Tusle rundt i skogen... Praksis.. du møter noen...Hva nå?

Spørsmål om lover og forskrifter som angår airsoft, samt spørsmål om NASFs reglement fra ikke-medlemmer.
Skallagrim Nilsson
Sometimes here
Sometimes here

Postby Skallagrim Nilsson » 29 Jul 2007, 00:32

Det ser alt ganske fornuftig ut. Hvis man gi politiet beskjed før spillet og tar hensyn til alle turgåerne som kommer forbi så kan vel ikke noe større problemer opptre, tror jeg.

I Tyskland er det ofte litt problematisk... man har egentlig ikke lov til å drive med airsoft i skogen, bare på privateiendom med høyre murer. Men det finnes mange som gjør det likevel og av og til får man å høre uskjønne ting. Det verste jeg leste en gang var at politiet hadde rykket ut på grunn av et ulovlig spill og en av spillerne var dum nok å rekke en våpen mot en politiman. Han var heldig at han ikke døde...

Octavian
Regular User
Regular User

Postby Octavian » 10 Aug 2007, 15:16

Det finnes alltid dumme mennesker, i bøtter og spann. bare se på de dustene som rana en sjappe i usa og skjøt med blanks mot politiet... (ingen overlevde)

Men uansett, dersom det er en paintball bane der, eller airsoft "bane" så er det vel ikke lenger "fri natur"? er fks en skytebane eller årets pinkyområde fri ferdsel?

Sier ikke at vi skal kaste ut folk, men når folk kommer med "dere ser vel forskjell på sivile og dere" så kan det jo være veldig praktisk og kunne si "for og kunne være her må dere ha på godkjent sikkerhetsutstyr, da det spilles airsoft her akkuratt nå."
Airsoft, Be what you`re not
When you win, you get to make up the rules

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 10 Aug 2007, 15:58

Tror nok du sliter med det i normal utmark altså....du kan oppfordre folk til å legge turen sin den dagen et annet sted (og 90% av de vil gjøre det), men de siste 10% må du nok bare leve med.Tror nok ikke du har et eneste juridisk ben å stå på ved å si til folk at de ikke kan gå der.
Go to your God like a Soldier

MilSim.no

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 10 Aug 2007, 16:59

anbefaling er heldigvis ikke forbudt. så lenge det er privat grunn har vel grunneier rett til å bortvise personer fra eiendommen sin, utmark eller ikke?
AIRSMITH
S.R.O.G

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 10 Aug 2007, 17:08

Tror nok allemannsretten gjelder altså, og dermed har du en case.

MilSim.no

Musicman
Regular User
Regular User

Postby Musicman » 11 Aug 2007, 00:41

Morgan Kane wrote:Tror nok allemannsretten gjelder altså, og dermed har du en case.

Stemmer det. Er det utmark er det allemannsrett, men eier man dermed store områder med innmark kan man nekte folk adgang der.
Utmark er fritt uansett.

Octavian
Regular User
Regular User

Postby Octavian » 11 Aug 2007, 12:02

http://www.dinside.no/php/art.php?id=24996

"Eller liknende område hvor allmennhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker."

Lov om friluftslivet.
Kap1. om ferdsel.
§ 1a.
"Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogsplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkete, mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre."

http://www.dinside.no/php/art.php?id=24995
Fri ferdsel - men alt har sine grenser
Selv om du i utgangspunktet har en rett til fri ferdsel, må du utvise "ferdselskultur". Balansegangen mellom hensynet til friluftslivsutøvere og grunneiere går som en rød tråd gjennom loven.

Begrensningene kan for eksempel være at ferdsel til fots er tillatt, så lenge det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det stilles altså krav om at du ved ferdsel eller opphold på «annen manns grunn eller sjøen utenfor» skal opptre hensynsfullt og varsomt, slik at det ikke voldes skade eller ulempe for grunneier, bruker eller andre (f.eks. andre friluftsfolk, naboer eller særlige rettighetshavere).

