Ny nettside for airsoftauksjon/salg

Diskutér alt annet airsoft relatert her.
snekkis
Sometimes here
Sometimes here

Ny nettside for airsoftauksjon/salg

Postby snekkis » 06 Jan 2014, 14:27

Hei! Jeg ønsker å informere en ny nettside for airsoftere i Norge. Dette er en side som jeg mente det kunne være et behov for. Det er en nettside for auksjon og salg av alt innenfor airsoft. Tjenesten er gratis og jeg har ingen planer om å tjene penger på bruk nettsiden.

Jeg er klar over at det er et begrenset miljø vi er i, men kjøp og salg kan mulig bli litt lettere ved å kunne samle alle selgere og potensielle kunder på et sted.

For å kunne legge ut salg eller for å kjøpe, må man registrere seg som bruker. Etter at det er gjort, og har lest vilkår og betingelser meget grundig, vil man kunne legge ut alt man vil av airsoft-stuff hvor lenge som helst.

Når du legger ut annonser, vil det ha en html-funksjon. Er du litt innenfor hjemmeside-gården, kan du lage ganske fancy annonser, likt mye av det du ser på ebay.

Nettsiden har også et lite forum, hvor hver enkelt kan poste forespørsler og andre spørsmål.

Selve transaksjonene vil gjennomføres via PayPal. Jeg har selv testet at dette funker.

Pr.d.d. er ikke alt oversatt til norsk. Selve nettsiden er på norsk, men alle automatiske eposter som blir sendt via systemet, er på engelsk. Jeg vil oversette de på sikt.

Nettsiden er: http://www.norskairsoftauksjon.com

Hilsen snekkis

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Re: Ny nettside for airsoftauksjon/salg

Postby Rabagast » 06 Jan 2014, 17:44

Jeg lurer på noen ting i forhold til dette:

Hva gjør at du mener det er "behov for" denne type tjeneste? Med tanke på at det allerede er en etablert salgstjeneste her inne og at noe selges via Norsk Airsoft på Facebook og tidvis sidene til NASF...?

Hvordan forholder du deg til dobbeltsalg av varer? Dvs. at en vare er til salgs/auksjoneres bort på flere steder? Ser at du i reglene skriver at dersom selger har fått bud er det ikke tillatt å selge andre steder.. hva med tiden før første bud foreligger? Hva om det kommer inn to bud samtidig på f.eks. finn.no og din side?

Er du eneste moderator mtp. brudd på regler? F.eks. problemer/tvister etter overnevnte problemstilling? Reglene forøvrig?

Du skriver videre i reglene at det kun er snakk om salg av varer som brukes til airsoft/paintball. Med tanke på at mange i miljøet har like interesser utenfor spesifikt airsoft, og at det både her og på facebook-siden også selges ting som ikke nødvendigvis knyttes til airsoft, hvordan tenker du å utfylle dette? Hvem setter "grensen" for hva som er airsoftrelatert og ikke?

Misforstå meg rett, jeg klager ikke på initiativet. Jeg bare lurer.
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 06 Jan 2014, 17:54

Vel er nok facebook grupper (ca 3 for være presist)
Så lenge bare airsoftguns har godt utvalg og pris holder det.
Ihvertfall når man vet hvor selgerne er på dette forumet.

snekkis
Sometimes here
Sometimes here

Postby snekkis » 06 Jan 2014, 19:02

Rabagast wrote:Hva gjør at du mener det er "behov for" denne type tjeneste? Med tanke på at det allerede er en etablert salgstjeneste her inne og at noe selges via Norsk Airsoft på Facebook og tidvis sidene til NASF...?

Dette trenger jeg vel ikke utdype videre, da du allerede besvarte spørsmålet ved ramse opp flere steder. Ett sted hadde vel vært best, ikke?

