av Helmut Altner. leser gjennom den for øyeblikket, og er en svært blodig skildring av krigens siste dager - fortalt av en som går ut i kamp knapt 16 år gammel.

En annen bok å anbefale er Helvete på Jord, fortellingen om Hermod Tuft. Forfatter husker jeg ikke for øyeblikket. Det er en bok som er skrevet i tredjeperson om Hermod som vervet seg til 5.SS og kom til fronten samtidig som tilbaketrekkingen ifra Kaukasus begynte. Og for et sant helvete han går igjenom..

Det var forsåvidt Guy Sajer sin bok som satte meg på denne lese-galskapen. Anbefales å lese om det - det er da du får vite hva krig er. Det får du ikke vite fra Saving Private Ryan og Band Of Brothers..

joe
Power User
Power User

Postby joe » 23 Sep 2010, 23:02

Huxy wrote:En annen bok å anbefale er Helvete på Jord, fortellingen om Hermod Tuft. Forfatter husker jeg ikke for øyeblikket. Det er en bok som er skrevet i tredjeperson om Hermod som vervet seg til 5.SS og kom til fronten samtidig som tilbaketrekkingen ifra Kaukasus begynte. Og for et sant helvete han går igjenom..

Leste denne her nettopp selv, en facinerende bok og du får virkelig respekt for de stridene SS soldatene. Etter og ha lest denne og andre frontkjemper bøker fikk jeg bekreftet at de fleste soldater i Waffen SS var som soldater flest, men på grunn av at det var en del av SS som også stod for vakthold i konsentrasjonsleirene ble alle SS grener stemplet som kriminelle ble behandlet på svært uværdig vis etter krigen. De som overga seg og innrømte de var i SS fikk nesten ikke mat, måtte marsjere i dagevis, flere døde av sult og uttmattelse. Dette var amerikanske soldater som stod for, snakk om og sette et godt eksempel for genevè konvensjonen og rettferdighet. Historien har virkelig blitt skrevet av vinnerene frem til nå
“I en tid med altomfattende bedrag er det en opprørshandling å fortelle sannheten”
George Orwell

rick
Power User
Power User

Postby rick » 24 Sep 2010, 01:24

Mye bra bok titler her,Gay sajer leste jeg for lenge siden og etter å ha pløyd igjennom mange bøker fra andre verdens krig de senere år står fortsatt den boken blandt de høyeste når det gjelder personlig skildring fra en menigs ståsted.

Når det gjelder bruken av "bling bling" på Tyske uniformer(da det sjelden er "bling bling" på de allierte uniformene) så har det ikke frem til nå vert noe overdrevent bruk av de på ww2 spill anet enn i en og anen rolle som offiser i spillsenario.Ergo så er det ikke et problem ennå.Det å sette opp et reglement for tildeling av avards etter "ansenitet"virker i utgangspunktet god til man ser tilbake i tid at 15 rene ww2 spill ennå ikke ar avholdt etter over 5 år og at mange som var med i starten ikke er med lenger og at flere av dere som er nye nå er borte om 5 nye år.Da må jo konklusjonen bli at det ikke er noen god ide.

Men, da kan vi heller gjøre som vi hele tiden har gjort nemlig å bruke sunn fornuft og skjønn.Er du 18 år så er du menig soldat og ingen utmerkelse av noen slag og skal du på død å liv ha en så ta den enklesten.Er du i alderen 25-30 + så kan du vere befal /under befal men bruk fornuft og ha på minst mulig avards og forvent at du må lede/befale de andre ut i spillet.

Dette har stort sett vert linja tidligere og forhapentligvis frammover også.

