Forslag til ny våpenklasse;

Diskutér alt annet airsoft relatert her.
jokar
Regular User
Regular User

Re: Forslag til ny våpenklasse;

Postby jokar » 23 Jan 2014, 14:21

Ok, fjerner avsporing.

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 23 Jan 2014, 14:32

Hva har game-on med saken å gjøre? :p

Diskusjonen er for å se hva folk synes, og om folk har synspunkter kan det selvsagt skrives inn. :)
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

Pkekyo
Moderator
Moderator

Postby Pkekyo » 23 Jan 2014, 15:39

AdakaR| wrote:Valg av FPS gir mening, tanken er god.. spørsmålet er om dere egentlig stoler på at folk ikke knerter hverandre på 10m med en 700fps rifle.

This, egentlig. Om dette hadde blitt implementert og funket som beskrevet, så hadde det vært awesome, og gitt en ny dimensjon til spill med milsim-fokus.
Det sagt, så viser erfaring at man ikke kan stole på at folk ikke skyter deg innenfor 30 meter, eller 10 meter for den saks skyld. En måte å løse det på er å stille krav til alder eller antall år som NASF-medlem, men da er "elitesofter"-hylekoret rett rundt hjørnet når dette blir et gode forbeholdt de aller færreste.

Jeg liker ideen til Klingz, om å gjennomføre det i klubben din i ett år, og så dukke opp på genfors 2015 med mye erfaring og et bombesikkert regelverk - for ideen i seg selv er slett ikke dum.

shorty85
Regular User
Regular User

Postby shorty85 » 23 Jan 2014, 15:56

jokar wrote:Vel kan ikke scorpions få en særregel til å bruke det spesifikke regelverket på storspill.
om det så blir denne klassen.

Hva har Scorpions med dette å gjøre?

Her legger Ola frem et forslag, med spesifike krav til utrustning osv.

Jeg synes det kan være en god idè, men med STRENGE krav.

-Spotter SKAL ha rangefinder og gi en korrekt range før skudd kan løsnes.
-Blir spotter eller skytter tatt ut, blir også A5 rifla tatt ut.
-Laget MÅ ha minimum 1stk våpen under 350fps.
-Vil også ha et alderskrav/spilt en stund krav. Dette er ikke noe for nybegynnere.
-Vil også ha tilnærmet RS krav om behandling. DVS ladegrep skal ikke taes før mål er idenfisert, fingeren skal ikke være i nærheten av trigger osv.

Jeg har aldri prøvd en grom AS sniper så har ingen anelse om hvor treffsikker man kan få dem.

Hvor presist kan du ÆRLIG si at du kan være på si 60m, 70m osv?
Hvor bryter fysiske lover osv inn?
"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

Superbus Scorpionibus membrum cum MMXI!

http://www.scorpions.no

shorty85
Regular User
Regular User

Postby shorty85 » 23 Jan 2014, 16:01

Pkekyo wrote:
AdakaR| wrote:Valg av FPS gir mening, tanken er god.. spørsmålet er om dere egentlig stoler på at folk ikke knerter hverandre på 10m med en 700fps rifle.

This, egentlig. Om dette hadde blitt implementert og funket som beskrevet, så hadde det vært awesome, og gitt en ny dimensjon til spill med milsim-fokus.
Det sagt, så viser erfaring at man ikke kan stole på at folk ikke skyter deg innenfor 30 meter, eller 10 meter for den saks skyld. En måte å løse det på er å stille krav til alder eller antall år som NASF-medlem, men da er "elitesofter"-hylekoret rett rundt hjørnet når dette blir et gode forbeholdt de aller færreste.

Jeg liker ideen til Klingz, om å gjennomføre det i klubben din i ett år, og så dukke opp på genfors 2015 med mye erfaring og et bombesikkert regelverk - for ideen i seg selv er slett ikke dum.