Rabagast wrote:Hvordan forholder du deg til dobbeltsalg av varer? Dvs. at en vare er til salgs/auksjoneres bort på flere steder? Ser at du i reglene skriver at dersom selger har fått bud er det ikke tillatt å selge andre steder.. hva med tiden før første bud foreligger? Hva om det kommer inn to bud samtidig på f.eks. finn.no og din side?
Ikke vær så firkantet, det er ikke slik det foregår i den vide verden. Dette kan endres om det var fryktelig vanskelig og forstå, og det ikke er forståelig for den enkelte. Slik det er ment er, at om man setter opp en auksjon som noen for tilslag på, og selger ikke har varen tilgjengelig, er det ikke realt at denne person ikke får lov til å selge der lenger pga troverdighet. Om man velger å legge ut en vare for salg på finn.no og samtidig her, da er det ikke værre enn at den personen er i en moralsk knipe. Man må nødvendigvis ikke gå hver eneste person i denne verden etter sømmene for overtramp.

Rabagast wrote:Er du eneste moderator mtp. brudd på regler? F.eks. problemer/tvister etter overnevnte problemstilling? Reglene forøvrig?
Jeg pr.d.d. eneste admin. Tanken er at det burde være flere admins, og er åpen for å overgi løsningen til andre til å forvalte.

Rabagast wrote:Du skriver videre i reglene at det kun er snakk om salg av varer som brukes til airsoft/paintball. Med tanke på at mange i miljøet har like interesser utenfor spesifikt airsoft, og at det både her og på facebook-siden også selges ting som ikke nødvendigvis knyttes til airsoft, hvordan tenker du å utfylle dette? Hvem setter "grensen" for hva som er airsoftrelatert og ikke?
Igjen, fantastiskt firkantet. Om noen legger ut en symaskin til salgs, der ville grensen fått ett vippepunkt. Hva skal airsoftere med en symaskin? Jo, de kan reparere en uniform. Spørsmålet er vel om man har lagt ut for salg på feil sted, da man mest sannsynlig ikke får solgt den. Hensikten er ikke å lage regler for reglenes skyld, hvor man hver bidige dag må slå noen i hodet med regelbok. Man må ikke nødvendigvis profetere om fremtiden,fordi man ser tidens tegn ut fra egne preferanser. Har dette blitt gjort før, og i samme setting? Er dette initativet dødfødt, så trykker jeg på en knapp, og vips så er nettsiden borte. Alle ømme tær får tilbake godfølelsen. Men om folkens kommer til å bruke nettsiden, bli da litt mer positiv?

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 06 Jan 2014, 19:54

Skjønner ikke hvorfor du tar kritikken så tilsynelatende personlig?

Hvis retorikken din er riktig, bør alle på internett forholde seg til Ebay? Siden ett er bedre enn mange, og de er størst? :)

Jeg ramser opp en del spørsmål som jeg, etter lengre tid i stab på _mange_ tilsvarende sider ser kan være aktuelle. Jeg ville bare ha saklige svar, ikke gnåling om at jeg er firkantet. Det er jeg ikke, jeg etterspør DINE løsninger. Tåler du ikke såpass, bør du kanskje revurdere opplegget.

Jeg skjønner at du ikke ønsker å være firkantet, det er det ingen som gjør. Grunnen til at jeg SPØR er fordi folk jevnt over er så dumme på internett, at det tidvis kreves at man er firkantet. Resultatet til slutt blir at det er du som eier av et salgssted på nett som sitter med skjegget i postkassen og fingrene i den juridiske revesaksa. Finn.no har blant annet brent seg på dette, noe som er årsaken til at de bl.a. har egen etterforskningsavdeling som jobber parallelt med politiet, og tilbyr en egen betalingsgaranti. Dermed holdes pengene igjen av en tredjepart inntil varen er kommet fram.

Og hvis du tror forsøk på svindel ikke forekommer i mindre miljøer må du tro om igjen.

Og igjen, jeg er ikke firkantet. Jeg spør, fordi du selv har vært firkantet og spesifisert salgbare gjenstander, og jeg som mulig bruker er usikker på hva det betyr. Ikke så mye mer enn det. Igjen, tåler du ikke spørsmål rundt meningene dine bør du revurdere.

snekkis
Sometimes here
Sometimes here

Postby snekkis » 06 Jan 2014, 23:39

Hvorfor ikke alle forholde seg til Ebay? Hallo, jeg blir helt matt...

