Hva man ønsker på spill.

Diskutér airsoft-WW2.
perøyvind
Regular User
Regular User

Hva man ønsker på spill.

Postby perøyvind » 05 Oct 2015, 22:51

Tenkte jeg skulle slenge ut en tråd der vi kan diskutere litt hva vi ønsker oss på spill.

Med det mener jeg, at jeg lurer på hva dere forventer når det arrangeres spill, og hva dere føler at dere får for spillavgiften dere betaler.
Når vi på Hadeland har arrangert spill, har vi tatt fra 150 til 300 kroner i avgift, og vi har vi forsøkt å ligge så lavt som mulig i pris slik at flest mulig skal ha mulighet til å bli med. Dette har vi gjort, også der vi faktisk har gått i minus og har måttet betale fra egen lomme for å få det til å gå rundt.
I år, da vi tok 300 kroner er første gangen vi faktisk har gått i null, selv om det var ca 40 betalende.

Når vi har arrangert spill er det en del utgifter som kommer naturlig, slik som drivstoffutgifter. Nå er det slik at på Hadeland er også arrangør grunneier, så dere betaler ikke for leie av grunnen, men for alt det andre.
Det jeg egentlig lurer på. Ønsker dere at spillene skal være som vi har arrangert det, med kjøretøy, utbygging av stillinger, bunkere, røyk, telefoner o.l. Eller ville det vært like bra vi møtes, spille en kveld for så å reise hjem? Vet også at det kan være lett å si "ja takk, begge deler" men dette blir også ett spørsmål om tid, da det uansett vil ta tid å arrangere begge type spill.

Andre spørsmål er. Syntes dere avgift er for høy i forhold til hva dere får for pengene?? Ser at andre som arrangerer moderene, spill ligger på mellom 3 til 500. Hva får man for det man betaler i disse spillene??

Takker for konstruktive svar :D :D
Willys jeep 1944 mod, SAS
Weasel m29, 1944 mod, 1 army special brigade.
GMC CCKW, 1944, Airborne truck, 326 Airborne Engineers
M1a1 thompson
M1Garand
Mp44
Mp40
Luger
P38
Colt1911
Sten Gun
+ masse herlig nipps

Panzergraf
Moderator
Moderator

Re: Hva man ønsker på spill.

Postby Panzergraf » 06 Oct 2015, 01:06

Dette er jo ikke søndagsspill som arrangeres annenhver helg, men eventer som kun arrangeres et par ganger i året. Vi som kommer forventer litt mer enn et vanlig søndagsspill, og derfor synes jeg at det er helt greit om arrangør tar litt betalt. 300kr er jo ikke mye.

WW2 søndagsspill tror jeg ikke blir en slager. Vi er ganske få som driver med dette, så for å få samlet mer enn en håndfull avhenger spillet av at folk er villige til å kjøre et stykke.

På de moderne spillene der spillavgiften settes til rundt 2-300kr går dette ofte til props, leie av område, mobile toaletter og andre spillrelaterte utgifter. Siste Pinky var vel det dyreste storspillet som har vært i Norge (500kr?), og da gikk mye til leie av toaletter og innkjøp av BAVS-systemet.
De kjøretøyene som eventuellt er med er det spillere selv som stiller med.
Telt, ved og mat må spillere som oftest sørge for selv (Bootcamp spanderer grillkull og soveplass i gymsal, GARY stillte med soveplass på lokal skole).

Berget i Sverige tilbyr både telt og mat for et tillegg i prisen, men her snakker vi spillavgift på oppmot 2000kr om man huker av alt.
Teutonicool

ApeWorld
Regular User
Regular User

Postby ApeWorld » 06 Oct 2015, 10:11

Enig med Elling her om at jeg tror ikke søndagspill er veien å gå. Noe av magien med WWII spill er at det ikke er så ofte.
Og et godt planlagt spill med props, kjøretøy, soveplass, ved ol slik dere arrangerte nå sist betaler jeg mer enn gjerne for.

Er et spill annonsert i god tid og arrangør gir såpass mye tilbake så tror jeg ikke folk har noe imot å betale mer enn den lille summen vi gjorde sist.
Det er heller ikke kult om dere ender opp i å gå i minus når dere ikke behøver å gjøre det.
H-47
Hestehov Kompaniet

https://www.flickr.com/photos/67594485@N02/

"M1911A1 på co2 e konge. Uansett merke."

