8mm Kuler og fps ?

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
Simen.Bøhle
Regular User
Regular User

8mm Kuler og fps ?

Postby Simen.Bøhle » 27 Dec 2007, 06:46

Disclaimer:
Vet faktisk ikke om jeg har lov til å spørre om dette, da jeg ikke har disp. og det teknisk sett dreier seg om våpen. men jeg tenkte dette er amunisjons-relatert og dermed ikke et konkret våpen spørsmål. (jeg ber da venligst moderatorer slette topic'et om jeg bryter noen form for regler)

har søkt og søkt rundt på nasf, forumet, og nettet generelt, og har ikke funnet noe om fps-regler på 8mm kuler i norge. Betyr dette at det ikke er lov å bruke annen amunisjon enn vanelig 6mm? men mange norske nettbutikker selger dem.. så jeg er veldig forvirret :?
Om det da er lov, hva ligger grensen på? (blir som regel brukt kunn i pumpehagler og Gasspistoler/smgs

Jeg drar det også litt lenger, siden jeg først er i gang; kan man bruke slugs?
(Pumpehagla)

Morgan Kane
Power User
Power User

Re: 8mm Kuler og fps ?

Postby Morgan Kane » 27 Dec 2007, 12:12

Det er ikke laget spesifike fps regler for 8mm nei. Klar over at det ikke finnes .20g 8mm, og dermed ikke mulig å måle opp i mot fps reglene.
Dette er i utgangspunktet et uhyre lite problem, siden de aller aller fleste 8mm våpen ligger så lavt i fps at selv med økt kulevekt så vil det ikke utgjøre stort mer effekt i målet. Det er klart at hvis folk begynner med utstrakt bruk av 8mm, så vil vi kanskje måtte se på en løsning der. Er jo i grunn bare å bruke en joule tabell og regne om. Jeg hadde ikke latt deg bruke slugg, selv om det ikke står noe spesifikt om dette i reglene, grunnen skjønner du selv, målet med spillet er jo ikke skade folkene du spiller med men å ha det gøy.
Og siden du ikke har disp, så kan du bare la dette sulle rundt i hode ditt frem til du får det...jeg håper siden du er seriøs bruker på dette forumet ikke bruker airsoftvåpen ulovlig, siden det vil skade sporten for oss ALLE!!!
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

Putas
Moderator
Moderator

Re: 8mm Kuler og fps ?

Postby Putas » 27 Dec 2007, 13:22

Soden jeg vet du er en oppegående guttt skal jeg se litt igjenom fingrene på denne. Selv om den er litt på kanten med tanke på forumregler.

Noen som føler for å klage på det kan ta det på pm med meg.

Og siden du har fått svar låser vi dette topicet.
Moderator
What Would MacGyver Do?

Return to “Lover og Regler”