Kritikk og generelle spørsmål rundt forumet

Diskutér alt annet airsoft relatert her.
DPM95
Power User
Power User

Kritikk og generelle spørsmål rundt forumet

Postby DPM95 » 13 Jul 2010, 14:11

...kan dere fremstille i denne tråden, ikke på PM.

Det er tydeligvis hundre forskjellige oppfatninger om hvordan forumet skal modereres, og enkelte ganger folk som lurer på akkurat det samme, så da er det greit å ta det i plenum.
Life is about learning; when you stop learning, you die.
- Tom Clancy

DPM95
Power User
Power User

Re: Kritikk og generelle spørsmål rundt forumet

Postby DPM95 » 13 Jul 2010, 14:27

Kan jo begynne med å svare på hvorfor vi sletter tråder i kjøp/salg/auksjon/bytte som inneholder betydelige feil som indikerer at trådstarter ikke har lest eller fulgt reglene.

Reglene for hva trådene på denne delen av forumet skal inneholde er først og fremst nødvendige for å sikre at det blir et minimum av orden. Hadde vi ikke hatt regler, hadde forumet sett ut som en vidåpen rass i løpet av få timer.

Kravene til f.eks. bilde, pris og varens stand bygger på det at folk ikke skal måtte spørre i tråden om slik vital informasjon. Gjør de det, så bumpes tråden indirekte, og den som lager en slurvete og ræva annonse belønnes. Man kunne da for å sette det på spissen poste et tåkete bilde av et våpen, skrive 'AEG selges' i topic, og så ventet på at spørsmålene hadde flommet inn. På denne måten ville man hele tiden ligget som første topic i den aktuelle forumdelen. Alle forstår at slik kan vi ikke ha det.

Men er det ikke strengt å bare slette tråden? Vel, for mindre avvik som muligens skyldes at mennesker gjør feil, så gis det en advarsel og rettefrist. Nybegynnere med kun noen få posts får også advarsel og rettefrist. De som får trådene slettet er de som har vært her en stund, og gjerne har brukt kjøp/salg/auksjon/bytte-forumene før men fortsatt ikke gidder å lese og følge reglene. Disse får ikke min sympati i alle fall.

Reglene er en smørbrødliste for hva annonsen skal inneholde. Åpne en ny fane eller vindu i nettleseren din, ha reglene foran deg, og lag annonsen etter dem skritt for skritt. Verre er det ikke.

Jeg synes forresten de fleste er veldig flinke her, dere skal ha credz for det! :D

Så har vi benevnelsene, K:, S:, A: osv i topic. Disse er der så man umiddelbart kan se hva slags tråd det dreier seg om når man bruker 'new posts'-funksjonen, og er spesielt nyttig for oss moderatorer. Grunnen til at vi ikke tillater minimale avvik som liten bokstav, bindestrek i stedet for kolon osv. er fordi da må man kaste bort tid på å trekke en grense for hvor store avvik som tillates når det er verdens enkleste sak for trådstarter å bare gjøre dette 100% korrekt.
- Tom Clancy

OPFOR
Power User
Power User

Postby OPFOR » 29 Jul 2010, 00:10

DPM95 wrote:
BugFreak wrote:6 stk G3 magasiner (lowcap) ligger også klar for salg :D 50,-/stk + porto
2 stk M14 (lowcap) 50,- /stk + porto

http://airsoftguns.info/viewtopic.php?f=30&t=15624

Tråd stengt til onsdag 4. august. Ta kontakt med en av moderatorene for opplåsing!

Jeg tok først dette opp med en moderator over PM, men for å skape en åpen debatt rundt det ble jeg bedt å poste her i stedet.

Jeg lurer rett og slett på om det som ble gjort ovenfor er litt urettferdig. Problemet slik jeg ser det, er at det er fult lovlig å lage en ny salgstråd for å selge et nytt produkt (i dette tilfellet, magasiner), men det er altså ikke lovt å oppdatere salgstråden sin med nye ting (og reklamere for det) da dette blir tatt som bumping. Dette føler jeg blir veldig feil da i det førstnevnte tilfellet kan føre til at salgsforumet blir nedspammet i små fjase-annonser som bare inneholder småting, i stedet for et mer ryddig forum med flere produkter samlet i én og samme tråd laget av hver selger. Hva tenker dere om dette?

Another thing, nå når jeg først er i gang. Når det gjelder regelen om avbilding av et gitt produkt, er det virkelig nok å henvise til produsentens/forhandlerens bilder av et makent produkt? Det kan jo hvem som helst finne, men det bør jo gjerne være mer interessant å se bilde av det faktiske produktet som selges og standen det er i. Hva tenker folk her?