Dersom det fårgår spill, er jo vi særlige rettighetshavere \ Brukere av området. og om de fyker rundt uten sikkerhetsutstyr akkuratt når vi er der, så er jo de til ulempe for oss?
Airsoft, Be what you`re not

When you win, you get to make up the rules

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 12 Aug 2007, 18:29

Hehe, som sagt...lykke til in a court of law.

MilSim.no

|LeOn|
Often here
Often here

Postby |LeOn| » 12 Aug 2007, 21:04

jjegere kjøper jaktrett av grunneieren, men om et jaktlag jager noen kan det forventes masse mediaoppslag om allemansretten.
Tror ikke det er noe airsoftmiljøet er tjent med.

Uansett skaper det masse missnøye og irritasjon blant andre brukere av området, kanskje er det en du jager, du senere skal kontakte om bruk av et annet område..
Som andre har nevnt, informasjon er veien å gå, svært få jeg har truffet på, enten på jakt eller i airsoftspill har ikke snudd og lagt turen en annen vei etter at man har snakket litt med dem.

TK
Power User
Power User

Postby TK » 28 Sep 2007, 19:12

Dette blir litt todelt...

1. Når vi i Bodø SF er på spill så er vi på tildelt ommråde med skilt inærheten og på veien, flagg i grønn sone osv.

Kommer det "sivile" i spilleområdet blir spillet stanset med at den som ser folk roper "Sevil i spilleområde, stopp spill" eller lignende...

Magasin blir i værste fall fjernet fra magasin og man går og snakker med de som man treffer på ;)

Det har såvist jeg vet bare en gang skjedd at vi har truffet en vrang "turgåer" problemet var da bruk av lovlig "airsoft" knallskudd.

Vi da snakket stille og saklig til personen som absolutt ikke ville høre, og kalte oss "drittunger" og skulle ringe politiet og så videre...

Men vi hadde alt på det tørre, og tilbydde oss å ringe politiet selv og ta en sammtale alle 3 parter...

Vi hørte ikke noe fra politi/avis ;)

Jeg har selv hvert å skutt litt utendørs i skogen (med min CA M15)
Da fulgt en lokal tursti, og da sagt hei, og at det var et airsoft våpen, i tilleg til å ha tatt ut magasin, da det kom folk til dær jeg skøt ;)

Blir ikke dette helt riktig?

Morgan Kane
Power User
Power User

Postby Morgan Kane » 29 Sep 2007, 12:18

Med mindre du har tillatelse fra grunneier til aa skyte der du gikk langs den stien, saa nei, da er det ikke helt riktig. Du MAA ha tillatelse fra grunneier uansett om du bare skal "teste rifla litt". Ellers er jeg spent paa hva som er lovlig airsoft knallskudd? ;)

MilSim.no

TK
Power User
Power User

Postby TK » 29 Sep 2007, 12:35

Morgan Kane wrote:Med mindre du har tillatelse fra grunneier til aa skyte der du gikk langs den stien, saa nei, da er det ikke helt riktig. Du MAA ha tillatelse fra grunneier uansett om du bare skal "teste rifla litt". Ellers er jeg spent paa hva som er lovlig airsoft knallskudd? ;)

Snær røde tynne... Jeg er ikke sikker på hva de heter ;)

genetberg
Moderator
Moderator

Postby genetberg » 29 Sep 2007, 18:08

TK wrote: lovlig "airsoft" knallskudd.

finnes ikke
AIRSMITH
S.R.O.G

Skallagrim Nilsson
Sometimes here
Sometimes here

Postby Skallagrim Nilsson » 30 Sep 2007, 11:16

Hva er da egentlig den beste muligheten for å finne ut hvem som er grunneieren og hvordan man kan komme i kontakt med ham/henne? Kjæresten min og jeg har funnet en plass i nærheten som ville være egnet til litt trening men vi har ikke peiling på hvem vi skal spørre.

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 30 Sep 2007, 11:29

ring kommunen, de har gards og bruksnummer som viser hvem som eier området

Return to “Lover og Regler”