WW2 OP: Jülich lørdag 8 og søndag 9 juni ! EPILOG !

Diskutér airsoft arrangementer.
panzerIV
Sometimes here
Sometimes here

Re: WW2 OP: Jülich lørdag 8 og søndag 9 juni ! EPILOG !

Postby panzerIV » 11 Jun 2013, 21:40

Som så mange andre er jeg VELDIG fornøyd med helgen! Creds til alle som har vært med på å gjøre dette spillet mulig. Gøy med så mange kjøretøyer. Blir sikkert mange fine bilder som forhåpentligvis vil lokke flere airsoft interesserte over til WW2 .
Eneste jeg kan pirke på er at de allierte skulle hatt kortere spawn tid/spawn område nærmere fronten, enn tyskerne siden de var den angripende parten, for noen av oss forsvarerne ble det litt mye venting til tider.

Gleder meg til neste spill, forhåpentligvis er vi heldige med været da og! :D

rick
Power User
Power User

Postby rick » 11 Jun 2013, 22:24

Endelig kommet litt til hektene igjen etter en fantastisk flott helg med ww2 spill og morro.En stor takk til perøyvind , Hans Olav og pappa`en dems som ble med på notene med spillplanlegging da vi starta på det i vinter.

Spillplanleggingen og dugnadene gikk jo nærmest på skinner da vi satte igang og har vert veldig spennede å følge fra kaffeslabbedask med ville spill ideer som sakte modnet, tok form og som til slutt ble OP Julich.
Spillområdet med kjøretøyene og propps var som skapt for et vestfront varsity/plunder senario.

Takk til Juno for morsomme spilltekniske detaljer som gjerne kommer spontant, utrolig hvordan en T bane tur på 5 minutter løser spilltekniske detaljer vi slet med i flere helger :wink:

Takk til deg Sn00x som turte å joine oss gamle "grinebitere" i spillgruppa :wink: Håper du har gjort deg erfaringer du kan ta med deg videre.

Takk til fotografen og alle dere deltagere som kom fra nær og fjærn som sammen med arrangører gjorde dette til et flott arrangemang.

Da jeg og Juno planla OP Julich i starten var det med tanke på å finne tilbake til delene med rollespill/reenactment feelingen som vi hadde tilbake i 2006-2008 ,med mere spesifikke roller/oppgaver/ammo begrensninger/ medic/ propps og så klart nå også med tidsriktige kjøretøyer.

Mange i miljøet gikk litt lei da ww2 spillene begynte mer å ligne moderne A.S søndagspill.Ikke noe galt med vanlig A.S søndagspill for de som liker det men ww2 spill var liksom noe mere enn det.Jeg tror vi med OP Julich har funnet tilbake til noe av sjarmen med ww2 spill og lar lista ligge der framover.

Vi valgte å dele spillet i 2 deler lørdag for å utnytte flere deler av området og for å unngå missforståelser å risikere treffninger i campen/offgame zone. synes det funka greit med en naturlig overgang.Som en dårlig vane ble det litt sommel i starten da noen kom for sent så spillstart var vel ikke igang før ved 12 tiden, skjerpings til dere.Spillet bølget fram og tilbake rimelig fint i spill 1.Vi bomma litt på vannreservene da solen stekte som verst men fikk en bra påfylling før spill 2 med en liten pause.
Spill 2 hadde også fin flyt og driv men datt pittelitt sammen på slutten da de allierte sto lenge å hamra ved brua og ikke kom videre, noe som kanskje ikke gjorde noe da klokka viste 19.00 og vi fortsatte der på søndag.

Grilling og slarv etter spill er alltid morro så synd at ikke alle var med på det.Vi bestemte på sparket lørdag kveld å forskyve spilltid en time bakover med spillstart kl 10.00 og spillslutt kl 14.00 så de som hadde lang vei hjem kunne starte en time tidligere.

