*Avlyst* Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Diskutér airsoft arrangementer.
User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

*Avlyst* Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 03 May 2017, 22:01

Operation Apollo er et storspill i god gammeldags OP Pinky-stil, som en erstatning for Ghost Zone som desverre ikke blir noe av i år.


Oppmøte: fra klokken 18:00 fredag 21/7
Spill start: klokken 10:00 lørdag 22/7
Spill pause: klokken 19:00 lørdag 22/7
Spill start igjen: klokken 10:00 søndag 23/7
Spill slutt: klokken 15:00 søndag 23/7

Chroning og innsjekk foregår på fredagen. Det blir satt av litt tid tidlig lørdag morgen også til de som kommer sent.
Det vil bli felles grilling og sosialt lørdag kveld.

Spillertak:
I utgangspunktet 50 spillere pr side, totalt 100 spillere. Blir begge sidene fyllt opp i god tid før spillet vil taket heves til 75 spillere pr side - totalt 150.

Påmelding:
Send påmelding på mail til:
apollopamelding@gmail.com
Vi setter pris på om dere melder på hele lag.
Se egen post for struktur på de to sidene - de er symmetriske - FØR du sender mail!
Der finner du en mal som viser hvordan en lagspåmelding bør se ut.
Spillere uten lag eller små lag på 3-4 spillere vil bli slått sammen.

Spillavgift - 300kr

Spillet vil kun være åpent for NASF-medlemmer, og NASF Klasse A-forskrifter benyttes.

Praktisk:
Ta med dere nok mat selv. Det vil ikke bli solgt hamburgere eller annen mat i safezone. Sørg for at det er litt ordentlig mat som gir energi, ikke bare potetgull.

Sider:
Redland
Norske og Russiske uniformer (med unntak av multicam), dette inkluderer ATACS-FG

Blueland
Øvrig NATO, feks. Multicam, woodland, flecktarn, DPM, MARPAT.

Fargede armbind vil ikke bli benyttet.

Regler
Historie
Organisasjonsstruktur og spillerliste


Mvh,
Elling Moen,
Arrangør
Teutonicool

User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 03 May 2017, 22:01

Regler

OP Apollo kommer til å bruke et poengbaser regelsystem. Det kan virke litt komplissert i starten, men for den gjevne spiller blir det egentlig ikke så veldig mye nytt å forholde seg til. Arrangør vil (forsøke å) holde tellingen.


Spawn:
I utgangspunktet er respawn hvert kvarter (12:00, 12:15, 12:30 osv), men ting kan skje i løpet av spillet som endrer respawntid til hver halvtime.

I hvert spawnpunkt vil det henge et laminert ark og en tusj. Hver gang en spiller kommer inn i spawn må han tegne en strek. Ved slutten av spillet vil antall streker bli tellt opp av arrangør, og begge sidene får minuspoeng tilsvarende antall streker. Merk at dette gjelder kun spawns, ikke medic-heals.

Du kan ikke spawne om spawnpunktet er under angrep. Tommelfingerregel - om du kan stå rett opp og ned i spawn, uten deadrag, uten å bli skutt, er det trygt å spawne. Om du må løpe i dekning med en gang du tar av deg deadrag'en er det ikke trygt. Da er spawnet under angrep, og du må gå til neste spawn.
Når du da ankommer neste spawn må du tegne en ny strek. Og ja, det betyr totalt to streker.

Obs: Gjelder ikke spawnet i hovedbasen din. Der kan du alltid spawne, uansett.


Medic og heals:

Hvert lag kan ha 1 medic. Vi kommer til å sette opp sidene så alle lag blir på ca. 6-8 spillere.
Medic-heal tar to minutter (2min), og medic må ha begge hender på brystet til spilleren som blir helbredet.
Jeg vil ikke se medics som strekker lillefingeren ut for å såvidt rekke frem til "pasientens" storetå!
Alle spillere vil få med seg to bandasjer hver. Medic vil bruke spillerens egen bandasje til å heale, og knytter den rundt spillerens arm etter at han er ferdig helbredet.

Hver spiller kan bli helbredet 2 ganger før han må tilbake til spawn. Etter respawn tar han av seg bandasjene og legger dem tilbake i en lomme, så de kan brukes igjen.

