Ny Norsk Våpenlov, med ev. endringer for Airsoftvåpen.

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
superkai
Regular User
Regular User

Re: Ny Norsk Våpenlov, med ev. endringer for Airsoftvåpen.

Postby superkai » 26 Dec 2011, 11:02

synest forslaget fremmstilling, ser bra ut... ikke noe vi ikke kunne forvente... de har jo litt rett i det med "lekekrig" vi spiler nymoderne cowbay og indianer... :) dette er jo også ett utvalg som har fått i oppgave og finne de neggative sidene med det vi gjør, og det har de klart. men det fant ikke mer en hva vi vet om oss selv.. trur dette går veien for oss jeg :)

frankiboy79
Sometimes here
Sometimes here

Postby frankiboy79 » 28 Jul 2012, 06:57

Vil bare understreke for disse "må være i klubb osv osv" sitatene her inne. At man ikke er i noen klubb, bettyr ikke at man da ikke har noe med airsoft våpen å gjøre. Dette er bare noe svada klubb preik, som ønsker seg flere medlemmer, for mulig å få økt organisasjonsstøtte fra staten.
For noen, handler disse våpnene om litt mer enn en klubb. F.eks. fasinasjonen av sitt tidligere tjeneste våpen fra forsvaret, våpen entusiast, kamerat gjeng med kameratgjengs spill og ønsker ikke organisert. osv osv.
Noen har ønsker om bruk av granter og annet pyro teknisk for airsoft bruk, som klubbene ikke tillater. Være seg flash bangs til clay m. til smokeys. Noen ønsker mere realisme i MilSim, enn hva klubbene tillater.
Derfor er jeg i mot "må være i klubb for eie blablabla". Men heller for å være registrert bruker av airsoft våpen. Slik at Politiet til enhver tid har en oversikt av hvilke personer har tilegnet seg disse.

For meg, som ikke er offisiell medlem av airsoft klubb, men skal bli det etter hvert. Handlet våpnene mine om "tjeneste våpen fra forsvaret" mp5 og glock, mimring. Følelsen av å holde dem, bruke dem i spill, realismen osv osv. AG3 likte jeg ikke og skal derfor heller ikke kjøpe den. Andre våpen, ser jeg meg lite interessert i. De gir meg ikke den samme "feelingen", som tiden i forsvaret gav meg.

Så for all del, fjern det der om "må være i klubb" preiket. Det er ikke klubben/-e dette handler om. Men å redusere antall politi oppdrag, grunnet realismen i våpnene.

JoachimJ
Regular User
Regular User

Postby JoachimJ » 28 Jul 2012, 09:10

frankiboy79 wrote:Vil bare understreke for disse "må være i klubb osv osv" sitatene her inne. At man ikke er i noen klubb, bettyr ikke at man da ikke har noe med airsoft våpen å gjøre. Dette er bare noe svada klubb preik, som ønsker seg flere medlemmer, for mulig å få økt organisasjonsstøtte fra staten.

Du sa at? Min klubb, SOAK, har ikke stort mer penger enn hva medlemmene betaler i årsavgift. Medlemmer ønsker alle klubber å ha, men at grunnen ligger for å få penger er bare pisspreik. Er vel kun NASF som er registrert som organisasjon og kan motta slikt, alle klubber er fragmenter under der igjen.
At folk må være medlem i klubb er jo en enda bedre situasjon for politiet å holde kontroll på hvem som har hva; alle samlet på en plass kontra 400 Johnny Enkeltmenn utover landet.
Forbud mot granater o.l. er av hensyn til sikkerhet. Vil du få kasta en granat i bakhodet, før den gir deg hørselskade, be my guest.
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Instagram: @hestehovkompaniet

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 28 Jul 2012, 19:44

frankiboy79 wrote:Noen har ønsker om bruk av granter og annet pyro teknisk for airsoft bruk, som klubbene ikke tillater. Være seg flash bangs til clay m. til smokeys. Noen ønsker mere realisme i MilSim, enn hva klubbene tillater.

