Uniformsreglement

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
grishenko
Power User
Power User

Postby grishenko » 14 Jun 2006, 23:34

Noe vel dette topicet er et klart bevis på; man kan vri og vende på dette med bruk av norske uniformer til verdens enda, eller i alle fall i cirka 150 posts ;-)

----

Så, med mindre noen har noe og si med veldig stor tyngde (feks en som er høyesterettsadvokat, eller justisministeren selv) så lar vi denne ligge nå.
Bengt Østby - Grishenko
ex-"NASF høvding"

KNet
Regular User
Regular User

Re: Uniformsreglement

Postby KNet » 25 Mar 2008, 22:34

Jeg må lage litt liv i denne gamle tråden for å få klarhet i en liten sak her.

Jeg er ansatt i forsvaret og tjenestegjør i INTOPS.
Jeg har alt av utlevert utstyr for hånd samt at jeg har kjøpt uniformer/utstyr osv sivilt(både før jeg jobbet i forsvaret og etter)

Saken er at jeg nemlig fikk litt pes fra en offiser nå nettopp som mente jeg var en latterlig og en skam pga jeg solgte en norsk ørkenuniform på dette nettstedet.
Jeg tok imot pesen og mente han hadde rett til sin mening selvsagt. Han mente også at ved å gå til sjefen min så mente han at i verste tilfelle kunne jeg ende med å bli sendt hjem.

Men jeg mener at siden jeg selv har brukt egne penger til å kjøpe uniform selv så mener jeg at jeg selv kan gjøre hva jeg vill med den uniformen og kan ikke straffes for det??

Så jeg lurer litt på hva dere mener om denne saken.
Har jeg lov å selge uniformer som jeg selv har betalt for(som har blitt kjøpt fra leverandør og sendt til min private adresse)?

Er jeg en skam for det norske forsvar pga dette?

Setter jeg forsvaret i dårlig lys siden jeg selger denne til en person som kanskje ikke er en del av forsvaret(og som i hans øyne da ikke er verdig nok til å bære den uniformen) ??

Putas
Moderator
Moderator

Postby Putas » 25 Mar 2008, 22:38

Så lenge privatpersoner kan gå på div nettsteder selv å kjøpe uniformen ser jeg ikke helt problemet. Og du er heller ikke den første som har en jobb i forsvaret som har solgt feks norsk ørkenuniform.
Moderator
What Would MacGyver Do?

kvisvik
Regular User
Regular User

Postby kvisvik » 25 Mar 2008, 23:16

Du har ikke gjort noe ulovlig, og etter mitt syn er det litt rart. Det er en liten moralsk sperre for meg å selge uniformer når jeg selv jobber i forsvaret selv om det er lett tilgjengelig for hvermannsen. Hvis vi setter det på spissen så kan det være det samme som å selge en politiuniform til en sivil. mye faenskap kan skje da.

Det at det i heletatt er lov er for meg rart, og på en annen måte bra for oss i airsoftmiljøet, men sett fra forsvaret sin side, så har de bare noe å tape, ikke noe å vinne på at dette er fritt tilgjengelig. hva om 5 mann bruker M98 i et ran? bare for å tenke på noe.

Men igjen, det er ikke ulovlig, så du har ikke gjort noe galt.

Anbefaler også alle som selger uniformer til å fjerne flagg og merker.
Møre og Romsdal Airsoft
http://mr-airsoft.com

A big man stands up for himself, a bigger man stands up for others!

romeo-alfa-victor
Regular User
Regular User

Postby romeo-alfa-victor » 25 Mar 2008, 23:20

heh, om 5 mann bruker m98 i et ran? hva så? jeg håper du er smertelig klar over at forsvaret selv også selger disse uniformene til hvermannsen. i tillegg finnes det da ti tusenvis av HV uniformer i loft og kjellere over hele landet, så med den logikken din så er skaden allerede skjedd.
"the side with the simplest uniforms wins"..
foxtrot tango whiskey company

SOAK - stor oslo airsoft klubb http://www.osloairsoft.no

KNet
Regular User
Regular User

Postby KNet » 25 Mar 2008, 23:24

Jeg ser det du mener og er enig på mange måter.

Så lenge man kan kjøpe det sivilt på x nettsider så mener jeg ikke ikke at jeg har gjort noe galt. Spesielt siden jeg selv betalte for denne uniformen og solgte den igjen. Hadde jeg solgt uniformen jeg fikk utlevert av forsvaret til min tjeneste hadde jeg skjønte mer av den kraftige reaksjonen men i mitt tilfelle var det ikke det.