Bare så det er sagt, jeg prøver meg ikke på noen slags form for baksetemoderering, kun et forsøk på å skape konstruktiv og oppklarende debatt.
"Med mindre du er i et Tom Clancy spill, så sprayer du ikke våpen i ACU."
- WilliamS

T800
Regular User
Regular User

Postby T800 » 29 Jul 2010, 00:25

Mitt syn på dette med bilder i annonser.
Er gjenstanden som skal selges nytt og ubrukt, mener jeg det bør gå greit å linke til leverandørens bilde av samme gjenstand.

Er gjenstanden derimot brukt, bør bilde av nettopp denne gjenstanden legges ved. (Da helst i god billedkvalitet, slik at evt. feil mangler og skader kan sees ut av bildet)
Og selvfølgelig i ett passende format, som gjør at en slipper å "Kopier/Lim inn" egenskapene på bildet i ny fane for å se helheten av bildet.

Hvordan forumet skal modereres ellers, vil jeg ikke blande meg bort i på dette tidspunkt.
I love the smell of greengas in the morning

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 29 Jul 2010, 00:36

Bra at dere engasjerer dere! Dette forumet er tiltenkt brukerne, og da bør brukerne komme med synspunkter og ønsker.

Jeg skal skrive om det med bumping osv. i morgen, men vil kort si at jeg er helt enig med det T800 skriver om bilder. Er gjenstanden ny og ubrukt, holder det med et bilde fra produsent e.l. Er den brukt bør det være et eget bilde som viser den konkrete gjenstanden som selges.

Det har vært litt varierende synspunkter på dette med bilder innad i moderatorpanelet, så folk må gjerne si hvordan de ønsker å ha dette.

Tanken bak å ha bilde er primært at folk ikke skal lure på hvordan gjenstander ser ut og hvilken stand de er i, sekundært at det til en viss grad sikrer at selger faktisk har gjenstanden som selges.

Vi har valg å ha et krav om bilde fordi dette er noe svært mange spør om dersom tråden ikke har det, og da vil tråden bumpes, og de som er så ryddige at de har et bilde fra begynnelsen av vil havne under de som ikke har dette.
- Tom Clancy

BugFreak
Often here
Often here

Postby BugFreak » 29 Jul 2010, 01:22

Får å sittere ett utdrag av regelen min post ble låst p.g.a..

"Med bump menes at en bruker poster i sin egen tråd kun i den hensikt å øke oppmerksomheten rundt tråden. Besvarelse av spørsmål fra andre brukere, samt informasjon om at en vare er solgt er ikke en bump."

Det ble postet ny info om flere ting som var til salgs, altså en utvidelse av salgsposten - definerer moderatorene det som 'kun i hensikt å øke oppmerksomheten'??
Er veldig med på det S-2 sier om små-poster på alt av stæsj man skal kvitte seg med - det hadde blitt fullt i en fei, oversikten og salget hadde blitt dårlig - enda mere bumping på alle de små postene (hver 7. dag selvfølgelig..)
Don't argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience
S.E.Pedersen, 80-modell

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 29 Jul 2010, 01:24

Ok, men hva gjør du når folk legger til ting jevnlig de har 'glemt' for å smugbumpe tråden sin? For det vil alle med mer enn 2 hjerneceller og anlegg for sleiphet gjøre.
- Tom Clancy

BugFreak
Often here
Often here

Postby BugFreak » 29 Jul 2010, 01:30

DPM95 wrote:Ok, men hva gjør du når folk legger til ting jevnlig de har 'glemt' for å smugbumpe tråden sin? For det vil alle med mer enn 2 hjerneceller og anlegg for sleiphet gjøre.

Så endre regelverket slik at det faktisk står at du ikke har anledning til dette - evt sett begrensning på hvor mye man kan "glemme" å legge til.. og ikke slå ned på innlegg, på bakgrunn av noe dere ikke har definert i noe regelverk.. det her er kun synsing, uten dekkning i noe av det skrevne regelverket som omtaler 'bumping'
Don't argue with idiots. They drag you down to their level and beat you with experience
S.E.Pedersen, 80-modell

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 29 Jul 2010, 01:38

BugFreak wrote:
DPM95 wrote:Ok, men hva gjør du når folk legger til ting jevnlig de har 'glemt' for å smugbumpe tråden sin? For det vil alle med mer enn 2 hjerneceller og anlegg for sleiphet gjøre.