"Liggetid" - 2 minutter. Dette er så lenge du MÅ ligge etter å ha bli skutt ut.
"Blødtid" - 10 minutter. Dette er så lenge du KAN ligge og vente på en medic. Når tiden er ute må du gå til spawn, selvom du har bandasjer igjen.


Ammunisjon:
Magasiner skal kun lades i hovedbase eller spawnpunkt, med mindre annet blir sagt underveis i spill.

Geværmann/medic/lagfører - Maks 100 skudd pr magasin, men så mange magasin du vil.

Skarpskytter (som i DMR) - Maks 100 skudd pr magasin, maks 5 magasiner.

Sniper (som i bolt action) - Maks 100 skudd totalt, på kropp og i magasin.

MG (M249, MG3, M60, etc) - Boksmagasin som passer våpenet + opptil 3000 skudd i løsvekt på kropp som du kan lade i felt.

LMG (L86, RPK74, M27 IAR etc) - Maks 200 skudd pr magasin (150skudds midcaps bør finnes til de fleste våpen), valgfritt antall mags.

Det vil stå mer utfyllende om de forskjellige klassene i organisasjonsstrukturen.

Det er NASF sin våpenforskrift Klasse A som benyttes.


Kjøretøy:
Kjøretøy må se militære ut, og det vil være et veldig begrenset antall kjøretøy på hver side. Antakelig ikke mer enn ett pr side.

Forhåpentligvis får vi låne BAVS, men om ikke vil vi bruke tilsvarende regler som på f.eks. GARY og Pinky, der konsentrert ild i frontruten tar ut fører.

Det vil komme mer utfyllende her etterhvert.


Hvordan Tjene Poeng:
Det vil være 3 - tre - punkter på spillområdet som kan tas over. Disse vil også fungere som spawnpunkter.
Når man tar over et slikt punkt skal det meldes fra til spill-ledelsen, som vil notere ned tidspunktet.
For hver time en side holder et slikt punkt vil de tjene 10 poeng.

Oppdrag vil dukke opp i løpet av spillet. Noen av disse vil være obligatoriske og viktige for spillets gang.
Andre er valgfrie, og det er helt opp til sjefene på hver side å bedømme om et oppdrag er verdt å løse, eller om antall minuspoeng fra utskutte spillere vil gjøre det mer lønnsomt å la det ligge.

Noen oppdrag kan gi forskjellige fordeler i spill istedenfor poeng, f.eks. utsette fientlig spawn til hver halve time istedenfor hvert kvarter.


Annet:

-Ta treff, og ikke vær en dust. Om du tror du ble truffet, så er du truffet.
-Vis omtanke på korte hold. Ikke gi folk en byge med fullauto i trynet om du kan sette et enkeltskudd i brystet.
-PANG-regelen gjelder kun om du overrasker en enkelt spiller, og det er 100% klart at du ville ha vunnet en skuddveksling. Ikke pang ut et helt lag på 10 meter avstand bare fordi du har 20m sikkerhetsavstand på våpenet.
-På området er det et råttent gjerde de fleste kjenner til. Ikke skyt gjennom små sprekker og åpninger i dette. Lat som om det er en solid betongmur eller noe.
-Dersom en turgåer skulle forville seg inn på området skal det ropes SPILL PAUSE! TURGÅER! Alle som hører dette skal rope det videre. Når personen er ute av området ropes det SPILL START!
-Ta vare på hverandre og hjelp til med å holde motet oppe. Meld fra om dere går off-game for å kjøpe boller og brus på Esso.
Teutonicool

User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 03 May 2017, 22:02

OP Apollo

Historie

Et sted sør-øst i Europa ligger de to landene Redland og Blueland, som fram til 1991 var ett land og het Noland. Landene har felles språk og etnisitet, men økonomisk og kulturellt har de etter den kalde krigens slutt drevet lenger og lenger fra hverandre.

Blueland har sett mot vest og omfavnet de frie markedskrefter og har gått fra å være et av europas fattigeste land, til å ha høyere BNP pr. Capita enn Italia – nesten på nivå med Frankrike. I 2015 besluttet de å melde seg inn i EU, men de er ikke ennå fullverdige medlemmer. I tillegg til naturresurser som olje og gass har en rekke internasjonale selskaper etablert seg i Blueland, som nå produserer og eksporterer alt fra biler til fly og høyteknologiske våpensystemer.