Akkurat her så tror jeg ikke "elitesofter" -hylekoret kan komme med stort. Det må stilles høye krav til en person som benytter seg av dette.

Vil også kunnet lagt til en kontrakt som må signeres av de som benytter seg av slikt utstyr (skytter og spotter) som gir dem ansvar for eventuelle skader de påfører en person ved bruk utenfor de rammene som er satt.
"The object of war is not to die for your country but to make the other bastard die for his."

Superbus Scorpionibus membrum cum MMXI!

http://www.scorpions.no

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 23 Jan 2014, 19:51

shorty85 wrote:-Spotter SKAL ha rangefinder og gi en korrekt range før skudd kan løsnes.

Det var tanken. :D

shorty85 wrote:-Blir spotter eller skytter tatt ut, blir også A5 rifla tatt ut.

Stemmer, tror det står skrevet inn i reglene at om spotteren din dør er rifla ute av spillet.
Er man bare en enkeltmann igjen er rifla ute av drift uavhengig av hvem som er igjen.

shorty85 wrote:-Laget MÅ ha minimum 1stk våpen under 350fps.

Ikke dumt, jeg antar at du også tenker pistoler er godkjent her? :)

shorty85 wrote:-Vil også ha et alderskrav/spilt en stund krav. Dette er ikke noe for nybegynnere.

Jeg mener at det får være opp til spilleder å avgjøre dette.
Det trenger ikke stå i NASF-reglene, men om ønskelig kan han f.eks. skrive i spillposten sin at han ikke vil ha noen med under to års erfaring med denne våpenklassen.
Regner i utgangspunktet med at spilleder kun vil tillate de han kjenner som en god/erfaren airsofter å bruke denne.

shorty85 wrote:-Vil også ha tilnærmet RS krav om behandling. DVS ladegrep skal ikke taes før mål er idenfisert, fingeren skal ikke være i nærheten av trigger osv.

Jeg vil ikke skrive inn dette som krav, men det er forventet at det vil brukes omtrent som RS, da denne klassen inviterer til innlevelse i sniper-rollen.
Ser levende for meg at spotteren gir klarsignalet og man klikker over sikringen før skudd. ;)

shorty85 wrote:Jeg har aldri prøvd en grom AS sniper så har ingen anelse om hvor treffsikker man kan få dem.

Ganske. ;)

shorty85 wrote:Hvor presist kan du ÆRLIG si at du kan være på si 60m, 70m osv?

Med min 550 traff jeg relativt konsekvent i brystet på Genhet på 80 meter mens han gikk i gangfart.

shorty85 wrote:Hvor bryter fysiske lover osv inn?

Usikker.

Bare halvveis, det er derfor jeg ikke lar sniperen spille alene med denne klassen. :)
Klassen er heller ikke tenkt som en løpe-rundt-i-skogen-og-racke-headshots-klasse, men heller en klasse man tar frem og legger seg ned med når man er kommet dit man skal være.

Pkekyo wrote:Om dette hadde blitt implementert og funket som beskrevet, så hadde det vært awesome, og gitt en ny dimensjon til spill med milsim-fokus.

Enig!
Det hadde gjort større spill med recon-lag langt morsommere!
Samtidig hadde det innstilt litt frykt når man f.eks. skal passere en åpen slette, og dermed potensielt ført til at man tenkte seg om litt mer i sann milsim-ånd!

Pkekyo wrote:En måte å løse [sikkerhetsavstand og høy FPS-problematikken] på er å stille krav til alder eller antall år som NASF-medlem, men da er "elitesofter"-hylekoret rett rundt hjørnet når dette blir et gode forbeholdt de aller færreste.

Dette har du rett i.
Derfor vil jeg heller at det skal være opp til spilleder å godkjenne/nekte/sette krav ved sine spill.
Om det står på forumet før spill at klasse A5 ikke tillates er det spilleders avgjørelse, akkurat som man kan utelate f.eks. klasse A4 nå om man ønsker det.