Hvis det er en stor plage for forsvaret så bør jo forsvaret kunne skrive i kontrakten til produsenten av uniformen at den ikke skal selges sivilt(mulig de har det også men).

kvisvik
Regular User
Regular User

Postby kvisvik » 25 Mar 2008, 23:26

romeo-alfa-victor wrote:heh, om 5 mann bruker m98 i et ran? hva så? jeg håper du er smertelig klar over at forsvaret selv også selger disse uniformene til hvermannsen. i tillegg finnes det da ti tusenvis av HV uniformer i loft og kjellere over hele landet, så med den logikken din så er skaden allerede skjedd.

Det var IKKE poenget mitt å starte en slik diskusjon, om du ikke tok poenget mitt så bare se bort fra hva jeg skrev, gidder ikke å bruke mer energi på det. og langt inne forstod du sikkert hva jeg mente. og for å gjøre det helt bombesikkert, så er jeg ikke i mot at uniformer selges fritt, jeg bare synes det er rart.

Og for å gjøre det enda mer sikkert, så forstår jeg at ingen ville tro at det var forsvaret som har utført ranet. Men personer i uniform vil bli mer sett på i samfunnet, spessielt når noe galt er knyttet til den.
Møre og Romsdal Airsoft

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 26 Mar 2008, 09:43

Vri og vendt på det som vi vil. En person i norsk uniform vil for de aller aller fleste i norge bli sett på som en soldat i det norske forsvaret. Derfor er NASF sine regler om ikke å reise i uniform, eller bli sett i uniform utenom spill UHYRE viktig for at vi i det heletatt kan bruke norsk uniform. At en del yngere befal slår på stortromma si til deg om dette med uniformer må vi bare leve med. Men juridisk sett har han ikke et bein å stå på.
Når det er sagt, så bør tjenestegjørende personell holde en lav profil rundt kjøp og salg av NORSK utstyr, av den enkle grunn at for de aller aller fleste så er det lett å koble linjer mellom å selge f.eks norsk ørken uniform, og tilfeldigvis være i sandkassa når du gjør det (sikkert ikke det lureste du har gjort for å si det sånn). Jeg har selv begrenset min bruk av norsk uniform i spill til et minimum for å ungå spekulasjoner om jeg bruker utlevert utstyr. Alt jeg har av norsk til spill er privat innkjøpt, men det er var folk TROR som er det farlige. Så konklusjonen er, du har ikke gjort noe ulovlig, men om det var lurt.......
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

norlyset
Regular User
Regular User

Postby norlyset » 28 Mar 2008, 23:03

Så lenge du har kvittering for at du har kjøpt uniform privat så kan vel han bare dra seg.. Så lenge forsvaret selger dette ut på sivile butikker og ut i det sivile marked så har befalet lite å stille opp med i en sak.Så la de grine så mye de orker. Dette er lovlig

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 28 Mar 2008, 23:05

med tanke på at flere enn en klubb i landet er avhengi av goodwill fra forsvaret for å skaffe områder, f.eks til OP Pinky, så er det vel en litt idiotisk holding å si at "det er lovlig, så drit i hva folk i forsvaret sier" eller hur?

MilSim.no

norlyset
Regular User
Regular User

Postby norlyset » 28 Mar 2008, 23:09

Nå har vel jeg ikke skrevet at en skal drite i hva forsvaret sier. Da må du lese om igjen. Jeg sier befal. Spesielt med tanke på at mange befal der er 19 år gamle og trur de vet alt mellom himmel og jord. Så lenge forsvaret selger dette sivilt så sier det vel seg selv at det er lovlig å bruke det.

kvisvik wrote:hva om 5 mann bruker M98 i et ran? bare for å tenke på noe.

Hva hvis 5 mann bruker airsoft våpen i ran? Kniv de får kjøpt i butikken? Jakt rifler og hagler en har lov til å kjøpe? Og det er vel et skvett med hva ranerne bruker som bekledning i et ran. Gjør ikke saken noe værre eller bedre. Folk er for nevrotiske i det landet her...

