FPS regler.

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
DPM95
Power User
Power User

Re: FPS regler.

Postby DPM95 » 06 Apr 2011, 23:20

Les innlegget jeg linket. Det er mer enn sikkerhet som begrunner fps-reglene i NASF.
Life is about learning; when you stop learning, you die.
- Tom Clancy

playsibo
Sometimes here
Sometimes here

Postby playsibo » 06 Apr 2011, 23:21

DPM95 wrote:Les innlegget jeg linket. Det er mer enn sikkerhet som begrunner fps-reglene i NASF.

Tema handler vel mer om NASF og spill på Berget? Enn NASF sine regler sånn ellers. :)
PTW M4 - FCC 2.5 and Magpul parts
PTW M4 - Daniel Defense / Magpul
TM - G17 FG Custom
CA M15 - Squad9 Custom parts
(Don't fuck with the ducks!)

Proud Scorpions Member since 2006
Medlems- og webansvarlig Scorpions

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 06 Apr 2011, 23:24

Nei, les trådstarters innlegg. Det spørres hvorfor reglene er så mye strengere i NASF enn f.eks. på Berget.

I innlegget mitt som jeg linker til får du altså svaret.

Hvis folk mener at NASF har for strenge regler, så får dere vel bare lage et utkast til nye regler og presentere dette på generalforsamling og satse på at flertallet er med dere.
- Tom Clancy

playsibo
Sometimes here
Sometimes here

Postby playsibo » 06 Apr 2011, 23:26

DPM95 wrote:Nei, les trådstarters innlegg. Det spørres hvorfor reglene er så mye strengere i NASF enn f.eks. på Berget.

I innlegget mitt som jeg linker til får du altså svaret.

Hvis folk mener at NASF har for strenge regler, så får dere vel bare lage et utkast til nye regler og presentere dette på generalforsamling og satse på at flertallet er med dere.

Debatten har utviklet seg, er det ikke lov?
TM - G17 FG Custom

DPM95
Power User
Power User

Postby DPM95 » 06 Apr 2011, 23:30

Joda, det er lov det.

Jeg er ferdig i denne tråden. Temaet har vært diskutert her hundre ganger før.

Sees på generalforsamlingen neste år :D
- Tom Clancy

olaman
Power User
Power User

Postby olaman » 06 Apr 2011, 23:38

Djebus, på Berget bøyer man seg for å få være med på et fett spill!
Kunne vi velge ville vi selvsagt ha nasf-fps der også - er ikke som om vi drar til sverige for å få fri fra de dumme, teite nasfreglene som bare holder oss tilbake!
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 06 Apr 2011, 23:38

Og svar på DET spørsmålet har jeg alt gitt.

NASF sine fps-regler er slik de er fordi det er slik vi vil ha det.
Berget er noe enkelte av oss drar på fordi det er et unikt arrangement, ikke fordi vi vil spille med høy fps.
Kunne vi valgt at Berget skulle følge NASF sine regler, så ville vi det.
Kan vi unngå å spille med Berget sine regler her hjemme, så er det en fordel.
Å argumentere med at "ja, men dere drar jo på Berget, så egentlig liker dere jo høy fps" holder ikke helt vann.

Jeg husker selv da du spillte med NASF-regler, "så det er dobbeltmoralsk at du sier du liker høy fps nå!"
Nei, såklart er det ikke det.

Jeg har snakket med flere Svensker på div. spill i Sverige (med lavere fps. grenser enn på Berget) om dette, og de fleste har egentlig vært positivt innstillte til idèen om lavere fps. Det var mange som syntes tanken på 300fps og semi var utrolig fristende sammenliknet med 360 og helauto slik det ble spillt med der (Road to Bockaby, om du lurer), noe jeg er evig enig i. Det er ikke noe gøy å få vondt eller gjøre at andre får vondt. Kun fjortisser, tilbakestående machoduster og emokids synes at smerte er fett.
Helauto i SIBO er dessuten dødskjedelig. Jeg har prøvd begge deler, flere ganger. SIBO med helauto blir bare en gedigen sprayfest, og det suger rent gameplay-mekanisk.