Hood 93
Regular User
Regular User

Postby Hood 93 » 07 Oct 2015, 01:24

Må si meg enig med de 2 andre her, jeg betaler heller noen hundrelapper for en bra helg (hvor dere ikke går i minus ;) ) en 100kr for et søndags spill :D
"Incoming fire has the right of way"
MRA Medlem

Nor_Elite
Sometimes here
Sometimes here

Postby Nor_Elite » 07 Oct 2015, 10:18

Agreed (Y)

McGregor
Regular User
Regular User

Postby McGregor » 07 Oct 2015, 11:28

Jeg støtter alle 100% i sine tanker om dette. Det bør nok ikke være for ofte.

Eneste tanken jeg har ekstra, er at jeg skulle ønske at det kanskje kunne være opptill 3 spill i året. Om man da mister ett pga datoen ikke passer så har mann ett "halvårsspill" uansett. Nå snakker jeg bare om min personlige mening, men såpass mye kostbart utstyr ligge å aldri se dagens lys - om man er uheldig - annet enn 1 gang i året.

Var jo veldig fint en periode, hvor vi hadde spill i mars, juni og au/sept. Da følte jeg at det var veldig aktivt på WW2 fronten. Det er utrolig kjedlig å være syk og kanskje i værstefall miste det eneste spillet ett år. Nå har vi vært heldige å ha 2 spill i året, takket være Per Øyvind og Rick.

Ikke noe negativt, jeg roser alle som gjør WW2 spill mulige, og håper at det fortsetter i fremtiden. Creds til alle stå-på-folka-som-fikser-ww2-spill. :)

For å spe på dette med lite spill - hvorfor ikke bare ha en WW2 samling istede. Hvor man kan mekke, selge/kjøpte og prate en gang i blant? Så har man aktiviteten gående, uten å planlegge seg ihjel med spill?
Tror mange sitter inne på mye info, hjelp og kunnskap på allt av dette spesielle i WW2 sammenheng. Fra custom radioer til våpen - til modifikasjoner på klær evnt råd og tips på vedlikehold.
Roger Flaen
Gammel SOAK'er.
Medlem: Ingensteder.
http://www.ww2-rollespill.info

Huxy
Regular User
Regular User

Postby Huxy » 07 Oct 2015, 19:47

Når det kommer til Per Øyvind og Rick sine spill har jeg bare en ting å si.

Ta mer betalt.

Ellers perfekt.
Huxy
Møre og Romsdal Airsoft
Nisjesofter.

perøyvind
Regular User
Regular User

Postby perøyvind » 07 Oct 2015, 23:29

Takker for svar alle sammen.

Tenker nok det samme som går igjen her jeg også. At rene søsndagspill vil resultere i dårlig oppmøte og alt det fører med seg også. Heller nok dit hen at det kanskje er bedre og arrangere f.eks. ett spill i året. Og da heller satse på god kvalitet og ta hele helgen slik at det er verdt turen for de som er langveisfarende.
Ser at det også kommer til nye sjeler, som planlegger spill til vinteren, og dette er jo bare kjempebra. Trenger nye mennesker med nye ideer og ny giv. Tror nok kanskje det ideelle er å arrangere to til tre spill i året, satse på spill hele helgen og heller gjøre litt mer ut av det.

Støtter McGregor på den at det går å møtes, mekke og skravle. Utveksle ideer og kunnskap om det vi driver med. Men skjønner jo at dette ikke er mulig for alle å bli med på. Men her tror jeg det er viktig at alle, fra hver region i landet prøver å få til litt sosialt utenom spill også. Jeg tror det er mange som hadde satt pris på det :D

Med tanke på kjøretøyer så er det jo strengt tatt ikke en nødvendighet å ha med disse. Men jeg syntes de fungerer veldig godt som props, slik at de kanskje gir den ekstra lille piffen. Ser her klart at hvis det hadde vært mange spillere med hvert sitt kjøretøy hadde ikke "sponsing" av drivstoff vært aktuelt. Men på våres spill har det kun vært arrangør som stiller med kjøretøy. Med tanke på de totale utgiftene har vi ihvertfall foreløpig gjort det slik at spillavgift dekker drivstoff til dette. Andre drivstoffutgifter går ikke bare til militære kjøretøyer, men også til maskiner som brukes til forberedende arbeid, slik som utgraving at bunkersstillinger, transport av utstyr o.l.
Men alt i alt er det ikke drivstoffutgiften som trekker opp heller Noe som bringer meg over på neste tanke.

Det aller meste av spillavgift går til props og utstyr. Dette er stort sett ting som vi kan bruke flere ganger. Eksempler er telefonkabler, lykter, medic kitt, utlånskitt, og ikke minst utbygging av stillinger som man vil ha glede av i mange spill fremover. Det er dette som vil være målet fremover også. Å bygge ut flere stillinger, grave flere bunkere og generelt utvikle området slik at det til slutt kryr av bunkere og løpegraver. Dette er noe som koster penger. Men personlig syntes jeg det er verdt hver krone :D
Nå er det også slik. At området vi bruker på Hadeland kun brukes til WW2 spill. Slik at alt vi lager der blir bare brukt av oss i ww2 airsoft miljøet.

Når jeg tenker på spillavgift vil det nok ikke være aktuelt og øke denne noe nevneverdig. Så lenge vi holder oss på antall deltakere som vi er nå, vil det foreløpig ikke være nødvendig med ytterligere tiltak som for eksempel toaletter. Men det er jo helt klart at hvis det plutselig skulle dukke opp 100+, er dette noe som må revurderes. Inntil da er det utedo som gjelder.

At vi tidligere har gått i minus, er forsåvidt ingen stor greie. Er ikke sånn at jeg har brukt opp alt jeg eier og har og må leve på nudler resten av måneden :D
Det som er positivt er at vi nå er oppe i ett antall spillere, slik at vi får inn, ca. like mye som vi bruker. Det koster stort sett like mye å arrangere spill om det er 25 som det er 50 deltakere. Like mye planlegging er det også. Dessuten er det som jeg nevnte tidligere, noe jeg personlig brenner for. Så om det koster litt fra egen lomme gjør ingen ting.

Har også sittet og fundert på dette med deathrag i ww2 spill. Syntes dere det fungerer som det er nå i dag, med bare å rope tatt, rollespille skadet. Eller tror dere at det hadde vert en fordel med deathrag for å unngå uønskede hendelser. Noen ideer om dette?

Lurer også litt på hvordan dere syntes bruk av medic burde være. Burde vi kun ha buddy heal og droppe hele medic greia. Jeg har selv ikke noe problem med å være medic, og til tider syntes jeg det faktisk er mer gøy enn å være vanlig infanterist. Men merker meg at når vi spør om hvem som øsnker å være medic. Er det alltid nølende, for til slutt at stort sett den samme sier "Jeg tar det" (igjen). Er det noen av dere som har noen forslag?

Ellers er det bare å komme med flere ideer :D
M1a1 thompson
M1Garand
Mp44
Mp40
Luger
P38
Colt1911
Sten Gun
+ masse herlig nipps

Nor_Elite
Sometimes here
Sometimes here

Postby Nor_Elite » 08 Oct 2015, 09:14

Syntes det virker greit å ha medic, men da skal sanitetsmannen trekke den sårede bakover til trygg avstand fra kampene og helbrede soldaten der istedet for midt inne i kampen.
Noe jeg foreslår er at hver soldat skal bære på en liten remse med hvitt tøy/bandage lett tilgjengelig, slik at alt sanitetsmannen trenger å gjøre er å surre den rundt armer/beinet/hodet. Det blir da regnet som en helbredelse helt til man blir truffet for andre gang, da er det rett tilbake til spawn.
Ang deathrag syntes jeg det er tilstrekkelig å bare spille "såret" eller ligge "død" der du ikke er til hinder for andre.

ApeWorld
Regular User
Regular User

Postby ApeWorld » 08 Oct 2015, 10:23

Deatrag:
Om du ikke bare ligger død, så er beste alternativet er en hvit fille. Denne kan man bruke til å signalere at man ikke er i spill. Eller vifte med om man ønsker å overgi seg for å ikke bli skutt i fillebiter. Ser pent ut på bilder også.

Nattspill:
Skal man gå rundt i mørket på spillområdet så vil man bli skutt på. Kunne derfor vært lurt om alle offgame hadde for eksempel en orange lightstick for å signalisere at man ikke er ingame. Litt moodkiller, men det er knekte tenner eller moderne hodelykt også.

Medic:
Når det kommer til dette med medic så er dette litt tricky. Det er mer gøy med medic, men forstår godt at folk ikke vil når de da må ta av seg mye av sitt kitt for å ta på seg et utlånekitt.

Jeg har noen ideer til medic regler som kunne vært gøy å testet ut. Kan sende deg en pm på fb jeg, så kan vi snakkes nærmere om det :D
H-47
Hestehov Kompaniet

perøyvind
Regular User
Regular User

Postby perøyvind » 12 Oct 2015, 23:56

Igjen. Takk for mange gode forslag og tilbakemeldinger.
Ser at det er mange godt forslag, som helt klart kan brukes i ww2 airsoft sammenheng.

Hvit deathragfille hadde heller kanskje ikke vært så ille. I hvertfall for de som ikke liker å rollespille så mye med å skrike å hyle mens de roper på medic.

Med tanke på nattspill og lightstick hvis du er offgame. Ingen dum idè =) Ellers er jeg helt klar for forslag, da dette er noe jeg syntes er en utfordring.

Jeg kom også til å tenke på selve området. Syntes dere området på hadeland er for stort eller for lite?

De siste spillene har vi benyttet mesteparten av området som vi har til disposisjon. Til sammen dreier dette seg om ca 110 mål, eller 110.000 kvm. Er dette for lite eller kanskje litt for stort?? Hadde det vært en ide og halvere området. Slik at det blir noe kortere å gå. Litt mere trefninger o.l. ?? Området er jo også litt vanskelig da vi har den digre åpne sletta mellom det to områdene med vegetasjon.
M1a1 thompson
M1Garand
Mp44
Mp40
Luger
P38
Colt1911
Sten Gun
+ masse herlig nipps

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 13 Oct 2015, 01:12

Området er ikke for stort i allefall.

Jeg vil ikke si det er for lite heller, men jeg synes ikke helt vi fikk brukt så mye av det nå sist pga. den flaskehalsen inn til skogen der de allierte var.
Teutonicool

ApeWorld
Regular User
Regular User

Postby ApeWorld » 13 Oct 2015, 09:31

Ja flaskehals bunkeren er alltid en utfordring. Hadde vært fint å fått eliminert dette som et hot spot på en måte.

Er også enig i at det hadde vært gøy å få benyttet hele området. Nå var bakre del på andre siden av elven ubrukt.
H-47
Hestehov Kompaniet

Frivillig
Regular User
Regular User

Postby Frivillig » 19 Apr 2016, 23:35

Litt nekro her, men, men..

Henger meg på alt som har blitt skrevet over, Hadeland er the happening of the year.

Ta mer betalt.

Hadeland er et stort område, men ikke for stort hvis man styrer spillet riktig. Problemet er som nevnt bunkeren i krysset ved skogen og lang veg til spawn.

Det som kan hjelpe på mot flaskehalsen og generelt på spillområdet på Hadeland, er at man flytter frem spawn for det angripende laget slik at presset på forsvarerne blir så stort at de ikke greier å holde imot. Det som har vært tilfellet de siste spillene er at det angripende laget pusher frem, blir slått tilbake og må gå helt tilbake over jordet for å respawne. Da skal det ikke mange pushene før man blir motløs.

Forslag er at man kan som angripende lag ta med seg f.eks en kiste med genferkorset som da angir spawn. I kisten kan man legger hver spiller legge en pose kuler el.l. Denne blir da tatt med fremover av det avanserende laget og plasseres en plass som anses å være trygt.

Evt. så kan man ha forhåndsbestemte spawn som begge lag kan kjempe om å ta. Hvis alliert tar spawn og holder det i 5 min så settes det opp ett blått flagg og rødt hvis axis tar det. Slik kan man avansere seg frem. Litt som BF1942.;)
Reason given for ban: 1 døgn ban for å leke moderator.

McGregor
Regular User
Regular User

Postby McGregor » 20 Apr 2016, 09:35

...Eller bare gjøre som i gode gamle Battlefield Vietnam, hvor man hadde beveglige spawn, i form av lastebil, transportfly etc.

Om f.eks, man vrengte frem ene lastebilen utpå jordet under angrep.. så ble dette "spawn" under angrepet til lastebilen ble tatt ut x-antall ganger. :) Samtidig ville denne gi litt cover også. Og ikke minst en kuul effekt.

Fra tysk side, noe av det samme om man f.eks kjørte frem motorsykkel og bil utpå jordet - og tok spawn derfra.

Ikke mer moro enn å ha kartet liggende på panseret, desperat finne angrepsluker, mens kulene freser rundt bare 50m lengre frem. Det er rush det :D
Roger Flaen
Gammel SOAK'er.
Medlem: Ingensteder.
http://www.ww2-rollespill.info

Return to “WW2”