Pkekyo wrote:Jeg liker ideen til Klingz, om å gjennomføre det i klubben din i ett år, og så dukke opp på genfors 2015 med mye erfaring og et bombesikkert regelverk - for ideen i seg selv er slett ikke dum.

Dette kan vi sikkert finne en løsning på på Genfors. :)
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

asgeir
Power User
Power User

Postby asgeir » 23 Jan 2014, 20:47

olaman wrote:

shorty85 wrote:-Laget MÅ ha minimum 1stk våpen under 350fps.

Ikke dumt, jeg antar at du også tenker pistoler er godkjent her? :)

Eg tenker nei, må som minimum ha et langvåpen(AK, M4 osv) under 350 for å ha noe "bra" å bekjempe dem som kommer på en fra ingensted i skogen innen for 450 grensa.
Tenker og at laser avstandmåler må være et krav.

Eg liker tanken veldig godt og det er noe eg har savnet siden eg starta med denne dyre hobbyen for mange årsiden. Det å ha mulighet til å ta ut folk på litt lange hold og gjør at folk beveger seg litt mer taktisk på over 60meter fra FI, pluss skarpskytter kan jobbe mot HQ osv på lengre hold.
Skulle eg satt opp et lag med dette våpnet hadde det vert 4mann. Lf med 350, SKSK med spuer fps rifle, spoter med 450 og en med LMG. Da har du et lag som har slagkraft til å gå i kontakt på lange og korte hold, pluss du kan ha lang utholdenhet i OP osv!
Evig og tro til Dovre faller!

Stolt dyslektiker!

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 23 Jan 2014, 20:56

Er helt enig med deg, Asgeir!

Tror også det er best om makkerparet har tilgang på en god 350-rifle og rangefinder.

Vil nok også bruke dette i et tre-firemannslag om det blir noe av. ;)

genhet
Regular User
Regular User

Postby genhet » 23 Jan 2014, 21:45

Jeg har egentlig ikke så mye innteligent å bidra med, annet enn at hvis det største argumentet mot er at man ikke stoler på folk, så syntes jeg sporten har tatt en vending mot det dårligere. Jeg mener at dette blir som alle andre klasser med sikkerhetsavstand. Kan man stole på at noen holder grensa på 20 eller 30 meter, så bør vi vel stole på at de holder grensa på 40 meter. Hvertfall hvis de er to stykker OG de bruke ett målerverktøy. Og som det har blitt sagt tidligere så bør nok dette vurderes av spilleder hvem som kan spille med det. Jeg er litt skeptisk til at det eneste kravet skulle vært at man har spilt i ett eller to år, for jeg har sett en del apekatter med lang fartstid også...

Og når det kommer til spørsmål om hvor effektivt det er med en så tuna sniper... Hvis alt gjøres riktig så kan man fint treffe en person på 60+ meter... Dette vet jeg av erfaring da jeg har blitt truffet MANGE ganger av godt tuna snipere både her(550) og i det store utland.

Som noen av dere andre sier så tror jeg dette vil bidra mye til milsimopplevelsen på større spil, og bli lite brukt på søndagsspill...

Når det kommer til "prøveperioden" det har vært snakk om så kan den være vannskelig å gjennomføre på Ola sin klubb da vi desverre står uten spillområder om dagen. Hadde vi derimot fått lov å teste dette med Scorpions, som vi spiller mye med hadde dette blitt mer aktuelt. Men det måtte i så fall vært opp til Scorpions og NASF.

madsvg
Regular User
Regular User

Postby madsvg » 23 Jan 2014, 22:01

Som jeg skrev inne på NASF forumet er jeg veldig positiv til ideen.

Liker veldig godt tankegangen rundt det og samarbeidet som skal til for å få denne til å bli effektiv. Det er også en liten gullerot for oss som liker å ta med snipere på spill for å få en annen type spill, og som har holdt på en stund.

