S: Asahi M60 SDX med LRB, HPA/CO2

Salg og auksjoner av våpen.
Panzergraf
Moderator
Moderator

S: Asahi M60 SDX med LRB, HPA/CO2

Postby Panzergraf » 02 Jun 2017, 17:13

Jeg prøver igjen å selge denne saken. Det er et fantastisk våpen som jeg aldri bruker, og det bør tilhøre noen som bruker det.

Asahi M60E1.jpg

asahi m60 salg.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=zVZLzv_mC5g

Asahi var i sin tid den gjeveste av alle de japanske airsoftprodusentene, men de gikk dukken under nedgangstiden i Japan på 90-tallet (Marui klarte seg såvidt). Som mange andre produsenter før AEG'en kom var det såkallte "BV"-våpen de produserte, og dette er ett av dem.
I et BV-våpen holdes BB'en tilbake av en O-ring i kammeret. Gasstrykket bygger seg opp bak den, til det er høyt nok til å dytte BB, kammer og innerløp frem. Trykket vil så skyte BB'en forbi O-ringen og ut løpet, deretter vil rekylfjæren dytte løp og kammer tilbake slik at en ny BB kan mates. Det er et veldig simpelt og slitesterkt system med få bevegelige deler og ingen elektronikk.

Et BV-våpen er normalt avhengig av et lufttett magasin. Asahi løste det slik at de har et åpent reservoir med plass til ca. 1000 BB's under topplokket på våpenet (så du trenger ikke noe boksmagasin ut på siden), og ved å ta ladegrep mater du 30 kuler inn i en lufttett kanal. Disse er så klare til å bli skutt ut.
Dette krever da at man tar et ladegrep hvert 30. skudd for å mate inn nye kuler.

Istedenfor en justerbar hopup med gummi har akkurat dette våpenet et "LRB", eller Long Range Barrel. Dette var ikke en standard ting, men en oppgradering. Løpet har en offset rampe i kammeret, og er vinklet nedover i ytterløpet. Dette gjør at kulene får backspin langs hele løpets lengde. Fordelen er veldig veldig god rekkevidde og ingen hopupgummi som kan slites ut. Ulempen er at den ikke kan justeres, så man må finne en kulevekt som matcher løpet. Akkurat dette våpenet funker bra med .28g og ca. 90 PSI trykk.

Ellers er alt som skal være av metall på en RS M60 også av metall på denne, med unntak av topplokket. Mye av metallet er også stål eller frest aluminium - veldig lite billig støpegods her, med unntak av gassblokk og baksikte, som jeg har tatt fra en A&K M60 (de originale delene manglet eller var sprukket).

Produksjon av Asahi M60 stoppet opp i 1993 eller noe, så det sier litt om alderen på dette våpenet, men det er i veldig god stand.

Våpenkofferten følger med.

Tenker meg ca. 6500kr, men er åpen for seriøse bud. Kan sees og prøves i Ås.
Teutonicool

Bossk
Power User
Power User

Re: S: Asahi M60 SDX med LRB, HPA/CO2

Postby Bossk » 05 Jun 2017, 17:12

Denne burd vel være ypperlig til montering på bil?
ARQ01 - Arquebus Control

PRC-117G > M4a1

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 05 Jun 2017, 19:16

Det er den nok ja!
Teutonicool

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 22 Aug 2017, 22:12

Bump igjen, har 3 små HPA tanker (0,8l 200 bar) jeg kan inkludere for 500kr ekstra, om en kjøper er interessert.
En regulator også (Palmer Stabilizer), men jeg anbefaler på det varmeste at kjøper med tiden skaffer seg en Redline Firebase eller liknende - finnes mye på markedet nå som er bedre enn Palmer.
Teutonicool

Noah
Sometimes here
Sometimes here

Postby Noah » 12 Sep 2017, 14:11

går du kanskje litt ned med prisen ?

Panzergraf
Moderator
Moderator

Postby Panzergraf » 15 Sep 2017, 19:27