For meg høres det ut som om du lever i meget mørk, mørk verden. Jeg har handlet på Ebay siden rundt 2000. Jeg har aldri, aldri blitt svindlet, men jeg vet at det er en stor, stor risiko for å bli det. Når jeg tenker mye på det, da burde jeg kanskje ikke gjøre det i det hele tatt. Sorry, men jeg måtte bare si det siden du nevner to ganger at jeg burde revurdere opplegget mitt. Det var faktisk litt gøyalt.

Men egentlig er jeg ikke redd for å bli svindlet på Ebay. Jeg bruker PayPal. Når jeg har handlet i en tvilsom sjappe en gang, og ikke fikk varen, da startet jeg tvist med PayPal og fikk pengene tilbake. Hadde finn.no gjort noe lignende med Paypal, så hadde det vært enklere for Politet å finne svindlere. Gjennom PayPal er man faktisk identifisert som selger og kjøper.

Så hvis jeg revurder opplegget mitt, så er det fordi jeg ikke tåler dine spørsmål? Jeg tåler dine spørsmål, men de er så negativt ladet, og det høres ut som om du er redd for å miste noe du ikke har. Om en slik løsning ikke tåler dagens lys pga at jeg ikke har snekret sammen dette juridisk pottetett på de dagen jeg har sittet og laget løsningen, hvorfor ikke være med å hjelpe til med å lage det pottetett juridisk sett da?

Om løsningen om kjøp og salg her på nett er juridisk pottetett, så kan det jo være mulig her òg. Bidra! En grunnene til at jeg ikke legger ut noe til salg på nettet her, er fordi jeg synes den tekniske løsningen her er skikkelig kålrabi. Jeg får fnatt av å gå inn på ett eldgammelt phpBB-forum.

Du sitter i styret i NASF? Jeg har ingen problem med å gi hele løsningen over til NASF. Bli med å bidra med å få det til da?. Vær med til skape muligheter? Jeg sitter her og forsøker å bidra med noe til airsoftmiljøet, men så er det alt i alt totaltvurdert på 1-2-3 til å bli en heksegryte fullt av svindlere, kaos og stor riskiko for å bli rettslig forfulgt.

Jeg må si jeg mister motivasjonen, men det er ikke fordi jeg ikke tåler spørsmålene dine. Jeg har ganske god skrivekondis, men ettersom jeg kjenner tendensen her på dette forumet, så vil vel tråden her bli låst eller slettet.

AdakaR|
Power User
Power User

Postby AdakaR| » 06 Jan 2014, 23:43

Tror du misforstår hele greia..

Du prøver løse problemet at det er alt for mange steder som gjør det samme ved å introdusere enda en side som gjør det samme..

Du prøver løse fragmentering med mer fragmentering..
Trolling is a art!

snekkis
Sometimes here
Sometimes here

Postby snekkis » 07 Jan 2014, 00:06

AdakaR| wrote:Tror du misforstår hele greia..

Du prøver løse problemet at det er alt for mange steder som gjør det samme ved å introdusere enda en side som gjør det samme..

Du prøver løse fragmentering med mer fragmentering..

Det er godt mulig, men kjenner ikke til noe sted som tilbyr det samme. Hvor er det?

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 07 Jan 2014, 00:20

Nei men kjære vene...

Jeg stiller ikke "negativt ladede spørsmål". Jeg stiller KRITISKE spørsmål til eieren av en nyoppstartet tjeneste. Du prøver å selge et produkt i et marked der tilsvarende produkter finnes, og jeg som bruker vil vite hva jeg får.

Jeg hadde aldri trodd at du skulle bli så såret som du virker å være. Som Adakar sier, du misforstår. Mye.
Hva "sted som tilbyr det samme angår", kan vi nevne i fleng: Airsoftguns salgsdel, NASF salgsdel, Finn.no, Ebay, masse Facebook-sider med kjøp og salg, mange klubbforum med kjøp og salg.

At ingen av disse har det samme layoutet og til dels samme tekniske løsninger som du ruller, betyr ikke at tjenesten "Kjøp og Salg av airsoftrelatert materiell" ikke finnes fra før.

Du leste kanskje ikke siste setningen min i første post? Jeg liker initiativet, men vil vite hva som gjør DIN tjeneste så spesiell. For meg er den, slik den framstår nå, ikke det.

snekkis
Sometimes here
Sometimes here

Postby snekkis » 07 Jan 2014, 12:43

Altså, jeg selger ingen ting. Jeg gjør frivillig arbeid, donerer, eller noe i den duren. Det er der jeg er "såret," i skillet mellom kritiske eller negativt ladede spørsmål. Eller rettere sagt, jeg føler utakknemlighet. Hadde jeg hatt store kommersielle forhåpninger, så ser jeg det er berettighet med kritiske spørsmål. Jeg føler de kritiske spørsmålene målbæres av prinsippielle årsaker.

Om vi tar for oss de eksisterende nettsidene du nevner. Airsoftguns, altså her. Dett er er en løsning som dere har fått til å fungere. Både kjøpere og selgere synes at det fungerer. Jeg synes systemet er tungvint, men med hva dere har for hånden, fungerer det for deres brukere. Men er det slik at alle ønsker å legge ut ting for salg her? Er jeg den eneste som ikke gjør det? Se på når jeg registrerte meg her på forumet, og hvor mange poster jeg har. Årsaken til hvorfor gidder jeg ikke ta her. Jeg har nevnt noe av det. For meg er ikke salg her et alternativ.

NASFs salgsdel. Ja, kikk på tilbudet som har blitt ført opp der, og antallet personer som har vært innom. Det taler for seg selv.

Finn.no. Tjenesten er ikke gratis, og jeg som mange andre, vil jeg anta, er ikke innom der så ofte.

Ebay. Man må forholde seg til selgers vilkår om frakt. Ikke alle vil sende til alle land.

Facebook-sider. Kjenner ikke til noen. Gidder heller ikke pese for finne ut av det.

Lokale klubbforum. Av de jeg kjenner til, like håpløst som NASFs salgsdel. Lite tilbud og lite etterspørsel.

Av det jeg har kjøpt av brukt airsoft, er på finn.no og Ebay. Jeg er således ikke den største forbrukeren av brukt airsoft. Jeg har ikke noe imot det og vil mer enn gjerne bli en større forbruker på det markedet, men slik tilbudet er fragmentert idag så mister jeg gløden for å bli det. Det er ikke min hensikt å gjøre det mer fragmentert, men heller samle det.

Det er vanskelig å vise til hele løsningen, da det pr.d.d. ikke finnes noen annonser. Det har allerede registrert seg noen personer, men jeg kommer til kort her. Prinsippet er tilnærmet Ebay. Ikke likt Ebay, men tilnærmet. Det er alt jeg kan si.

asgeir
Power User
Power User

Postby asgeir » 07 Jan 2014, 16:40

Snekkis, ro deg lott ned.
Du prøver faktisk å selge noe, du vil selge inn en tjeneste til andre medlemmer i airsoftmiljøet. Å for å være helt ærlig gjør du en dårlig jobb. Dei få spørsmålene som har kommet har du enten svart flåsete, eller tatt personlig selv om dei var ment å få oppklarende info om tjenesten din slik at potensielle brukere har en bedre forståelse for hva dei går til.
Min personlig mening etter å ha leste denne tråden er at eg ikkje vil bruke siden din. Ikkje for at det er en dårlig ide, men for at du selger den så dårlig med å gå rett i forsvars posisjon og til person angrep når du får enkle spørsmål. Eg lurer da alt for mye hvordan du, som eneste modirator, vil mota eventuele henvendelser om hjelp skulle mitt behov oppstå!

prøv å ikkje ta det personlig. Skriver det bare for å hjelpe deg å få en bedre framstilling utad, da eg liker iden din.
Evig og tro til Dovre faller!

Stolt dyslektiker!

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 16 Jan 2014, 12:16

Image

Flere steder å velge mellom er jo en bra ting synes jeg, men jeg tror ikke jeg kommer til å legge ut salgsposter andre steder enn på dette forumet med det første.
Teutonicool

Return to “Diverse”