Søndag kom vi igang ca kl 10.30 og starta omtrendt der vi avsluttet lørdag.Må si det var konge å sitte i weaselen sammen med en brite med brengun og plaffe løs på bunkeren i fart med greasegun 8)
Jeg valgte å være litt i bakrunden søndagen for å knipse bilder og lånte ut greaseren min til gamlefar som virkelig koste seg med skyting.Tror jeg vet hva som kommer til å ligge under juletreet hans i år :wink:

Spillet stoppa opp ved brua igjen , men 2 comandos vasset opp elven og fikk laga kaos ved de tyske stillingene og baker company fikk skyss over vannet i en US patongbåt 8) og kom i tyske bakre linjer og haket opp med comandos/ranger over brua.Tysk officer overga seg og resten av dem ble avvepnet og spillslutt.

Pros/cons +/-
Det meste av pros er vel sagt i poster over her og det eneste av cons jeg kommer på nå er mygg og folk som ikke tar treffene sine og begge typer er like irriterende.

Det ble tatt en god del film og bilder som vi legger ut på rollespillforumet når de er ferdig redigert og minner samtidig på at ingen bilder fra spillet får legges ut offentlig noen plass.

C. Hoff
Sometimes here
Sometimes here

Postby C. Hoff » 14 Jun 2013, 18:30

Utrolig, allerede en uke siden vi var på vei nedover :)
Det var absolutt verdt det.

+Topp motiverte og klare karer.
+Satte pris på transport av utstyr fra bilparkering og inn til leirområdet.
Vi kom fram rundt 00.30 fredags kveld og vips så sto det en BV klar til transport.
+Utrolig forseggjorte stillinger. Slikt setter en ekstra spiss på spillet.
+Mange kjøretøy
+Hyggelig rundt bålet på kveldstid.

Takk for en innholdsrik helg og på gjensyn.

Mvh
C. Hoff

evilbeans
Regular User
Regular User

Re: WW2 OP: Jülich lørdag 8 og søndag 9 juni !update II

Postby evilbeans » 15 Jun 2013, 10:34

Sir_Alex wrote:+Varierte oppdrag, som ikke kun innebar det vanlige "Gå den veien til du møter fienden"

Jeg håper dette blir tatt med videre på flere spill, jeg kan ikke understreke nok hvor viktig og ikke minst gøy det er når vi gjør andre ting en KUN "team deathmatch". Det med å søke etter miner var jo et kjempe kult scenario. Andre ting som sikkert hadde vært kult; VIP eskorte, undercover oppdrag, saboterings oppdrag (kutte telefon wire, sprenge bruer osv) eller kanskje komme seg fra A til B uten å bli oppdaget av fiendens vaktposter. (Kult som nattoppdrag hvertfall)

Igjen, et kjempe bra spill!! Skikkelig gjennomført :-)

- Eirik

Sir_Alex
Regular User
Regular User

Postby Sir_Alex » 16 Jun 2013, 12:00

Hva skjedde egentlig på brua der vi kledde ut en av yanks'a som en tysker?
-Alex!

"...When we get to the 5 yard line, you're gonna need my rangers! "

mrTFG
Regular User
Regular User

Postby mrTFG » 16 Jun 2013, 15:19

Tyskera ante ingen fare. Han ruslet inn med fangen.
Han kom fram til brua, tok to maskinpistoler og meiet ned det meste som var der.
Men en overlevende vaktpost karte å ta ned yanken. Close call!
WA Colt1911 TM MP7
AGM MP40 G&G UMG
AGM MP44 TM M16
Shoei MG42 Tanaka k98
Tercel C96 KA M1928 Chicago

sn00x
Regular User
Regular User

Postby sn00x » 16 Jun 2013, 16:03

For en dårlig feldgendarmie jeg er som ikke oppdaget dette.......
Kradschützen

Bmw R71
Viva Arms MG34 Custom
AGM MP44 Custom
SRC MP40
Tanaka Mauser 98K ZF Custom
Maruzen Walther P38 (ac41)

evilbeans
Regular User
Regular User

Postby evilbeans » 16 Jun 2013, 17:55

Hvor og evnt. når vil bildene fra spillet bli lagt ut?