Så endre regelverket slik at det faktisk står at du ikke har anledning til dette - evt sett begrensning på hvor mye man kan "glemme" å legge til.. og ikke slå ned på innlegg, på bakgrunn av noe dere ikke har definert i noe regelverk.. det her er kun synsing, uten dekkning i noe av det skrevne regelverket som omtaler 'bumping'

Jo, det har dekning i reglene. Innlegget ditt hadde kun som formål å øke oppmerksomheten rundt salget. Hvilket formål mener du den hadde?

Da kommer den gruppen jeg akkurat beskrev til å 'glemme' det maksimale tillatte antallet med ganger, og så sende sinte PMs der de synes reglene ikke er klare nok, at de bør endres, at de er for strenge, eller at vi bør se mellom fingrene når det gjelder akkurat denne personen uten noen god grunn...og så er vi i realiteten akkurat like langt, bortsett fra at vi har belønnet de som er sleipe og tøyer reglene.

Det er ikke mulig å avgjøre om en person legger til noe fordi det faktisk er glemt, eller fordi man ønsker å bumpe tråden i smug. Derfor omfattes det av bumpereglene uansett.
- Tom Clancy

BugFreak
Often here
Often here

Postby BugFreak » 29 Jul 2010, 01:47

DPM95 wrote:Jo, det har dekning i reglene. Innlegget ditt hadde kun som formål å øke oppmerksomheten rundt salget. Hvilket formål mener du den hadde?

Da kommer den gruppen jeg akkurat beskrev til å 'glemme' det maksimale tillatte antallet med ganger, og så sende sinte PMs der de synes reglene ikke er klare nok, at de bør endres, at de er for strenge, eller at vi bør se mellom fingrene når det gjelder akkurat denne personen uten noen god grunn...og så er vi i realiteten akkurat like langt, bortsett fra at vi har belønnet de som er sleipe og tøyer reglene.

Formål:
Salg av: 6 stk G3 magasiner + 2 stk M14 magasiner
- skal selges sammen med alt det andre airsoftutstyret jeg ikke kommer til å bruke mer.

Siden jeg fikk posten låst en gang tidligere pga manglende B, S, K osv.. Leste jeg reglende for salg - der var det ikke nevnt noe om å ikke kunne legge til ting i salgspostene - ergo.. så ble gjort..

God natt - og takk for meg..
S.E.Pedersen, 80-modell

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 29 Jul 2010, 01:52

Jepp, da editer du det jo bare inn i første post. Problem solved.

Vi reagerer ikke fordi vi vil være kjip mot deg. Alle kan misforstå. Men vi er nødt til å behandle alle slike brudd likt, dvs. med 1 ukes stenging, ellers blir ting fort veldig urettferdig.

God natt.
- Tom Clancy

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 29 Jul 2010, 09:02

har det streifet moderatorene at dette forumet er et hobbyforum ? ikke QXL, FInn, Tinde eller andre "proffe" sider, allikevel er det mer borderline åndsvake regler her enn der.

greit å ha en liten jusspire som sikkert får ståpikk av å lage regler som folk må følge men slapp nå av, folk er ikke banditter selv om de bruker en liten k i tråden sin eller legger stuff til i annonnsen sin i ettertid innenfor den 7 dager lange bumpekarantenen.

så til moderatorer, ta en avslappingspille og ro ned, å gjøre salg/kjøptråden til en labyrint av et regelmakkverk vil nok kun gjøre at færre folk gidder å selge ting der.

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 29 Jul 2010, 10:50

Hold pusten, for dette skjer ikke ofte. Men støtter siste taler :)

Det må jo være lov å være en bedre selger enn andre. Det er tross hvem som sitter i regjering i dette landet fortsatt lov å tjene penger på å være god selger. Om det betyr at du skaper blest rundt salget ditt, so what.
At noen lager en salgspost på en kinaklone, og ingen spør noe og den faller 20 poster ned ila av en uke, så er jo ikke det feilen til han som har klart å skape et godt salg i sin tråd og derfor har dialog med kjøpere der og den da holder seg i topskiktet av tråden.
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

stigMRA
Regular User
Regular User

Postby stigMRA » 30 Jul 2010, 17:02

Maksgrense på PM. Kan den heves fra 50? Hvor stor plass tar det for forumet å lagre noen linjer med tekst? Litt kjipt å måtte copy/paste gamle meldinger ned på maskina.

edit:
Ellers så må man takke(litt forsent) for inndelingene av kjøp/salgsannonsene. 100x mer oversiktelig nå!
Last edited by stigMRA on 07 May 2011, 23:45, edited 3 times in total.

BANG_
Regular User
Regular User

Postby BANG_ » 30 Jul 2010, 22:05

mulig å legge inn en guide seksjon

Return to “Diverse”