Flashbangs, knallskudd, fragmenterende ertegranater osv er forbudt ved norsk lov. All pyroteknisk vare i Norge skal være merket med DSB godkjenningsnr. Disse produktene vil ikke få godkjenning da de er av en art som ikke godkjennes, på samme måte som kinaputter.
Røyk finnes det godkjente utgaver av, (enola gaye, det vil ikke si at alle produkter fra enola gaye er godkjente.) men de kan kun brukes etter søknad til politi og brannvesen, da til hvert enkelt bruk, (tidsrom og sted), og burde søkes om minimum 3 uker i forkant, da slike søknader ofte har litt behandlingstid.
AIRSMITH
S.R.O.G

frankiboy79
Sometimes here
Sometimes here

Postby frankiboy79 » 28 Jul 2012, 20:00

JoachimJ wrote:Du sa at? Min klubb, SOAK, har ikke stort mer penger enn hva medlemmene betaler i årsavgift. Medlemmer ønsker alle klubber å ha, men at grunnen ligger for å få penger er bare pisspreik. Er vel kun NASF som er registrert som organisasjon og kan motta slikt, alle klubber er fragmenter under der igjen.
At folk må være medlem i klubb er jo en enda bedre situasjon for politiet å holde kontroll på hvem som har hva; alle samlet på en plass kontra 400 Johnny Enkeltmenn utover landet.
Forbud mot granater o.l. er av hensyn til sikkerhet. Vil du få kasta en granat i bakhodet, før den gir deg hørselskade, be my guest.

NASF er ikke alt. Det jeg mener der er som med Tae Kwon-do. Du har to ulike T.K., som WTF og GTF. Noen liker WTF og andre liker GTF. De to har ulike politikk og fremføring.
I Norge har vi kun NASF og kun dems politikk å forholde seg, samt undergruppenes lokal politikk, som ikke kan overstyre NASF`s politikk.
Noen ønsker økt bruk av granater, som ulike klubber i UK benytter seg av. Noen tenker som så, at den ordinære soldat går til kamp med livet på spill. Om man da mottar en skade av mindre karakter, er dette en del av gamet. Og er dermed innforstått med det alvoret dette innebærer.
Jeg sier at man må åpne opp for at noen ønsker mer realisme og mindre av "snillisme" i sine spill.
Men at man kan samtidig utvikle regler, som er mer globaliserte, hadde vært mer på sin plass. Da man også kan invitere til internasjonale spill.

Politiets kontroll: Ligger i registrene. Ikke i klubbenes register. Om politiet har dette registeret, kan politiet ilegge forbud, inndragning osv osv. dersom forholdene skulle tilsi slikt. Det er også nevnt om skikkethet og edruelighet om dette, til forslaget om revidering av våpenloven. Dermed ser jeg ikke grunnlaget for "må være medlem av klubb".

Det er også mulig å innføre samme krav, som man har til førekort. Som bl.a. prikkbelastning, som kommer ut fra personers kriminelle virke, fra promille kjøring til drap. Der man også tar frem samme kriterie for øvelses kjøring, med å ha kortet sammenhengende i 5 år. Overføres til ordlyden: Skal ha vært straffefri i min.2 år til maks. 5år, avhengig nivå av kriminelt virke.

Min hensikt i dette, handler om å få opp gløden til airsoft. Få opp de diskusjoner, nyansere de ulike personer og grupperinger, som digger airsoft.

Joppe
Regular User
Regular User

Postby Joppe » 28 Jul 2012, 23:59

Hva... er det du prater om? Beklager, men jeg skjønner ikke hva poenget/argumentet ditt er, frankiboy. Litt vel mye løse tråder.
More like Trombley? MORE LIKE TROMBLEY?!

Dulce Bellum Inexpertis

Roskov
Regular User
Regular User

Postby Roskov » 29 Jul 2012, 18:34

Joppe wrote:Hva... er det du prater om? Beklager, men jeg skjønner ikke hva poenget/argumentet ditt er, frankiboy. Litt vel mye løse tråder.

Tror poenget hans er at han ikke skjønner hvilke begrensninger det Norske lovverket gir, og at det kan
være annerledes her til lands enn i andre land..