Kommer etterhvert en film fra Baker Company, hvor vil dere at denne skal bli lagt ut?

sn00x
Regular User
Regular User

Postby sn00x » 16 Jun 2013, 18:03

Er det ikke mulig å legge den ut privat på youtube? altså ikke for offentligheten?
Kradschützen

Bmw R71
Viva Arms MG34 Custom
AGM MP44 Custom
SRC MP40

evilbeans
Regular User
Regular User

Postby evilbeans » 16 Jun 2013, 19:11

Jo, det er det. Men da er det vel kun for venner eller subscribers?

mrTFG
Regular User
Regular User

Postby mrTFG » 16 Jun 2013, 20:51

Unlistet skulle gjøre susen.
Kun de med linken kan se den da
WA Colt1911 TM MP7
AGM MP40 G&G UMG
AGM MP44 TM M16
Shoei MG42 Tanaka k98
Tercel C96 KA M1928 Chicago

Juno
Sometimes here
Sometimes here

Postby Juno » 17 Jun 2013, 17:10

Da har det gått ca. en uke siden spillslutt søndag den 8.juni og den uken trengtes virkelig for å fordøye inntrykkene. Det er for min egen del hevet over en hver tvil: Dette har vært det beste ww2-spillet siden den spinkle starten med «OP Fortitude» i 2007. Først vil jeg takke mine medarrangører ved min onkel og mine fettere Per Øyvind og Hans Olav som stilte med område, kjøretøyer, props og maaange arbeidstimer og svettedråper i jobben for å lage tidenes ww2-spill. Takk til Rick og sn00x som også har lagt ned mange timers innsats og svette i planlegging og hardt arbeid, samt gode idéer til scenarioer og missions.
Rick har skrevet en fin epilog i starten av tråden som oppsummerer dagene fra de alliertes side. Jeg velger å gjøre noe av det samme her.

Dag 1
Startet (dessverre) tradisjonen tro med forsinkelser og utsatt spillstart, men som vi på tysk side ble enig om: Venting er også en soldat-disiplin. Da startskuddet endelig gikk var jeg spent på hvordan dynamikken på første spill-teig ville bli, men denne bølget fint frem og tilbake inntil vi måtte bite i gresset for overmakten. Spesielt artig var "motorsykkel-banden" representert ved sn00x og Mr.TFG, som med brede smil putret rundt og trakasserte fienden med mg34-byger.
Videre fungerte både bunkere og forsvarslinjer svært godt for oss tyskere, med unntak av første høyde, hvor jeg kort etter 2.spillstart inspiserte og fikk se min fortropp med geværpipene pekende en helt annet retning enn jeg hadde håpet på. Vi undervurderte tydeligvis The Red Devils i Baker Co. Som leder for axis holdt jeg meg mest i bakgrunnen, men dette gjorde ikke spillet kjedelig da metervis med telefonkabel, samt trådløse telefoner gjorde at jeg kunne sitte «mitt eget kommando-rom»(!!) i bunkeren og holde oversikt over begivenhetenes gang. Forsvarsverkene rundt brua holdt godt stand og tett på spillslutt oppdaget jeg til min overraskelse at alle mine tropper samler seg ved brua og går til vilt & storstilt motangrep. På spilleder-samband måtte jeg melde til Rick at hele axis tydeligvis var på vei mot den engelske kanal, uten planer om å stoppe. :wink:

Dag 2
Jeg hadde på forhånd ingen forventinger til denne dagen, men personlig endte det med å bli den beste. Jeg skiftet stil(eller rettere sagt side) og joinet allies sammen med Per Øyvind i våre commando-kit. Sammen med Baker gikk vi til angrep på Bunkeren med weasel som dekning, uten hell. Tyskerne trakk seg(tydeligvis) tilbake og dette gjorde det ekstra spennende å snike seg gjennom skogen med forventning om kuleregn hvert sekund. Som en 2-manns commandoavdeling forsøkte vi oss etter hvert på å bruke bekken som skyttergrav, men i tråd med virkeligheten lærte tyskerne av sine erfaringer fra lørdag og hadde poster langsetter sidene. Mens Baker klarte å komme seg over vannet i båt(og samtidig ta ut 2 tyskere på land….imponerende!) greide commandoavdelingen å vasse seg frem til og under brua, hvor vi endelig greide å ta igjen med samme mynt. Omsider ble siste bunker tatt og etter fortsatt seig motstand kapitulerte fienden(til tross for at den krigstrøtte ss-majoren der ble skutt av sine egne)