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 28 Mar 2008, 23:15

som sagt, lovlig og lurt er to helt forskjellige ting...og unge verdenvitere av noen fenriker blir veldig fort kapteiner i disse dager...og du trenger ikke for mange av de som sitter med et inntrykk av at vi er noen arrogante drittsekker rundt messebordet før noen som tilfeldigvis overhører at noen skal låne bort noe til noen airsoftere...hvem tror du han hører på, kapteinene (eller fenriken for den saks skyld) som han spiser lunsj med hver dag, eller en eller annen airsofter som hevder han kan løpe rundt i norsk uniform "fordi det er lov". Ja jeg setter ting på spissen. Poenget er at vi bør være så YDMYK som overhode mulig ovenfor hva forsvaret mener, siden de kan stikke kjepper LANGT inn i hjulene våre hvis vi hisser opp nok folk på feil sted. Og jeg SKJØNNER ikke hvorfor airsoftere alltid har vansklig for å forstå dette, og alltid forsvarer seg med "det er lovlig".

MilSim.no

norlyset
Regular User
Regular User

Postby norlyset » 28 Mar 2008, 23:21

Skjønner og ser hvor du kommer ifra. Men hvorfor folk sier det; rett og slett fordet det er lovlig. Og så lenge det ikke har vært noe diskusjon og klager om at privat kjøpte uniformer blir brukt i lukkede airsoft spill så ser jeg heller ikke problemet med å bruke det i spill.

Er det en løkring som låner ut/bruker forsvarets eiendeler til airsoft spill og andre ting, da skjønner jeg at det kan bli upopulært og diskutert oppover i forsvarets instanser slik at de stikker kjeppene i hjula på oss.

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 28 Mar 2008, 23:30

Øh, fått med deg hvorfor forsvaret selv sluttet å selge overskuddsuniformer sant? Fordi noen lure sivile brukte de til å komme seg innpå en militærleir.
Forsvaret skiller ikke mellom "sivil dust, og airsofter på lukket airsoftspill". De ser folk som ikke er i forsvaret som bruker og selger norske uniformer. Det blir for veldig veldig mange i forsvaret et "angrep" på noe de ser på som viktig for de. Stolthet for uniformen din er noe du læres til i forsvaret. Ergo kan ikke vi sitte å velge å vrake i "hva er en viktig sak om airsoft og uniformsbruk" vi må være proaktiv, og ungå ALLE situasjoner som gjør at folk i forsvaret sitter med et overhengende negativt syn til oss. Og noen av det ENKLESTE vi kan gjøre da er å holde en LAV profil når det gjelder salg og bruk av norsk uniform. Å selge en norsk ørkenuniform når du selv er på utenlandstjeneste og har den uniformen utlevert er IKKE lav profil. Spes ikke med saker som MJK folk som selger forsvarsmateriell privat. For de aller aller fleste så ser de bare at noen selger noe som de mener tilhører forsvaret. Det nytter ikke å komme i ettertid med ørten undskyldninger og loven..skaden er alt skjedd..en eller flere personer i forsvaret sitter med et negativt inntrykk, og om 2 år så er kanskje en av de ansvarlig for plan og øving et sted...og er han som svarer tlf neste gang en klubb skal låne noe. I det noen sier Airsoft..så går hjernen hans i lockdown...og svaret er nei!

MilSim.no

kvisvik
Regular User
Regular User

Postby kvisvik » 29 Mar 2008, 00:37

Selv om det ikke nødvendigvis ikke er stadfestet i grunnloven at det ikke er tillat å selge norske militære uniformer fritt, så betyr det ikke at man bør gjøre det. Det er fritt frem for forsvaret å sette restriksjoner på eget personell. Og det trenger ikke å stå i loven at det ikke er tillat å selge uniformer for militært personell heller. selv om disse er kjøpt privat. og ja, det var for å sette det på spissen.

Helt enig med Morgan i det han sier her, og hvis vi alltid kan gjemme oss bak "det er lov", så er det utrolig mye rart vi kan gjøre som er umoralsk, feil, og kanskje skadende. Hvis vi tenker 2cm lengre enn det vi gjør nå, kan fritt salg av uniformer kanskje bidra til at en slik lov kommer, nettopp på grunn av problemet det kan eller har skapt. Så fremt vi ikke ønsker en lov så bør vi vel strengt tatt være ydmyk, tenke fremover også på andres beste ( les: sivile og forsvaret ) for at sporten skal få fortsette uten store problemer, og at vi lovlig skal få handle norske uniformer. Vi har bare noe å tjene, ikke noe å tape på å være ydmyk og velvillig. Håper andre føler det på samme måten.
Møre og Romsdal Airsoft

Return to “Lover og Regler”