Basicly gresset er grønnere på andre siden...
Ting som smeller er ikke farlig fordi _han_ aldri har hørt om ulykker...
Og hvorvidt han skader andre er ikke så mye bryderi sålenge han får "lekt krig" slik som pappa gjorde i libanon.. osv osv... :wink:
"Distriktspessimist" - Møre og Romsdal Airsoft

frankiboy79
Sometimes here
Sometimes here

Postby frankiboy79 » 29 Jul 2012, 19:39

Det jeg vil frem til, er at man har airsoft som hobby også, utenom NASF. Da noen ønsker å benytte seg av disse pyro effektene. Om disse hadde vært ulovlig i bruk her i Norge, hadde vell heller ikke gameon.no fått lov til å selge disse til den norske forbruker heller????
http://game-on.no/categories/softgun-granater
Disse er det en del klubber som sier nei til. Har ikke hørt at disse er ulovlige til bruk her i Norge heller. Men det er nok en annen storry, da jeg ikke er den mest garvede airsoft spiller heller. Noe jeg burde ha vært, da airsoft er gøy.
Personlig er jeg klar på at regler er til for en grunn. Skader etc etc. Men nyanserer dette opp mot andre spillere, som ikke spiller i organisert klubb form. For da å komme "ikke medlem i klubb, har ikke noe med airsoft-våpen å gjøre" greia, i mot.
Blir det samme som om man sier til et barn: Er du ikke medlem av et musikk korps, så har du ikke noe med trompeten å gjøre. (Selv om sammenligningen er noe dramatisk orverdreven.)

Vedr. det politiske i dette, så har NASF en politisk linje, som majoriteten står inne for (jeg også, bare for å klargjøre dette). En minoritet, ønsker mer action fylt airsoft spill, som krever litt lemping på disse reglene. For å kunne få benytte seg av granater o.l. Og disse vet også risikoen på hva granater kan forvolde av skade. (I det minste bør vite. Finnes idioter, som ikke gidder å tilegne slik kunnskap) Derfor argumenterer jeg for at man kan benytte seg av disse granatene, benytte seg av airsoft våpen, uten medlemskap i NASF.

Men for all del, regler oppstod ikke uten grunn.
Selv er jeg meget striks på behandlingen av mine egne våpen. Forholder meg til samme regler jeg mottok i forsvaret, for behandling av våpen.
Spesielt etter å ha sett et par youtube filmer om airsoft MP5, skyter hull i metall matboks.
Last edited by frankiboy79 on 29 Jul 2012, 19:45, edited 1 time in total.

jokar
Regular User
Regular User

Postby jokar » 29 Jul 2012, 20:49

kun pulver de selger. Den med erter tror jeg ikke ble godkjent siden granatene forsvant for en stund siden(etter jul)

EDIT: http://armybutikken.no/shop/products/RG ... enade.html

Cpt.Dahl
Power User
Power User

Postby Cpt.Dahl » 30 Jul 2012, 10:06

At man selger det, betyr ikke at det automatisk er lovlig.
Eksempel: Boder på 17. mai, festivaler o.l selger små crappy springere og AA drevne smg'er til små barn og tenåringer. Det er mange lover som blir brutt der.

Men som genetberg sier:

Flashbangs, knallskudd, fragmenterende ertegranater osv er forbudt ved norsk lov. All pyroteknisk vare i Norge skal være merket med DSB godkjenningsnr. Disse produktene vil ikke få godkjenning da de er av en art som ikke godkjennes, på samme måte som kinaputter.
Røyk finnes det godkjente utgaver av, (enola gaye, det vil ikke si at alle produkter fra enola gaye er godkjente.) men de kan kun brukes etter søknad til politi og brannvesen, da til hvert enkelt bruk, (tidsrom og sted), og burde søkes om minimum 3 uker i forkant, da slike søknader ofte har litt behandlingstid.