Veldig mange gode forslag her.

Lanzo
Power User
Power User

Postby Lanzo » 26 Jan 2014, 15:05

Synes dette var et godt forslag for de som liker Milsim, så kjør på Ola :)
Hvis dere ikke har noe område å teste på har vi det så bare ta kontakt.

Med tiltenkt sikkerhetsavstand, hvor mye mere annslagskraft vil man i realiteten få her i forhold til dagens regler?
(kan sikkert finne det ut men gidder ikke søke på nettet)
Vestfold Milsim
Senior member of S.R.O.G (Semi Retired Old Guys)

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 26 Jan 2014, 15:49

Jeg kopierer posten jeg skrev på NASF-forumet:

Nerdetid!

Jeg disket opp noen Joule-tall. Mange tror kanskje at 700 fps er det dobbelte av 350 fps, men om man regner i joule er ikke dette tilfellet:

300fps = 0,83 J
350 = 1,13
450 = 1,87
550 = 2,8 (allerede her er vi på det dobbelte av 350)
650 = 3,9
700fps = 4,53 joule. !!!

Så ja, 700fps målt med 0,2g kuler er faktisk 4 ganger så kraftig som 350fps.
Når man i tillegg tar med at man så og så blir nødt til å bruke gass/luft for å få så høy fps, og at gassvåpen har en del "joule-creep" når de er så kraftige (dvs. at de pumper ut mer joule med tyngre kuler enn med de .2g kulene de chroner med), så er det grunn nok til å være skeptisk.

Jeg lener faktisk litt mot at 600fps holder i massehvis til denne klassen. 600fps med 0,2g kuler er 3,33 joule. Tre ganger så kraftig som et 350fps våpen.
Teutonicool

Lanzo
Power User
Power User

Postby Lanzo » 26 Jan 2014, 16:10

Panzergraf wrote:Jeg kopierer posten jeg skrev på NASF-forumet:

Nerdetid!

Jeg disket opp noen Joule-tall. Mange tror kanskje at 700 fps er det dobbelte av 350 fps, men om man regner i joule er ikke dette tilfellet:

300fps = 0,83 J
350 = 1,13
450 = 1,87
550 = 2,8 (allerede her er vi på det dobbelte av 350)
650 = 3,9
700fps = 4,53 joule. !!!

Så ja, 700fps målt med 0,2g kuler er faktisk 4 ganger så kraftig som 350fps.
Når man i tillegg tar med at man så og så blir nødt til å bruke gass/luft for å få så høy fps, og at gassvåpen har en del "joule-creep" når de er så kraftige (dvs. at de pumper ut mer joule med tyngre kuler enn med de .2g kulene de chroner med), så er det grunn nok til å være skeptisk.

Jeg lener faktisk litt mot at 600fps holder i massehvis til denne klassen. 600fps med 0,2g kuler er 3,33 joule. Tre ganger så kraftig som et 350fps våpen.

Er klar over denne utregninga, det jeg er ute etter er samme utregninga etter sikkerhetsavstanden på 40 m er trukket fra, dvs hvis jeg forstår deg rett er 350 fps målt med 0 sikkerhetsavstand 1,13 joule, hva er da 4,53 joule etter at kula har passert 40 m sikkerhetsavstands grensa?

Mulig uintressant for mange men for min del litt intressant å vite ;)
Vestfold Milsim
Senior member of S.R.O.G (Semi Retired Old Guys)

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 26 Jan 2014, 16:37

Siden NASF forum skal brukes for å diskutere NASF regler og interne ting, kanskje greit å flytte hele debatten inn der, slik at alle synspunkter og meninger er å lese på et sted. Ref tidligere policy på dette.
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 26 Jan 2014, 16:59

I mitt lag er det ni NASFmedlemmer, og to som har kommet seg inn på NASF-forumet, mens alle har tilgang her, så da er det vel greit å diskutere det her også? :)

Return to “Diverse”