Den samme trenden ser man også ellers i utlandet; mange arrangement og airsoftforeninger rundtom nedjusterer nå fps grensene sine og innfører semi-only regler til CQB, rett og slett fordi kjempehøy fps og ROF ikke er så veldig gøy likevel.
Teutonicool

playsibo
Sometimes here
Sometimes here

Postby playsibo » 06 Apr 2011, 23:43

olaman wrote:Djebus, på Berget bøyer man seg for å få være med på et fett spill!
Kunne vi velge ville vi selvsagt ha nasf-fps der også - er ikke som om vi drar til sverige for å få fri fra de dumme, teite nasfreglene som bare holder oss tilbake!

Det sier jeg heller ikke. Det tviler jeg du noen gang ville gjort. :)
TM - G17 FG Custom

playsibo
Sometimes here
Sometimes here

Postby playsibo » 06 Apr 2011, 23:45

Panzergraf wrote:Og svar på DET spørsmålet har jeg alt gitt.

NASF sine fps-regler er slik de er fordi det er slik vi vil ha det.
Berget er noe enkelte av oss drar på fordi det er et unikt arrangement, ikke fordi vi vil spille med høy fps.
Kunne vi valgt at Berget skulle følge NASF sine regler, så ville vi det.
Kan vi unngå å spille med Berget sine regler her hjemme, så er det en fordel.
Å argumentere med at "ja, men dere drar jo på Berget, så egentlig liker dere jo høy fps" holder ikke helt vann.

Jeg husker selv da du spillte med NASF-regler, "så det er dobbeltmoralsk at du sier du liker høy fps nå!"
Nei, såklart er det ikke det.

Jeg har snakket med flere Svensker på div. spill i Sverige (med lavere fps. grenser enn på Berget) om dette, og de fleste har egentlig vært positivt innstillte til idèen om lavere fps. Det var mange som syntes tanken på 300fps og semi var utrolig fristende sammenliknet med 360 og helauto slik det ble spillt med der (Road to Bockaby, om du lurer), noe jeg er evig enig i. Det er ikke noe gøy å få vondt eller gjøre at andre får vondt. Kun fjortisser, tilbakestående machoduster og emokids synes at smerte er fett.
Helauto i SIBO er dessuten dødskjedelig. Jeg har prøvd begge deler, flere ganger. SIBO med helauto blir bare en gedigen sprayfest, og det suger rent gameplay-mekanisk.

Den samme trenden ser man også ellers i utlandet; mange arrangement og airsoftforeninger rundtom nedjusterer nå fps grensene sine og innfører semi-only regler til CQB, rett og slett fordi kjempehøy fps og ROF ikke er så veldig gøy likevel.

Skjønner hva du sier Elling, men har man et regelverk man føler til punkt og prikke i Norge, burde man da bryte med det i Sverige? Burde ikke egentlig NASF holde seg til reglene uansett hvor de er?
TM - G17 FG Custom

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 06 Apr 2011, 23:55

Når det gjelder enkelte ting, så ja.
Som NASF-medlem og ellers ansvarlig airsofter ville jeg aldri dra på et spill der f.eks. mindreårige ned til 14 år får løpe rundt uten verge, da dette er noe jeg ville sett på som uansvarlig og galt, selvom smutthull i loven gjør at det ikke akkurat er ulovlig. Dette har vi hatt en diskusjon om på NASF sitt internforum, og det var bred enighet om dette.

At NASF-medlemmer innimellom drar på spill utenfor NASF-regi der høyere fps brukes har jeg ingenting imot. Jeg vet jo om et par som besøker dere på spill med gjevne mellomrom. Dem om det.

For min del er terskelen mye høyere for hvaslags fps-grenser jeg selv er villig til å akseptere når jeg drar på spill. Som nevnt tidligere i denne tråden er det kun Berget og et par andre gjennomførte MilSim-spill i Sverige som kommer over denne terskelen, rett og slett fordi jeg synes arrangementet er godt nok til at det er verdt fps-reglene de bruker.
Alle som deltar der er klar over reglene og har også dratt dit fullt vitende om hvaslags fps de kan bli skutt med, så jeg har heller ingen kvaler mot å oppgradere egne våpen for å stille på lik fot som de lokale.