Det er forøvrig ikke ønskelig å få kastet en granat mot seg som eksploderer i ansiktet.
Espen Dahl, THE HOGS Airsoft Team

http://www.AirsoftBoden.no

Icharus
Regular User
Regular User

Postby Icharus » 30 Jul 2012, 15:26

Og når det gjelder vanlige airsoft granater som tornado og slikt mm (altså det som er lov per Norsk lov). Så er det fult mulig å arrangere invite only spill der de inviterte er med på reglene og veit på forhånd hva de vil forvente å oppleve/gjøre. Nasf medlem eller ei. Gjort dette selv et par ganger, og det har gått strålende. Da jeg har invitert personer som jeg veit vil følge reglen og vil være trygge å spille med.
Mvh Kjetil T
Leder SBA http://www.sb-airsoft.webs.com

mrTFG
Regular User
Regular User

Postby mrTFG » 30 Jul 2012, 18:34

Cpt.Dahl wrote:
Det er forøvrig ikke ønskelig å få kastet en granat mot seg som eksploderer i ansiktet.

Forskjell på kjemisk eksposjon og en "colaboks" som spruter ut bbs som en 360* 40mm.
WA Colt1911 TM MP7
AGM MP40 G&G UMG
AGM MP44 TM M16
Shoei MG42 Tanaka k98
Tercel C96 KA M1928 Chicago

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 30 Jul 2012, 18:41

mrTFG wrote:
Cpt.Dahl wrote:

Forskjell på kjemisk eksposjon og en "colaboks" som spruter ut bbs som en 360* 40mm.

Varmeutvikling og lydtrykk..
AIRSMITH
S.R.O.G

frankiboy79
Sometimes here
Sometimes here

Postby frankiboy79 » 30 Jul 2012, 20:09

Cpt.Dahl wrote:At man selger det, betyr ikke at det automatisk er lovlig.
Eksempel: Boder på 17. mai, festivaler o.l selger små crappy springere og AA drevne smg'er til små barn og tenåringer. Det er mange lover som blir brutt der.

Men som genetberg sier:

Flashbangs, kna........
......ofte har litt behandlingstid.

Ingen har sær interesse av å få en slik en i hode/ansiktet. Men det jeg vil frem til, er at dette er i lovlig salg i Norge. Dermed også lovlig bruk, vell og merke under restriksjoner selvsagt. Som igjen da gjør det mulig for å bruke til en litt mer eksplosiv spill scenario. Som noen ønsker.
Jeg forespurte bruk av en mine, som blåser opp vann/pulver. Som igjen ble blankt avvist, da grunnet mulighet for turister. Turister som kommer knapt en gang i halvåret. Noe jeg personlig syntes var litt dumt, da disse blir brukt i utmarka på et spill område. Men men, et nei ble akseptert. Regler er til for å følges, ikke brytes. Så er det også sagt.

Men tilbake til diskusjonen "våpenloven". Person registrering anser jeg som mer enn godt nok for politiet, da politiet har den info de trenger om den personen. Dermed vet politiet at vedkommende er i besittelse av replica`s, som igjen kan forhindre unødig bruk av politiressurser. Og så vidt jeg vet (tror jeg vet), finnes der politi som også er i airsoft gamet. Her kunne disse og evt. de MP`er som er i airsoft, kommet mere på banen og belyst, hvilke type dilemmaer disse gruppene kommer ut for. Slik at vi får et bredere format på diskusjonen.

Roskov
Regular User
Regular User

Postby Roskov » 30 Jul 2012, 22:17

At politiet har et register hjelper absolutt ingen, om noen melder inn om person med våpen må de rykke ut uansett. De kan rett og slett ikke bare slå opp i katalogen og "åja, "sikkert" bare luftvåpen"
Så et register et totalt ubrukelig..

Om politiet hadde giddet benytte seg av mulighetene til å straffe folk som overtrer loven,
så hadde det kanskje vært færre luringer ute å fjaset med softguns.. :-)

Om i værste fall softguns skulle bli "forbudt" vil det nok bli i Norge som det er i England,
dem overlever fint der så da skal vel vi klare det også. :)

Men er alle flashbangs knallskudd og fragmenterende granater virkelig forbudt?
Står på game-on.no at granatene er Godkjent av Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap
Lyver de eller er vi havnet i bakleksa hva reglene gjelder?
"Distriktspessimist" - Møre og Romsdal Airsoft

Return to “Lover og Regler”