Redland, som ligger sør-øst for Blueland, har derimot forblitt i fortiden. Nolands tidligere diktator,
Kanadtsev Yevstigney Maximovich, beholdt makten i Redland. Etter hans død i 1999 overtok sønnen Khanilov Maximovich tittelen som president. Det har ikke blitt avholdt noe valg i løpet av landets korte historie.
Redland hadde alle forutsetninger for å bli et rikt land, med store forekomster av kull, samt noe uranium og brorparten av Nolands gamle tungindustri, men grunnet feilslått sentralplanlegging og korrupsjon på alle nivåer har landet sunket til fattigdom.
Det de har er derimot en veldig stor hær, som på tross av landets økonomiske problemer er utrustet med moderne våpen fra bla. Russland.

I løpet av de siste årene har Redland tilspisset retorikken i forhold til Blueland, og har anklaget dem for alt fra å drive industrien sin med «usosial effektivitet» til å ha forårsaket fall i kullprisene bevisst for å ramme Redland. De hevder også at lavlandet øst i Blueland, der mesteparten av olje og gassforekomstene ligger, historisk tilhører Redland.

Diplomatiet mellom landene brøt fullstensig sammen i løpet av høsten 2016, og Redland plasserte sine mest slagkraftige brigader langs grensen til Blueland, klare til å rykke inn og okkupere det oljerike lavlandet på kort varsel. Den 23. mars 2017 eksploderte Redlands største drivstoffdepot, og de hevdet selvsagt at sabotører fra Blueland stod bak. Om det faktisk var tilfellet eller om det var en ulykke er ikke klart, men krigen var likefrem et faktum. Ved daggry den 1. april krysset Redlands hær grensen, og i løpet av noen få dager hadde panserstyrkene deres krysset hele lavlandet, og stod ved foten til fjellkjeden som går gjennom Blueland fra nord til sør. Der stoppet fremrykningen, delvis takket være stadig hardere motstand fra Bluelands egne styrker, men også mye på grunn av drivstoffmangel og inkompetanse i Redlands overkommando.
Sakte men sikkert ble de tvunget til å trekke seg tilbake, og frontlinjen stabiliserte seg halvveis inn i lavlandet.

Operasjon Apollo er Bluelands forsøk på konsolidere terrenget de har gjenerobret. Hensikten er å sikre seg et bedre utgangspunkt til en senere motoffensiv, der det endelige målet er å drive Redlands styrker tilbake over grensen. For at dette skal gå må de vinne en rekke kritiske stykker lende som senere kan benyttes som forsyningspunkter, og helst med så få tap som mulig. Redland har trukket de tyngste avdelingene sine litt tilbake fra fronten, slik at de kan dekkes av deres sofistikerte luftvernsystemer, derfor er det hovedsakelig lette infanteristyrker som står mot hverandre i skogområdet rundt Oreshnik. Her finnes det fra før noen gamle bunkere som Blueland ønsker å benytte som ammunisjonsdepot for å forsyne den kommende offensiven. Redland vil på sin side forsøke å klamre seg fast og helst tvinge Blueland tilbake over elven vest for området, med håp om å få permanent annektert de delene av det oljerike lavlandet de har sikret seg.
Teutonicool

User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 03 May 2017, 22:02

Organisasjonsstruktur og spillerliste:

organisasjonskart apollo.jpg


Påmelding vil foregå pr. epost (åpner i juni), og selvom vi helst vil ha påmelding av hele lag vil det være åpent for påmelding av enkeltspillere eller små grupper på 2-3 også. Disse vil da bli satt sammen til hele lag.

Det er viktig at dere skriver hvilke våpen dere har i påmeldingen, så vi får spredd MG'er og DMR'er ut omtrent som vi vil. Om du kunne tenke deg å være f.eks. lagfører eller medic, så få med det også.

Har dere et brennende ønske om å være f.eks. støttelag, så ha med det også.

"Jeg meldte meg på med en vanlig 350fps AEG, men den er nå ødelagt og alt jeg har er en 450fps DMR! Får jeg fortsatt spille?"

Jada, vi kommer ikke til å være sånn kjempestrenge på dette. Om et lag får et støttevåpen ekstra av en eller annen grunn vil neppe noens spillopplevelse ødelegges helt, så ta det med ro, det årnær seg.


