Hva Bør vi gjøre med mindreårige??

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
J.Freeborn
Regular User
Regular User

Hva Bør vi gjøre med mindreårige??

Postby J.Freeborn » 02 Mar 2009, 18:22

Må si jeg fikk litt av et dillema i dag.

Snakket litt med en kar på nettet i dag som skulle selge noe softgun utstyr. Og etter å ha pratet litt med han detter det ut av han, at han er bare 15år. Prøvde å prate litt fornuftig med gutten, opplyste for han at i følge våpenloven så er det 18 års grense, 16 år hvis man får ordnet med disp. Pratet også litt om diverse sikkerhets aspekter. Han bare lo av det helle, og sa at han synes det regelverket bare var noe tull. Og at han hadde airsoftvåpen i 3-4 år nå, og at dette ikke hadde vært noe problem. Når jeg skjønte at det ikke var mulig å snakke fornuft med gutten, sa jeg nei takk til handele med han og la på.

Så nå i etter tid spør jeg meg selv, og andre. Hva bør vi gjøre i en slik situvasjon? Skal vi ikke gjøre noe? Skal vi anmelde ham til politiet?

MVH J. Freeborn

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Re: Hva Bør vi gjøre med mindre årige??

Postby Rabagast » 02 Mar 2009, 18:31

02800 er et fint nummer i den sammenhengen, IMHO. Sorry om jeg virker banal, men ALT den gutten gjør med sine våpen og sin holdning slår negativt ut for samtlige som driver seriøst..
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

J.Freeborn
Regular User
Regular User

Postby J.Freeborn » 02 Mar 2009, 19:10

Da har jeg snakket med ei grei Politi dame, som lovte meg at de skulle se på saken. Så da gjenstår det å se da.

Vil gjerne at en moderator på forumet her tar kontakt med meg.

Putas
Moderator
Moderator

Postby Putas » 02 Mar 2009, 19:30

J.Freeborn wrote:Da har jeg snakket med ei grei Politi dame, som lovte meg at de skulle se på saken. Så da gjenstår det å se da.

Vil gjerne at en moderator på forumet her tar kontakt med meg.

PM
Moderator
What Would MacGyver Do?

Suppressed
Sometimes here
Sometimes here

Postby Suppressed » 05 Aug 2009, 22:46

hva skjer videre her?... kjekt å vite hvordan man bør gå fram mot dissa kortenkte mindreårige
Mvh. Suppressed
Klubbleder: Aurskog-Høland Airsoft Klubb
For hjelp send mail til ahak@live.no

Desert_Viking
Moderator
Moderator

Postby Desert_Viking » 05 Aug 2009, 23:16

Kontakt politiet på 02800. da dette er våpen, og omfattes av våpenloven . Det blir da snakk om politiet tar en alvorlig snakk med far eller mor eller i ytterste tilfelle barnevernet.

Her er det snakk om handlinger og konsekvenser. samme som å gå med kniv på fest det . det er bare ting man ikke gjør... og da må læring oppstå på en punkt. det som er litt sørglig er at det punktet kan avhenge av DEG:
Snakk igjennom handling

stigMRA
Regular User
Regular User

Postby stigMRA » 23 Oct 2009, 17:11

Blir det gjort noe med dette, nå som terskelen på politiets oppgaver er så høy?
Men du gjorde det riktige.

CleverPanic
Sometimes here
Sometimes here

Re: Hva Bør vi gjøre med mindreårige??

Postby CleverPanic » 03 Nov 2009, 17:05

Hadde et dilemma da jeg var på et hotell i hallingdal ifjor.

Vel, jeg satt i sofaen og slappet av etter en laaang dag på ski, da plutselig to 13-14 åringer dukker opp med springere og skyter så og si midt i gangen på hotellet. Jeg tenkte med en gang "crap, dette må gjøres noe med", ikke bare ser de ekte ut, men de kan jo skade andre mennesker. Så jeg og min venn gikk bort til dem og spurte litt strengt, :"HVA DRIVER DERE MED?", og de sa: "vi skyter". Så, ja, prøvde å snakke dem til fornuft, men de forsatte å løpe rundt i gangen å skyte, med meg etter dem. Vel, jeg har slalomstøvler på meg, og de klarer å stikke av inn i et rom (rommet var en etasje over, så fikk ikke med meg nummeret). Jeg stikker ned og skifter, og på vei opp ser jeg disse guttene en gang til, og ... vent på det... De SKYTER meg i ryggen. De begynner å le, og jeg inn i trappegangen for å beskytte meg selv. Det gjorde sabla vondt. Jeg løper til hotelleier, og forteller om saken. Sier at jeg er NASF medlem, og ser veldig alvorlig på saken bla bla bla. Og eier av hotellet tar det så opp med dem (merk: Hotelleier, eller noen andre på hotellet hadde ikke sett dem med våpen, siden dette var ganske sent i sesongen, + at det var helg). Vel, jeg får ikke høre så veldig mye om saken, men håper dette ble sett alvorlig på.

Hatt et par lignende sitasjoner, hvor jeg bl.a. har vært slalom trener på slalomsamling, og sett mange mindreårige med springere. Her har jeg konfiskert våpnene og snakket med foreldrene deres, samt dem om hvor alvorlig det kan bli.

har aldri ringt politiet i noen sammengeng, men har i ettertid tenkt over saken (øverste sak), og tenkt på at jeg burde gjort det.
MINDREÅRIG: DISPENSASJON (Stor-Oslo Airsoft Klubb)
Hilsen Axel (axxis på soak-forumet)
Stor-Oslo Airsoft Klubb (http://www.osloairsoft.no)

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 03 Nov 2009, 17:09

Hvor var foreldrene?
Life is about learning; when you stop learning, you die.
- Tom Clancy

LazyCop
Power User
Power User

Postby LazyCop » 03 Nov 2009, 18:26

hadde sparka av meg slalomskoa og passer på å truffet hver av ungene i panna.

Du gjorde det riktige ved å si i fra til personalet men jeg tror kanskje jeg ville gått litt mer "jeg finner meg et annet hotell", da hadde de nokk vært snar å banke på døra til ungene og foreldrene.
Hadde jeg hatt muligheten selv hadde jeg tatt tak i ungene, tatt de etter nakkeskinnet til rommet hvor foreldrene var og forlanget navnet dems så hadde jeg anmeldt foreldrene til politiet.

CleverPanic
Sometimes here
Sometimes here

Postby CleverPanic » 03 Nov 2009, 22:36

Vel, planen var å ta dem, men å sparke av seg slalomstøvler er vanskelig.
Foreldre var vel på dette rommet da, men jeg visste ikke hvor det var.

men jeg føler at det blir feil av meg å "banke dem opp", eller gjøre det personlig. Føler ansatte/politiet skal gjøre det.
MINDREÅRIG: DISPENSASJON (Stor-Oslo Airsoft Klubb)
Hilsen Axel (axxis på soak-forumet)
Stor-Oslo Airsoft Klubb (http://www.osloairsoft.no)

Roskov
Regular User
Regular User

Postby Roskov » 04 Nov 2009, 02:36

Ikke si til noen at det var softgun/airsoft, da ser de bare rart på deg og skjønner ikke noe.
Si heller luftvåpen, da tumler folk fort rundt seg av forskrekkelse og får ut fingeren.
"Distriktspessimist" - Møre og Romsdal Airsoft

Return to “Lover og Regler”