MG og SSG

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
wagner
Sometimes here
Sometimes here

MG og SSG

Postby wagner » 10 Jun 2009, 02:27

MG og skarpskyttere er styrkemultiplikatorer og kan utgjøre forskjellen på natt og dag under rette omstendigheter.
Hvorfor tar ikke regelverket hensyn til å ivareta disse funksjonene under mil-sim arrangeringer? En stasjonær MG er taktisk ubrukelig med samme effektive rekkevidde som rifler, samme gjelder en skarpskytter også. - Boltrifle ok, men her mener jeg annet enn bolt. Ikke minst hvorfor strupe noe som i utgangspunktet er semiauto sniper ned på automatkarabin nivå? Disse burde heller hatt økt fps og litt tyngre kuler for å ivareta differansene spør dere meg.
Riktig bruk av kommandostrukturen vil forebygge at spesialister flyr rundt på lik linje som geværmenn men opererer på de tildelte områdene de er ment å fungere. Hva med å revidere regelverket for mil-sim snart?
Som sagt dette betreffer arrangementer med litt størrelse på ikke alle småspillene i privat regi rundt omkring.
Last edited by wagner on 10 Jun 2009, 03:00, edited 2 times in total.

ammagad
Regular User
Regular User

Re: MG og SSG

Postby ammagad » 10 Jun 2009, 02:42

dette har jeg lest om flere steder på dette forumet.

søk og les litt før du poster, det gjør alles hverdag en del lettere.

men takk for innspill.. naaaaaat!
in the rear, with the gear-

Roskov
Regular User
Regular User

Postby Roskov » 10 Jun 2009, 04:02

Har vært tatt opp men fikk aldri store oppslutninga på avstemmninga i sist NASF styremøte,
Men vil du fremdeles syte om noe sånt når flertallet er mot deg?
Men send forslag til neste NASF styremøte om klubben din er tilknyttet NASF,
post isåfall gjerne på NASF-forumet med gode og gjennomtenkte argument så kan det jo
faktisk hende folk hiver seg på bølgen.

Jeg for min del ser for all del muligheten med en ekstra paragraf for stasjonær (tri-pod) tung mitr under
milsim arr. som kan ha høyere enn 350fps.
"Distriktspessimist" - Møre og Romsdal Airsoft

Batchelli
Sometimes here
Sometimes here

Postby Batchelli » 04 Aug 2010, 17:32

Vel, jobben til en MG er å dekke geværmenn. I airsoft har disse to overlappet hverandre slik at MG'er brukes som geværmenn,bare med større kulekapasitet. NASF reglementet er ok det, men det gir ikke MG'er en fordel.
"Naitzo" GOA
GOA mechanized unit.

Joppe
Regular User
Regular User

Postby Joppe » 04 Aug 2010, 17:39

All hail the necromancer.
More like Trombley? MORE LIKE TROMBLEY?!

Dulce Bellum Inexpertis

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 04 Aug 2010, 20:17

eh, jo! MGer har jo en KLAR fordel, Batchelli!
De kan ha opp mot 3000 kuler i ett og samme magasin, kontra rifla mi, som har 68!!
Det gir en ganske grei mulighet til å holde hodet mitt nede mens troppene hans rusher på foran meg!
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

AdakaR|
Power User
Power User

Postby AdakaR| » 04 Aug 2010, 20:47

med 2500rds mot 68 kan jeg holde hodet ditt nede i nesten et minutt.. på et minutt klarer laget mitt fint komme seg på flanken og skyte deg i siden.. get it?

450 har lengre effektiv range og kan brukes til å pinne f.eks en MG, du kan holde fi på en armlengdes avstand så du går rundt med litt ekstra trygghet ved å ha en slik i laget
Trolling is a art!

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 04 Aug 2010, 21:01

En MG, forutsatt at den har samme maksimale rekkevidde som en vanlig AEG, vil ha lengre effektiv rekkevidde.
Hvorfor?
Fordi den ikke trenger å faktisk treffe for å være effektiv, og om man skal treffe så har man flere skudd på seg til å gjøre dette.

Selv synes jeg ikke NASF reglene skal ha noe å si på forskjellige våpentyper; det er opp til spillleder å bestemme hva som er en MG.
NASF-reglene bør kun gå på hvordan våpnene fungerer; helauto, semi og boltaction. Helauto MG VS Glock 18 bør være irrelevant, samme med Semi MP5 VS Dragunov, eller bolt/pump action hagle VS Cheytac.
Hva spillleder aksepterer blir jo noe annet.

Ellers har det jo vært litt snakk om å øke grensen på fastmonterte våpen, da det på disse blir lettere å kontrollere sikkerhetsavstander og slikt.
Teutonicool

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 05 Aug 2010, 03:22

vi hadde vel hatt mindre effektivitet hos danskene om vi nektet dem å spille med mp5k på 410 fps..
AIRSMITH
S.R.O.G

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 05 Aug 2010, 03:33

Ikke sånn for å spore av, men sånn for å spore av likevel; ble Danskene faktisk tatt met hotte våpen på helauto, ellerbare mistenkt for det?
Teutonicool

Marauder
Sometimes here
Sometimes here

Postby Marauder » 05 Aug 2010, 22:43

Panzergraf wrote:Ikke sånn for å spore av, men sånn for å spore av likevel; ble Danskene faktisk tatt met hotte våpen på helauto, ellerbare mistenkt for det?

Merka meg bare at mange av de hadde hvit strips på våpnet, ellers la jeg også merke til at våpen som chrona over 350fps ikke ble sjekka for å være semilåst mens jeg sto nede ved chronoen. Om dette var tillfelle når de sjekka inn veit jeg ikke, men kan jo ha blitt noen misforståelser om det var slik.

Morro at de gidder å ta turen hit da så håper på å se dansker igjen på norske storspill, men kjekt om vi alle spiller med like regler. ;)

Formo
Regular User
Regular User

Postby Formo » 06 Aug 2010, 01:48

Vel, jeg så flere dansker med hvit strips på våpnene som skøt fullauto. Og ikke alltid fulgte de avstandsreglene heller. Hadde ingen måte å måle dette på, men flere ganger var de godt innafor 20m.
God has a hard on for Marines, because we kill everything we see. He plays his game, we play ours!

" No soldier without belt..."

Gjøvik & Omegn Airsoft
http://www.go-airsoft.com

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 06 Aug 2010, 06:47

Og jeg regner da med at dere gjorde de oppmerksom på dette? Og meldte det inn? Jeg fikk en rapport, og den sa "vi tror det er dansker som skyter fullauto med for høy fps..." det hjelper lite...
Hele poenget med farget strips er jo så alle kan se, og rapportere brudd på sikkerhetsavstand/fps.
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

Tommy
Power User
Power User

Postby Tommy » 06 Aug 2010, 17:49

Når de skjøt etter oss var vi under ild fra 3 sider, fristet ikke å stikke ut hode for å se på strips,de campet ca 15 m fra der jeg og Madsvg lå, og vi hørte lange fullauto byger, etterfulgt av heftig trykking av magasiner, Mads sa i fra til den eller de at det ikke var lov, siden det hørte vi ikke mere , men det med strips er ikke så lett å se på 15m når du hører kulene pisker i lufta over deg.
Neste gang er det en ide å sjekke om de faktisk er låst på semi, selv om det også er noe det kan jukses med, som gassvåpen osv, må vel egentlig bare stole ppå folk...

Return to “Lover og Regler”