EDIT
Vi burde heller innføre avards til de som arrangerer ww2 spill da det er det som egentlig er problemet i miljøet at det er for lite ww2 spill.

panzerIV
Sometimes here
Sometimes here

Postby panzerIV » 24 Sep 2010, 11:06

Mange gode forslag her :D jeg vil i det hele tatt annbefale å lese hele serien som Helvete på jord og den glemte soldat tilhører.
De tre jeg andbefaler på det sterkeste er: Rommels Panzersjef: Hans von luck, Soldat i Waffen SS og Veien mot undergangen: historien om de Norske frontkjemperne. (husker ikke navn på forfattere, men det er ikke vanskelig å finne disse bøkene) :)
Denne serien gir også i sin helhet et godt inntrykk i forskjellene på øst og vest fronten, som i det hele tatt var ganske store. Men det er også viktig og huske at disse bøkene i stor grad er basert på øyenvitne beskrivelser og kan vinkle ting dit det passer dem (man sitter ikke akkuratt igjen med godt inntrykk av den røde arme's strategiske evner... ) ,men det var nok i stor grad slik i virkeligheten.. med tanke på de ekstreme tapstallene.
Alt i alt gode bøker synes jeg :D det er opp til hver enkelt og vurdere bøkene selv :)

(dette ble kanskje litt mye om bøker da..) - helt enig mer rick når det gjelder "BLING BLING" :)

McGregor
Regular User
Regular User

Postby McGregor » 24 Sep 2010, 12:01

hmm... jeg er så enig så enig med trådstarter med dette ang offiser og medaljebruk, eller soldat og medaljebruk... Jeg sier bare ja, dette høres så bra ut å innføre. Faktisk så ber jeg de som tenker på dette om å tenke litt grundigere rundt det. Jeg tror personlig at vi er såpass få i miljøet at noe slikt forslag heller gjør ting verre, enn bedre da det gjelder rekrutteringen. Å innføre noe "battlefield 2 unlocks" for å få medaljer i WW2, tror jeg er en dårlig ide. Ja, funker nok i det store moderne miljøet, hvor det er spill hver helg, masse rekruttering, mengder av medlemmer i forskjellige variasjoner etc etc. Og det virker genialt på ekte reenactment hvor alle er helt gira på samme nivå, alt er tidsriktig, orginal etc. Men....

Se litt på tankegangen til Rick og tenkt på dette.. WW2 AS miljøet i norge er liten. Veldig liten. Tyskersiden svinger litt jo-jo på medlemsmasse hvert år. Vi i miljøet bør være kjempeglade for alle de medlemmene vi har - og ikke filtrere ut mer enn vi allerede gjør på uniform og våpenkravene. Vi spiller lite, vært liten aktivitet gjennom årene. Det eneste som skiller en del av oss fra vanlige AS gutter/jenter, er at vi er over middels interesert i WW2, og er litt mer "gear-doe" enn andre på uniformbruken. Antagligvis også derfor at ikke mange selger sitt dyre utstyr, siden det ligger 70% i skapet i løpet av ett år. Jeg synes vi ikke bør detaljestyre for mye hva folk skal ha/ikke ha. Vi er ingen ekte re-enacter gruppe, vi bruker AS våpen, spiller med AS regler, ingen uber-seriøs organisert gjeng av offiserer eller soldater. Vi tar det med en klype salt over hvem som kommanderer. Vi spiller slik det passer med hva andre har av uniformer, så flest mulig kan være med. Vi er så få at vi deler med hverandre og er veldig gode kamerater. Jeg mener at rick har truffet spiker'n riktig. Vi kan bruke litt vett. Evnt plukke av litt under spill og heller henge på igjen i skapet hjemme, om det virkelig er mye av det gode. Men jeg ønsker ikke dette som noe spesielt krav. Da er jeg bare redd for hva som blir neste krav..

Å henge seg opp i bling-bling er bare en av flere ting som over tid kommer på banen.. forbud mot bæreposer, forbud mot en del bling, varmsomt med ditt og helst ikke datt. Hva blir det neste? Jeg tror vi bare skyter oss selv i foten ved å bygge opp mer restriksjoner enn vi allerede har nå.

Ja, jeg er mye enig i argumentasjonen rundt dette, og verdighet for innehavere av ekte medaljer. Men trenger vi som "søndags soldater" å gjennomføre noe slikt? Er dette et problem? Er vel bare meg og Kai som har uberbling offisersett tror jeg, og er ikke så mange spill det har blitt brukt.. Noe av det har brukt på mitt soldatkit har jeg plukket av da de detter av i snøen, graset og stappet de i lommen istede.

