Skyte-teknisk

Diskutér alt annet airsoft relatert her.
Bossk
Power User
Power User

Skyte-teknisk

Postby Bossk » 30 May 2014, 19:54

Tenkte det kunne være fiffig med en tråd hvor vi diskuterer skyteteknikker etc for bruk i milsim. Usikker på hvor PK (politisk korrekt) denne tråden er, men skulle den ikke falle i smak kan den fjernes av moderator.

Anyhow; Har folk noen favoritter? Og hvorfor?

Er personlig stor tilhenger av C-Clamp, eller Thumb over Bore om du vil. Det å skyve støttende hånd så langt frem mot munning som mulig. Dette gir en veldig krisp og presis flytting av munning mellom flere mål. En populær myte er jo at denne teknikken skal hindre rekyl (var selv under den oppfatning til å begynne med) men det handler rett å slett mer om presis bevegelse av munning.

Problemet med denne teknikken er at enkelte har en tendens til å overartikluere den ved å legge tommel nesten helt over på andre siden av skjefte, og dermed låse albuen i en rar og ugunstig vinkel.

Eksempeler:

How to:
Image

How NOT to:
Image

Videre må jeg bare si at jeg er absolutt ingen fan av å bruke magasinbrønnen som "frontgrep" da dette gir, etter min mening, særdeles dårlig og upresis pipeføring. Eller heller ikke så glad i at frontgrep blir tatt rundt som om de var kosteskaft. Det føler jeg fører til at du lett drar munningen ned til venstre, men det er kanskje bare meg.

Noen andre som har noen tanker, erfaringer eller meninger om emnet?
ARQ01 - Arquebus Control

PRC-117G > M4a1

Gorerotten
Regular User
Regular User

Re: Skyte-teknisk

Postby Gorerotten » 30 May 2014, 20:05

Man skal vel strengt tatt ikke bruke magasinbrønnen som grep da det kan gi mateproblemer både i AS og RS.
Selv liker jeg best å bruke AFG men har da tommelen på siden da PEQ boksen er montert rett over der tommelen ville ha vært.

Alternativt så lar jeg tommelen hvile på lykta.

EDIT: Tenke å begynne å ekpremintere på å ha EOTech'en lengre frem. I teorien så burde det gå raskere å få målet i sikte jo lengre frem siktet er.
Peace Through Superior Firepower

MRA

jompa
Power User
Power User

Postby jompa » 30 May 2014, 20:46

Jeg også bruker C-clamp, men istedefor tommelen på topprailen så har jeg den mellom siderail og toprail hvor pressurepaden til lykta er (har vært og vil være når det kommer rifle i hus igjen).
(Har tatt meg i det selv å strekke armen saklig langt ut, ble fint løst med å dytte kolben et par hakk inn)

Jeg kan finne meg selv i å bruke magasinbrønnen dog med bare ringfinger og lillefinger og resten av hånden på railen. Sånn at jeg aldri er borti selve magasinet.
Tomas |Jompa
"Once MRA, Always MRA"

Art.Rek.
Regular User
Regular User

Postby Art.Rek. » 30 May 2014, 20:58

Trådstrarters post er nesten som å lese artikkelen fra combat arms magazine denne måneden.
Tilfeldig?

Men ja, c-clamp og forsvarets gode gamle "pølsebrød" praktiseres, avhengig av stilling og oppgave.
-=Gjør rett, frykt ingen=-

"Gulvet er rommets største hylle"
- Panzergraf

Bossk
Power User
Power User

Postby Bossk » 30 May 2014, 21:23

Ikke tilfeldig nei!
ARQ01 - Arquebus Control

PRC-117G > M4a1

Bossk
Power User
Power User

Postby Bossk » 31 May 2014, 01:07

Gorerotten wrote:EDIT: Tenke å begynne å ekpremintere på å ha EOTech'en lengre frem. I teorien så burde det gå raskere å få målet i sikte jo lengre frem siktet er.

Har sett gamle bilder med aimpoint montert nesten helt fremme ved FSP på gamle block 1 rifler. Dog ikke sett mye til det i nyere tid. Men ser tanken.
ARQ01 - Arquebus Control

PRC-117G > M4a1

Art.Rek.
Regular User
Regular User

Postby Art.Rek. » 31 May 2014, 04:00

Forsvaret eksperimenterte vel også litt med plassering av rødpunkt da 416 var fersk i systemet.
Såvidt jeg har skjønt oppstår det problemer med zero på RS våpen.
-=Gjør rett, frykt ingen=-

"Gulvet er rommets største hylle"
- Panzergraf

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 31 May 2014, 05:58

Det kommer også helt an på hvaslags railsystem man har.
En SCAR f.eks. har jo en lang sammenhengende rail langs hele receiveren, mens en 416 har et separat railsystem foran, og om siktet festes på dette kan treffbildet endre seg hver gang forskjeftet tas av og på.
(i airsoft er dette helt irrelevant, vi skyter ikke på lang nok avstand til at dette har noen praktisk effekt)

Ang. hvor man holder våpenet: rent airsoftmessig kan man komme unna med mer, da mange våpen har ganske lette ytterløp av aluminium. Mindre vekt foran betyr at man kan bevege munningen ganske presist selvom man holder lenger bak eller i et vertikalgrep på undersiden av kjernelinjen.

Jeg har et slikt stubby vertikalgrep på min G36. Forskjeftet er for tykt til at jeg kan holde thumb over bore, men jeg prøver i allefall å holde thumb forward langs siden.
Teutonicool

Gorerotten
Regular User
Regular User

Postby Gorerotten » 31 May 2014, 13:12

Panzergraf wrote:(i airsoft er dette helt irrelevant, vi skyter ikke på lang nok avstand til at dette har noen praktisk effekt)

Å ha siktet lengre frem eller det med railen?

MRA

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 31 May 2014, 14:24

Å plassere siktet på railen vil ikke medføre like stort tap av zero som det ville gjort på ekte våpen. :)
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 31 May 2014, 14:41

Tapet er like stort. Avstanden er så kort at det gjør ikke noe. De fleste siktene til bruk i airsoft mister zero om du tenker på å nyse i nærheten av de, da de er lagd for lek, ikke milspec.

Jeg varierer grep alt etter våpen og situasjon. Forskjellige pistoler krever forskjellig grep for å gi påfølgende skudd samme treffpunkt. Samme med rifler, lengde på rifle avgjør grepet jeg bruker.

Jeg tilstreber også å ikke lage meg uvaner med airsoftvåpen "fordi det bare er airsoft", da det kan påvirke meg i det øvrige liv.(Jeg ser mange som gjør det)
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 31 May 2014, 16:01

Rabagast wrote:Tapet er like stort. Avstanden er så kort at det gjør ikke noe. De fleste siktene til bruk i airsoft mister zero om du tenker på å nyse i nærheten av de, da de er lagd for lek, ikke milspec.

Det jeg mente, ja.
Teutonicool

Gorerotten
Regular User
Regular User

Postby Gorerotten » 31 May 2014, 16:12

Nå har jeg heldigvis RS EOTech da :mrgreen:

MRA

KampPadda
Sometimes here
Sometimes here

Postby KampPadda » 31 May 2014, 18:08

Til meg kommer det veldig an på situasjon.
Jeg holder som regel på vertikal grepet, men også halvveis på magasinet og halvveis på vertikal grepet.
Når jeg sier halvveis vil det si de 2-3 nederste fingrene på nevnt gjenstand og resten foran.

Return to “Diverse”