Høydepunkter + :D
- Bra oppmøte og oppslutning, også på søndag.
- Spillområdet fungerte presis så godt som vi hadde håpet på.
- Stor variasjon av uniformer og våpen(Svart panzerwrap var et friskt innslag!)
- Som nevnt av andre: Riktig språk, gloser og rop på både tysk og alliert side. Dette er gull verdt for spillopplevelsen. Mere av dette!!
- Blide og fornøyde spillere, t.o.m. når det blir venting.(Går fint å vente i så flotte stillinger)
- Velfungerende og tidsriktig logistikk. "Oj, jeg må hente grillmaten på gården…..KRADSCHUTZE! HIERÜBER!"
- Kjøretøy, props, stillinger og spillområde er allerede nevnt, men da det var dette som skapte selve spillet, nevner jeg det igjen.

Forbedringspotensialer ÷↗

- Man kan aldri bli flink nok til å ta treff. Dette er ww2/rollespill-airsoft og det viktigste er ikke "å vinne" med å ta ut alle motstanderne, men premien er å få(og gi) den beste ww2-opplevelsen for seg selv og andre. (Mindre ninja og mere stemning)
- Bruk ørene(sammen med det som sitter i mellom) Dette gjelder i hovedsak den yngre garde. Selv om dette er airsoft og ikke militæret, går det an å høre på "de gamle" når man får enkle og forholdvis lite krevende beskjeder. Jeg hadde egentlig tenkt å droppe dette punktet, men synes at når man er samlet på et arrangement med overraskelser og mange deltagere, er greit at man drar lasset i samme retning og respekterer spilledelse og medspillere.
- Flere MG`er på begge sider! Passet bra inn med befestninger og kjøretøy. Og jeg foreslår tysk spleiselag på en Opel Blitz som kan fullastes med batterier til MG34`n. :P (Makan til appetitt på strøm & kuler)

Til slutt OPPFORDRER JEG ALLE som var med og som ikke har gjort det ennå, om å skrive tilbakemelding på spillet. Vi som er arrangører setter meget stor pris på å høre om jobben var vel utført og hva dere var fornøyd med, og evt. hva som kan gjøre neste spill enda bedre(NB! NEI det blir ikke Tigers og Shermans med det første) :wink:

Klingz
Power User
Power User

Postby Klingz » 18 Jun 2013, 20:40

De fleste med tysk kit burde kjøpe seg en rull med ståltråd og sy sammen gruen sin litt bedre. De er ikke toppers, og alt henger på en beltespenne. Men går du aktivt inn med ståltråd, er mye gjort.
Skal jeg legge ut bilder med røde piler?

sn00x
Regular User
Regular User

Postby sn00x » 18 Jun 2013, 20:45

Klingz wrote:De fleste med tysk kit burde kjøpe seg en rull med ståltråd og sy sammen gruen sin litt bedre. De er ikke toppers, og alt henger på en beltespenne. Men går du aktivt inn med ståltråd, er mye gjort.
Skal jeg legge ut bilder med røde piler?

Nå kan du jo finne Uttalige bilder bokstavelig talt av 1940 gru som henger og slenger. Kan du poengtere litt bedre hva du mener? Det er jo ikke akkurat noe forskjell på hvordan gruen er satt opp da og nå, festene er de samme.
Kradschützen

Bmw R71
Viva Arms MG34 Custom
AGM MP44 Custom
SRC MP40

Fliptape
Power User
Power User

Postby Fliptape » 19 Jun 2013, 17:43

Det er bare snakk om å feste alle delene på selve beltet slik at de ikke flytter seg sidelengs/hopper av mens man turner rundt. Den tynne grønne ståltråden som følger med snubleblussa i forsvaret er finfin til det formålet.

Return to “Arrangement”