Jeg tror heller vi skal bruke den tiden vi har å tenke på slike, eller andre småting på - å lage spill. - Mange spill. Så går det aller, aller meste seg til.

Devil
Power User
Power User

Postby Devil » 24 Sep 2010, 14:05

Hey
Hva mønster på smock er det MG-knudsen har på seg her ved narva fronten?
Attachments
mg-knutsen_ved_narvafronten.jpg
Narva
!!!♥
At 3:30 p.m. EST, a 28-man Navy Seals squadron raided a compound in Abbottabad, Pakistan, killing the Al Qaeda leader with a bullet to the head. Thank you seal team-6!
http://www.youtube.com/watch?v=qwTh3Or0 ... re=related

Vestlending
Regular User
Regular User

Postby Vestlending » 24 Sep 2010, 16:09

Er det ikke standard eikeløv - Eichentarn - de har på seg? Ser absolutt slik ut. Eikeløv ble innført i SS i 1941, og ble mer utbredt enn den tidligere Palmentarnmuster fra 30-tallet. Eikeløv var i brukt ut krigen, og var derfor også i bruk under kampene ved Narva i 1944.

Les mer på http://www.ww2-camouflage.com/page9.php

Fyrer opp et uniformsspørsmål selv. Bildet av denne meget kjente SS-mannen fra Ardenner offensiven:
Image
Kan det stemme at det er erobrede amerikanske teltduker de har på seg? Alle SS-avdelinger brukte kamuflasjeuniformer så sent i krigen, og alle Wehrmacht teltduker var i kamuflasje på dette tidspunktet.

Frivillig
Regular User
Regular User

Postby Frivillig » 24 Sep 2010, 17:23

Kan det stemme at det er erobrede amerikanske teltduker de har på seg? Alle SS-avdelinger brukte kamuflasjeuniformer så sent i krigen, og alle Wehrmacht teltduker var i kamuflasje på dette tidspunktet.

Mot slutten av krigen ble det grunnet mangel av utstyr, utlevert førkrigs teltduker og teltduker som tilhørte arbeidst dienst (NAD) til regulære styrker og SS. Disse var grå, men hadde samme søm som krigsmodellene.
Reason given for ban: 1 døgn ban for å leke moderator.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 24 Sep 2010, 22:09

Bildet er orginalt i svarthvitt og fargene er kommet i ettertid, så er jo fult mulig det er en bra skitten og slitt sak som egentlig har et kammomønster.

rick
Power User
Power User

Postby rick » 25 Sep 2010, 01:01

Her var det mye synsing om den smocken.Hvis man ser på venstre skulder ser man tydelig "rosen" og de litt tykke strekene i sort som er palm print/forrest trykk.Styrkene i og rundt narva og mange frontkjempere brukte nettop de camo smockene.
Det at alle ss styrker hadde kamo mot slutten av krigen er bare tull da faktisk de fleste ss styrker aldrig fikk camo i det hele tatt foruten telt duken.

Vestlending
Regular User
Regular User

Postby Vestlending » 25 Sep 2010, 17:26

Fliptape wrote:Bildet er orginalt i svarthvitt og fargene er kommet i ettertid, så er jo fult mulig det er en bra skitten og slitt sak som egentlig har et kammomønster.

Jo, det stemmer. Bildet er egentlig originalt svart/hvitt. Fant det nettopp på nettet.
Image
Det er også et svart/hvitt bilde av denne berømte Leibstandarte-karen i en farget versjon under her, sammen med et svart/hvitt bilde av samme SS-mann. Legg merke til feltspaden og bajonetten hans. Fyren er utvilsomt klar til krig med stor K.
ImageImage
rick wrote:Det at alle ss styrker hadde kamo mot slutten av krigen er bare tull da faktisk de fleste ss styrker aldrig fikk camo i det hele tatt foruten telt duken.

Oki. Da vet vi det.

Return to “WW2”