Kommer utlendinger på våre spill her i Norge får de pent nedgradere til det vi sier er akseptabelt.
Teutonicool

playsibo
Sometimes here
Sometimes here

Postby playsibo » 07 Apr 2011, 00:05

Panzergraf wrote:Når det gjelder enkelte ting, så ja..

Ok.. :) Så hvem bestemmer når reglene til NASF kan brytes? Vær enkelt spiller selv?
TM - G17 FG Custom

Maggie
Regular User
Regular User

Postby Maggie » 07 Apr 2011, 00:14

Når du velger å spille med en annen klubb, så bryter du ikke NASF sine regler. du spiller med noen andre sine. det har ingenting å gjøre med NASF. vi bryter heller ikke NASF regler ved å stille på berget.

spiller du med en NASFklubb, så er det NASF regler du følger, ingen skal bryte de med vilje

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 07 Apr 2011, 00:24

playsibo wrote:
Panzergraf wrote:Når det gjelder enkelte ting, så ja..

Ok.. :) Så hvem bestemmer når reglene til NASF kan brytes? Vær enkelt spiller selv?

Bingo

Jeg kunne skrevet et lengre innlegg nå om at alle er ansvarlige ovenfor seg selv og og må til syvende og sist svare for sine egne moralske prinsipper, men jeg vet du kverulerer bare for å kverulere, så det gidder jeg ikke.
Teutonicool

Rabagast
Site Admin
Site Admin

Postby Rabagast » 07 Apr 2011, 00:28

Panzergraf wrote:
playsibo wrote:

Bingo

La meg korrigere denne litt.
Spiller du på et spill med andre regler, bryter du IKKE NASF sine regler fordi du er ikke på et NASF-spill. Om du kjører 200km/t på autobahn bryter du IKKE norske fartsgrenser, nettopp fordi du ER IKKE I NORGE!

Spiller du på et spill som har andre regler enn NASF sine, vil du ikke få godene med å være medlem, som tannforsikring.
Det er ikke dobbeltmoral å ligge i 110 på svenske motorveier selv om 100 er det meste vi har i Norge. Man føyer seg etter de reglene der man er, dette er det samme med spill i Sverige.
Speedsjarken! Tshugg tshugg tshohoooooo!
Du må beise sjarken gutt, ellers så søkk han!

bobbo
Power User
Power User

Postby bobbo » 07 Apr 2011, 05:01

NASF-regler gjelder på NASF spill, og spillere står fritt til å gjøre hva pokker dem vil på andre spill. Så lenge de holder seg innenfor norsk lov selvfølgelig. FPS-reglene er vedtatt av generalforsamling, og det er full mulighet til å foreslå endringer eller spille utenfor NASF. De fleste spillere jeg kjenner synes grensene er helt greie, da de sørger for at balanse og sikkerhet blir ivaretatt på en grei måte. Resten løses da ved å finne spillområder som passer, selv om det ikke alltid er lett. Du finner mye diskusjon rundt de nåværende FPS-reglene på forumet, og forslag om å heve grensene blir generelt dårlig motatt.

Ang. Berget så tror jeg nok det er enkelte som synes reglene er problematiske. Spesielt siden det er endel spillere der som tydeligvis ikke har samme disiplin som forventes her hjemme. Jeg ble i fjor beskutt med saftige byger, mens jeg satt i en bil som KLART var merket som "død". Dersom noen velger å avstå fra spillet grunnet disse tingene, så forstår jeg det godt. Airsoft er kult, men ikke verdt at alle tenna detter ut.

FPS-reglene er noe vi er enige om som et nivå vi bør ligge på, men de færreste har noe imot de som spiller med andre FPS-regler. Dersom sikkerheten er ivaretatt (grillmaske osv.), driter jeg i om noen spiller med 500-fps full-auto innendørs. Jeg hadde heller ikke brydd meg om noen "NASF-spillere" også deltok på slike spill. Jeg vil nok aldri drive med slikt selv, da jeg er strålende fornøyd med dagens regler, men jeg mener ikke det er "galt" av dem som gjør det. Det er en vurdering vi alle må ta selv. Det er nok veldig få som mener at spill med høy FPS er noe forferdelig syndig, men vi har valgt at vi trives best innenfor litt regulerte rammer.

Return to “Lover og Regler”