Antall åpne plasser ved billettslipp:

Til å begynne med åpner vi kun 100 plasser totalt, dvs. 50 pr side.

Om dere regner sammenalle plassene på organisasjonskartet over her vil dere nok se at det er potensiellt mer enn 50. Det kan hende at den ene siden får et mindre lag i troppen, ikke noe støttelag, ikke QRF eller ingen snipers, basert på hvem som melder seg på og hvilke roller de påmeldte har lyst på.
Org. kartet er først og fremst veiledende.

Om begge sider fylles opp raskt og det fortsatt er mange som har lyst til å delta vil vi åpne ytterligere plasser, til maksimalt 150 spillere totalt (75 pr side).
I utgangspunktet vil det da opprettes en ekstra tropp.


Eksempel på påmelding:

to: apollopamelding@gmail.com
subject: Påmelding Redland, 7 mann

Hei, vi er Team Viscous Wikangz, og vi vil melde oss på som et vanlig fotlag på Redland.
Vi spiller i norsk camo. Vi er medlemmer av Vissvassbotn Airsoftklubb, som er i NASF.

Lasse Lagfører, Lagfører, vanlig klasse A1 M4
Ola Nordmann, M60 MG
Einar Enkeltmann, L86 LMG
Stian Skarpskytter, 450fps DMR
Sara Sanitet, Medic
Per Askeladden, geværmann
Pål Askeladden, geværmann


Det er ikke automatisk garantert at disse ender opp som et vanlig fotlag i (en av) troppen(e) på Redland, og det kan hende vi kombinerer dem med et par MG'er som meldte seg på individuellt og gir dem rollen som støttelag, men vi vil førsøke å gjøre dem så fornøyde som mulig i allefall.

Har du lyst på rollen som kompanisjef er det bare å ta kontakt med meg (Elling Moen) enten her eller på Facebook!
Det kan du gjøre allerede nå om du har lyst.
Teutonicool

User avatar
olaman
Power User
Power User
Posts: 6307
Joined: 15 Aug 2006, 12:51
Location: Røa, Oslo.
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby olaman » 04 May 2017, 16:02

Stoked!
Sjekk ut Facebooksiden til laget mitt, HHK;
http://www.facebook.com/hestehovkompaniet
Og her er linken til min personlige side, hvor det handler om meg, meg og meg; http://www.facebook.com/ocoltsfoot

D3rpinator
Sometimes here
Sometimes here
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2015, 13:06

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby D3rpinator » 17 May 2017, 21:01

Gira!
Styreleder Agder Airsoft Klubb

User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 04 Jun 2017, 22:59

Åpent for påmelding!
Teutonicool

User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 22 Jun 2017, 22:06

Pr nå har vi 6 påmeldte på Blueland, og 13 på Redland.
Det er ikke nok til å gjennomføre spillet.

Med mindre det plutselig kommer mange påmeldinger i løpet av neste uke, mens jeg er på Berget, må nok spillet avlyses, eller i det minste nedskaleres til et slags scenario søndags eller lørdagsspill på Borge eller noe. De som allerede har betalt inn vil i såfall få refundert spillavgiften.
Teutonicool

mariusb
Sometimes here
Sometimes here
Posts: 4
Joined: 03 Jul 2017, 13:36

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby mariusb » 03 Jul 2017, 13:38

Panzergraf wrote:Pr nå har vi 6 påmeldte på Blueland, og 13 på Redland.
Det er ikke nok til å gjennomføre spillet.

Med mindre det plutselig kommer mange påmeldinger i løpet av neste uke, mens jeg er på Berget, må nok spillet avlyses, eller i det minste nedskaleres til et slags scenario søndags eller lørdagsspill på Borge eller noe. De som allerede har betalt inn vil i såfall få refundert spillavgiften.



Hvordan ligger det ann med påmeldte?

User avatar
Panzergraf
Moderator
Moderator
Posts: 4475
Joined: 11 May 2005, 17:58
Location: Ås
Contact:

Re: Operation Apollo, 21/7-23/7, Haslemoen

Postby Panzergraf » 04 Jul 2017, 23:42

Dårlig. Spillet blir avlyst, men jeg arrangerer en forenklet utgave som søndagsspill 23. juli istedenfor, antakelig på Borge ved Fredrikstad.
Teutonicool


Return to “Arrangement”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests