Forslag til ny våpenklasse;

Diskutér alt annet airsoft relatert her.
olaman
Power User
Power User

Forslag til ny våpenklasse;

Postby olaman » 23 Jan 2014, 10:07

Jeg har et forslag til NASFs årsmøte om en tilleggsklasse som jeg tror hadde gjort det mer interessant å være sniper, særlig på mer milsimorienterte spill.

Det er selvsagt opp til hver enkelt spilleder å tillate at denne klassen blir brukt på sitt spill.

At man trenger en venn som er like dedikert gjør at det ikke blir noe for totale nybegynnere.

Jeg vurderer også å inkludere rangefinder og positiv ranging som et krav.

Det som står innfelt i [ ] er ikke ferdig gjennomtenkt, så innspill er bra!
Kjør debatt!

Klasse A-5
Bolt action snipergevær

Beskrivelse:
Med snipergevær menes alle lengre våpen drevet av gass eller fjær som kun er i stand til å skyte ett skudd om gangen.
For å skyte på ny må en bolt opereres slik at neste skudd lades inn.
Pistoler, revolvere og andre mindre håndvåpen omfattes ikke under denne klassen selv om de kun kan skyte ett skudd om gangen.

Bruksområde:
Presisjonsskyting over lange avstander.

Avstand:
Skal ikke brukes på korte avstander.
40 meter er minste avstand det er tillatt å skyte ved.

Begrensning i bruk:
Denne klassen tillates ikke brukt alene.
Man skal til en hver tid ha med seg en spotter som kan verifisere at sikkerhetsavstanden blir holdt.
Man har ikke lov til å skyte før spotter har godkjent målet og avstanden.

Det er opp til skytteren å vise sunn fornuft samt å kjenne våpenet sitt så godt at han ikke skader andre.

Om makkeren blir satt ut av spill er A5-riflen også ute av spillet.
[Makkeren er begrenset til å bære våpen i klasse A1 og A2, og kan ikke bære eget snipergevær.]

Et snipergevær skal ikke brukes ved entring av bygninger hvis det har over 300 fps i munningshastighet.
Man kan derimot bruke et snipergevær til å skyte ut av bygninger, dog ikke på personer på under 40 meter.
Presiserer her at våpenet ikke kan brukes til å skyte på noen inne i bygningen selv om de skulle komme overraskende på deg.

Begrensning i oppgradering:
Våpnene skal helst ikke ha en munningshastighet høyere enn 636 FPS (fot per sekund) målt med 0.20 grams kuler.
Da boltaction-rifler ofte er kraftig oppgraderte vil maks munningshastighet virke veiledende og ha et litt større tillatt avvik enn andre klasser.
Et avvik på opptil +10% er tillatt, noe som medfører en ABSOLUTT øvre grense på munningshastighet på 700 FPS.
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

AdakaR|
Power User
Power User

Re: Forslag til ny våpenklasse;

Postby AdakaR| » 23 Jan 2014, 10:50

Nå er ikke jeg NASF medlem mer men.. Jeg hadde vært helt for om jeg ikke utelukkende hadde blitt skutt på under 30m av 550er..

Valg av FPS gir mening, tanken er god.. spørsmålet er om dere egentlig stoler på at folk ikke knerter hverandre på 10m med en 700fps rifle.
Trolling is a art!

Klingz
Power User
Power User

Postby Klingz » 23 Jan 2014, 11:17

Dette blir som MG montert på kjøretøy.
(full auto 450)
Det stilles krav til spillers skikkethet. Kjenner vi han og vet han er en kjernekar?

Og dette hviler på klubb og spilleders skuldre, da de må ha mot til a avvise spillere de ikke anser som skikket til å bruke et slikt våpen. Jeg vil anta det dukker opp en og annen lik sistnevne, da eg stadig blir overrasket over hva slags "dårlige folk" eller uerfarne spillere som spytter alle konf-pengene i en sniper.

Forslag: Gjennomfør det som et prøveprosjekt i din klubb i ett år. Ta med erfaringene på årsmøte.

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 23 Jan 2014, 11:26

Adakar, er derfor vi legger ved krav om spotter. :)
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

ferdie
Sometimes here
Sometimes here

Postby ferdie » 23 Jan 2014, 11:39

Veldig milsim tanke.

Et punkt om at rangefinderen skal testes før spillstart kan være noe.

Type åpent lende, 30m 40m 50m 60m Kontroll.
Så en lik test i skog.
Hvor SL måler opp med si 1m margin.
Tid til å bekrefte målets avstand bør også taes med, selv du sikkert sniker deg frem og er lydløs usynlig, kan noen plutselig snu seg.
Team Flecktarn

UberLordStewie
Sometimes here
Sometimes here

Postby UberLordStewie » 23 Jan 2014, 11:44

Klingz wrote:Dette blir som MG montert på kjøretøy.
(full auto 450)
Det stilles krav til spillers skikkethet. Kjenner vi han og vet han er en kjernekar?

Og dette hviler på klubb og spilleders skuldre, da de må ha mot til a avvise spillere de ikke anser som skikket til å bruke et slikt våpen. Jeg vil anta det dukker opp en og annen lik sistnevne, da eg stadig blir overrasket over hva slags "dårlige folk" eller uerfarne spillere som spytter alle konf-pengene i en sniper.

Forslag: Gjennomfør det som et prøveprosjekt i din klubb i ett år. Ta med erfaringene på årsmøte.

enig med Klingz her
Klubbleder og utstyrsansvarlig - Rogaland Airsoft

That`s why SF are so badass, we got the best flashlights

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 23 Jan 2014, 12:51

Den klassen der er totalt uønsket.
Hva skjer viss skudd skulle gå av(spesielt tenner).
Og det gir bare klubber i regi av Game-on on slangeklubben i kristiansand.
Etter det jeg har spillt med sånne klubber kommer sånne klubbers medlemmer å tro at nasf regler kan styres med.
Og vi trenger ikke berget klasser basert på noen vil ha mer enn andre.

Kan du matte er 2.8 og 4.5 joule større forskjell.

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 23 Jan 2014, 13:31

Totalt uønsket av deg, hvertfall! :)

Merk at dette ikke har noenting med Bergets regler å gjøre.
Dette er et tiltak for å øke mulighetene på milsim-spill, og er ikke primært tiltenkt søndagsspill i tjukkeste granskogen fra min side. :)

Sikkerhetsavstanden er også lenger enn ett og et halvt svømmebasseng, og man har med en spotter som skal godkjenne skuddene.

Og om det skulle være uklart, med spotter regner jeg ikke en spottekikkert med ødelagte reimfester, jeg mener en makker som ligger ved siden av deg.

Er det ikke flott da, at folk ser at det er majoriteten som bestemmer i NASF, og at det ikke er et FPS-diktatur som mange av dem later til å tro?

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 23 Jan 2014, 13:37

http://www.airsoftguns.info/viewtopic.p ... 1&start=30
Denne debatten oppe igjen med ny vri.

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 23 Jan 2014, 13:50

Er en litt annen debatt vil nok jeg si, men jeg verdsetter selvsagt synspunktene dine:)

Klingz
Power User
Power User

Postby Klingz » 23 Jan 2014, 13:57

Det er demokrati, vi dikuter ting, blir KANSKJE enige om noe. Så diskuterer vi videre. At noen brenner for en sak og ikke vil legge ballen død er typisk for demokrati. Hvis den som fremmer argumenter for en sak ikke får folk med seg (dårlig retorikk eller helsprø sak) så faller tilhørerne fra og ingen er for. Er agrumentene gode, og de som diskuterer er åpne for forslag vil saken kunne diskuteres fram til de blir enige eller noen setter seg på bakbeina med armene i kryss.

At en diskusjon kommer opp igjen er ikke et svakhetstegn. Det viser at noen faktisk brenner for saken, som er bra. Engasjerte mennesker kan forandre verden om de står på lenge nok. Alle andre er fornøyde med å sitte i hulene sine og slå steiner og pinner mot hverandre.

Hvis dette nye ikke er veien å gå, vil det forsvinne, folk vil stemme mot de om de opplever det som en hindring (noen vil sikkert stemme imot for det de synes det er feigt at noen kan ha så mye fps)
Men friheten til å velge og stemme for og imot regler er en frihet vi har i NASF. Som nevnt, funker det ikke så forsvinner det, naturlig utvalg. Da nytter det ikke om Ola sitter å klamrer seg til spotteren og rifla si, hvis hele NASF vil kaste regelen ut vinduet.

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 23 Jan 2014, 14:08

Vel kan ikke scorpions få en særregel til å bruke det spesifikke regelverket på storspill.
om det så blir denne klassen.

Gorerotten
Regular User
Regular User

Postby Gorerotten » 23 Jan 2014, 14:10

Her er det jo maks disiplin og det setter jo også krav til både skyter og våpen hva nøyaktighet angår. Har selv blitt skutt i ansiktet av 550 på 30'ish meter og jeg har står noen meter fra andre som også har blitt det og det føles ikke godt og ser heller ikke godt ut.

Vil det forekesmpel bli krav om å sikte på center mass ?
Vil spotteren kunne ha AR/SMG om det skulle komme folk innenfor 40 meter ?
Peace Through Superior Firepower

MRA

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 23 Jan 2014, 14:13

Vel, det kan settes krav til alder(års medlemskap/minstealder.
Last edited by jokar on 23 Jan 2014, 14:21, edited 1 time in total.

Klingz
Power User
Power User

Postby Klingz » 23 Jan 2014, 14:17

Kjære Andreas. Din stemme teller like mye som Olas på et årsmøte; hvor dette må stemmes over. Engasjer deg i saken, samle følgere. Bruk lengre til på tastingen, og bruk flere komma.

Som det står, om du leser alt; blir dette som regelen med 450 full auto MG'er, krav til bruker og omstendigheter.

Return to “Diverse”